Jump to content

Magnus väg till färdig GT40


Magnus. Viktorsson

Recommended Posts

Det är helt ofattbart hur man kan leverera en sådan kaross och sova gott om nätterna....jag förstår bara inte!! Jag är bara tacksam för att min såg bättre ut även om den inte är någon skönhet direkt den heller. Vilket jävla grisjobb du gjort men snyggt blev det och många timmar, Törs inte tänka på hur många jag kommer att lägga som har ytterst lite erfarenhet när det gäller plast 😕

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Magnus.
Bra jobbat.
Nu är det bara och se framåt för nu finns erfarenhet och en samling antusiaster med bred erfarenhet av bygga bil med på båten 😃

Ribban ligger högt nu och på toppen finns gött mos..... 😉 😉



Christer.S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Visar lite vad jag håller på med. Då man inte var nöjd med Geometrin och hållfastigheten på de delar som man köpt behövdes det göras nya delar. Jag har ritat och åter ritat för jag kunde inte CAD innan jag började med denna uppgift. Nu efter mycket slit så har jag tagit fram nya uprights. Nu ska caster, kingpin, ackerman, camber scrubbradie, ja alla parametrar som man ska tänka på när man bygger framvagn vara så bra som möjligt. När jag gjorde hårdhets prov på mina gjutningar så var det mellan 40 och 70 HB, nu med det nya delarna så har man 180 HB. Viss skillnad. Väntar på styrarmen och bromsoks adaptern, sedan är det bara att smälla ihop och se att det lirar.










Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Ser v'ldigt bra ut. Om jag förstod rätt över telefon så kan kan du få camberkompenseringen från ganska neutral till rätt aggressiv. Det enda jag tänker på är att man får tillräcklig kraft i kränghämmaren när man fäster den en bit in på länkarmen. Jag tycker dock att det ser helt OK ut.

Stilla undran - hur många timmar är det nu lagt på att ta fram en ny framvagn och prova ut den??

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har man lurat lite på plåten som ska hålla fast styrväxeln. Hade velat ha en rak anläggningsyta mot styrväxel för att slippa ackerman justering när man ska ändra den upp och ner. Har försökt räkna lite på hur mycket förändring i höjd det blir när man ska ändra caster. jag tror det blir 5 mm i höjd per grad i caster förändring. Så har man justerat in styrväxel för 3 graders caster och ändrar till 6 så måsta man justera upp styrväxeln 15 mm.



Link to comment
Share on other sites

Det ser strålande ut Magnus!
Man kan lungt konstatera att vi alla har lärt oss en hel del av framvagnsgeometri under den här resans gång och där får vi nog tacka dig för ett ihärdigt provande och utvecklande av olika konstilationer.
Jag är snart framme vid min utgångssettup som jag tror på,sen har jag ett antal ljusteringsmöjligheter för framtida provkörning/utprovning.
Jag tror att Goxbilarna måste minska spårvidden 2 tum till orginal spårvidd för att överhuvud taget kunna köras utan att däcken skall ta i skärmarna,flera byggare har uppmärksammat detta problem.
Jag kommer snart att lägga ut bilder på min tråd på min lösning av problemet.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lite funderingar hur man ska göra runt styrväxel och har lurat lite i att göra ett fäste som ser ut som min fina pappersritning. Om man sedan skruvar fast en aluplåt mellan fästerna för att dölja styrväxeln blir det ju en ganska fin installation tror jag.




Link to comment
Share on other sites

Ja det finns ju många utmaningar i detta skede som du är i. Dels skall man få till något som funkar korrekt men dels måste det ju också gå att montera isär det och serva det utan att riva halva bilen. Till sist vill man ju att det ser lite prydligt ut. Detta är inte alltid helt lätta att få till. Det ser dock lovande ut. Hur kommer du att kunna komma åt huvudbromscylindrar nu? Inifrån kupen eller ovanifrån?

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Det går fritt!
Grattis ,det ser ut att finnas lite marginal ochså riktigt fint.
Kylet ser fint ut ,riktigt prisvärt ,passformen verkar fin ochså.
Kul att du har ångan uppe nu är det bara att beta av grejorna en efter en så har vi nog en färdig bil nästa sommar.
Mvh Peter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Funderat på hur värmekranen skulle gå att justera och hittade detta fina lilla reglage. Svarva fram en ny ratt och den är riktigt proffsig. Nu har jag fläkthastighet kyla och värmereglering. Undra just när man ska hinna svarva fram sådana detaljer.....finns ju lite tyngre delar kvar än.






Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har man börjat styra från ratten igen. Känner att det sviktar lite i ratten när man hänger i den men hoppas att det ska var tillräckligt stabil för att slippa förstärka mer. Hur hårt ska man kunna känna att man kan ta i innan det känns som man sitter i en leksaks lådbil?
Nu när jag uppgraderat framvagnen så behöver man ju lite bättre grejer än linstyrning alla lådbil:)



Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...