GTX40 Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Dax att ta tag i GT40 projektet igen. Byggandet har inte stÄtt still, men man kan vÀl sÀga att det har gÄtt lÄngsamt framÄt. Alla duktiga och flitiga byggare pÄ detta forum ökar motivationen. VÀnligen Jonas Quote
GTX40 Posted August 10, 2012 Author Posted August 10, 2012 SĂ€tter batterilĂ„dan bakom höger tank. Ăr kanske inte bĂ€sta placeringen viktmĂ€ssigt men det Ă€r nĂ€ra till startmotor och generator. Quote
GT40 Posted August 10, 2012 Posted August 10, 2012 Hej jonas, Ăr det ett gox-kit du bygger? Posta gĂ€rna lite bilder och berĂ€tta om bygget. Trevligt med ett till bygge pĂ„ forumet đ Med vĂ€nlig hĂ€lsning, Markus Quote
Pontus gt40 Posted August 14, 2012 Posted August 14, 2012 Tjena Jonas Jag har gjort samma lösning som dig med batteriet. Dubbelkolla sĂ„ att tröskeln gĂ„r att montera bara innan du svetsar in den helt sĂ„ slipper du göra det 2 gĂ„nger som jag fick göra đ Mvh pontus Quote
GTX40 Posted August 28, 2012 Author Posted August 28, 2012 Det Àr en GOX med allt vad det innebÀr. EfterstrÀvar inte att skapa en bil som Àr sÄ lik orginalet som möjligt, utan anvÀnder det jag tycker passar. Audimotorn blir en utmaning att fÄ igÄng. Jonas Quote
GTX40 Posted August 28, 2012 Author Posted August 28, 2012 Har lagt ner mÄnga timmar pÄ vÀxelspak med reglage. FÄtt till ganska bra kÀnsla och rÀtt slag utan att det fjÀdrar för mycket. Wire hade nog varit enklare. Spak och styraxselknut frÄn Volvo 740. Quote
GTX40 Posted September 12, 2012 Author Posted September 12, 2012 Gör en tunnel l nedre ramröret. TÀnkte dra broms och kopplingsrör under kylrören för att spara lite plats i mittkonsollen. Skulle vara bra om elstammen fÄr plats ocksÄ . FÄr se hur grov den blir. Quote
GTX40 Posted September 15, 2012 Author Posted September 15, 2012 Har varit pÄ Tierp Arena hela dagen. HÀrligt att titta pÄ racing och höra olika motorer "sjunga ut" pÄ rakorna. Avslutades med medÄkning i Janne Wests Carrera. Jag vill ocksÄ ha en sÄn vÀxellÄda, men det kanske inte Àr sÄ praktiskt pÄ gatan... VÀnligen Jonas Quote
GT40 Posted September 16, 2012 Posted September 16, 2012 Har ocksĂ„ varit dĂ€r hela helgen, kul racing! TTA bilarna Ă€r sĂ„ lĂ€ckra. Min dag avslutas med 55 mil i husbilen đ Den har inte en vĂ€xellĂ„da jag vill ha men den gĂ„r att bo i /Markus Quote
GTX40 Posted November 14, 2012 Author Posted November 14, 2012 Jaha, dÄ kom jag till samma slutsats som mÄnga andra. GOX orginalgolv Äkte ut. Det fÄr bli en slÀt plÄt istÀllet. TÀnkte först anvÀnda aluminium men det blir nog en rostfri. Jonas Quote
GTX40 Posted November 29, 2012 Author Posted November 29, 2012 Nytt golv. Det blev rostfritt till slut. Ser lite bÀttre ut Àn orginalgolvet och Àr betydligt starkare. Jonas Quote
Starhonk Posted December 8, 2012 Posted December 8, 2012 Hej, Inte för att vara trĂ„kig men hur blir det nĂ€r man blandar sĂ„ mycket rostfritt med bonnstĂ„l. Ăr det inte risk att man fĂ„r rost i skarven mellan dessa pga galvaniska strömmar eller? Mvh Henrik Quote
heralue Posted December 8, 2012 Posted December 8, 2012 Vi har mixat svartplÄt och syrafast i över 10 Är pÄ lastbilspÄbyggnader utan problem. Quote
GTX40 Posted December 8, 2012 Author Posted December 8, 2012 Oj, det har jag inte kollat upp. Vill inte att golvet lossnar och det blir en Flintabil i 320 knyck. đ Undrar hur aluminiumplĂ„tarna vi klĂ€r ramen med kommer att se ut efter nĂ„gra Ă„r. Vet att Volvo hade problem med korrosion och lackslĂ€pp pĂ„ bakluckor pga en planbricka i jĂ€rn. Tack för era synpunkter, de uppskattas! Jonas Quote
Csgt40 Posted December 8, 2012 Posted December 8, 2012 Finns en speciell fĂ€rg för just aluminium och stĂ„l tror det var Lotus som tog fram den? Det har tagits upp tidigare, om just den fĂ€rgen. Jag kommer dock inte ihĂ„g vad den heter. Men det finns sĂ€ker ett svar snart đ pĂ„ den frĂ„gan. MVH Christer.S Quote
heralue Posted December 8, 2012 Posted December 8, 2012 De flesta (lĂ€s alla) tror jag undviker körning i saltblask. Det Ă€r vĂ€l för övrigt bara Christer som skall förlĂ€nga sĂ€songen med iskörning och pĂ„ hans breddgrader Ă€r vĂ€l saltblask inget problem đ Quote
Starhonk Posted December 8, 2012 Posted December 8, 2012 Hej, Inte för att vara trĂ„kig men hur blir det nĂ€r man blandar sĂ„ mycket rostfritt med bonnstĂ„l. Ăr det inte risk att man fĂ„r rost i skarven mellan dessa pga galvaniska strömmar eller? Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted December 8, 2012 Posted December 8, 2012 Jag Àr inne pÄ Mickes linje och jag har lite erfarenhet av rostfritt med alla Är pÄ reningsverket dÀr det mesta Àr i rostfritt. Om hela chassiet skulle vara i rostfritt skulle de delar som Àr av oÀdlare kvalitet leva ett hÄrt liv, men med majoriteten av svart stÄl och lite rostfritt Àr det inga problem och lÀgger man pÄ en skyddande fÀrg sÄ fukt och syre inte kommer Ät Àr det riskfritt. Gamla volvobakluckor pÄ 240 och 740 var galvade med mycket elektronik i (galvaniska strömmar) och bara jordning via gÄngjÀrn och en jordkabel och lÀgg dÀr till allt salt som drar upp vintertid tack vare den avhuggna bakdelen. Detta tÀnkte inte volvo pÄ nÀr dom tillverkade bilarna. . Jag kan lova alla gt byggare med rostfritt golv att jag kommer och rostlagar den dag dom fÄr nerslag pÄ bilprovningen pÄ rost i golvet kostnadsfritt. Mvh Peter H Quote
Starhonk Posted December 9, 2012 Posted December 9, 2012 Bra klargjort Peter. Blev bara lite orolignÀr jag sÄg detta. Med vÀnlig hÀlsning, Henrik Quote
GTX40 Posted December 13, 2012 Author Posted December 13, 2012 Tack för alla synpunkter pĂ„ det rostfria golvet. Och tack för erbjudandet Peter. KĂ€nns tryggt med rostskyddsgaranti pĂ„ en GT40. Monterade flĂ€ktarna pĂ„ kylaren. De smĂ„ plĂ„tarna satt redan monterade pĂ„ kylaren med popnit och fĂ„r duga sĂ„ lĂ€nge. Borrar jag bort nitarna för att montera en plĂ„t som passar bĂ€ttre, ligger kanske den inre delen av niten och skramlar pĂ„ cellpaketet. Kylaren var billig och som vanligt fĂ„r man det man betalar för. VĂ„gar man slipa till plĂ„ten inne i anslutningen för att fĂ„ bĂ€ttre flöde? đ đ Quote
Pontus gt40 Posted December 14, 2012 Posted December 14, 2012 Det dÀr med kylsystem kan man diskutera lÀnge och fÄ olika svar, av den erfarenhet jag har sÄ fÄr man antingen köra pÄ mycket flöde och nÄgot lÀgre tryck eller tvÀrt om, sjÀlv har jag valt att köra slang och rör i 1 1/4" och en lite kraftigare vattenpump för att öka trycket. En beprövad metod dÄ mÄnga kör 1" med mycket kraft och vÀrmeutveckling utan problem. Jag skulle nog minskat rörets diameter istÀllet för att öka hÄlet i kylare. Mvh Pontus Quote
GTX40 Posted March 23, 2013 Author Posted March 23, 2013 Visst Ă€r det jobbigt nĂ€r man skĂ€r sig pĂ„ nĂ„got vasst och det man jobbar med blir kladdigt för att kroppen "lĂ€cker"? MĂ„nga kanske redan vet att man kan laga/tĂ€ta kroppen med superlim. HĂ„ll ihop sĂ„ret, torka torrt, pĂ„ med lim och in under vattenkranen. Limmet hĂ€rdar direkt och "lĂ€ckan" Ă€r tĂ€tad. Bara fortsĂ€tta med bygget... đ Quote
GTX40 Posted June 19, 2016 Author Posted June 19, 2016 SFRO1 avklarad! Lite svetsning kvar sen Àr det dax att börja mÄla ramen och alla detaljer. Nu blir det kanske fart pÄ bygget igen. Quote
GT40 Posted June 19, 2016 Posted June 19, 2016 HĂ€rligt, grattis! Bara att kötta vidare đ /Mackan Quote
Grantinge_gt40 Posted June 20, 2016 Posted June 20, 2016 Gratulerar, det Àr bara och kÀmpa pÄ!! Quote
GTX40 Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Ramen Àr fÀrdigsvetsad (tror jag, troligen inte sant) och har fÄtt lite fÀrg pÄ sig. Jag kan tyvÀrr inte lÀgga upp bilder lÀngre. FÄr ett meddelande: Det finns inget forum som heter addform.forum24.se. Vi har kollat igenom alla forum och rensat bort gamla forum som var inaktiva och spamforum. Om ditt forum blev borttaget av misstag och vill ha forumet tillbaka sÄ kontakta oss pÄ vÄr hemsida www.gratisforum.se, sÄ lÀgger vi upp det igen sÄ snart som möjligt. Vi har backup kvar. VÀnligen Jonas Quote
GTX40 Posted July 6, 2016 Author Posted July 6, 2016 Rörhögen mÄlad tvÄ gÄnger med pensel och roller. Har börjat montera aluminiumplÄtarna. Limmar och nitar. Allt tar lÀngre tid Àn man tror.... Quote
GTX40 Posted September 7, 2016 Author Posted September 7, 2016 Ja, jag har varit dÄlig pÄ uppdateringar hÀr pÄ forumet men skall försöka bÀttra mig. SFRO2 avklarad utan anmÀrkning! Bullerprov godkÀnt 77,5 dB (köpt för mÄnga ljuddÀmpare) Registreringsbesiktning godkÀnd idag utan anmÀrkning. Fick reg.nr direkt. Bilen Àr pÄstÀlld, försÀkrad och provkörd pÄ allmÀn vÀg. Nu ÄterstÄr en massa detaljer, justeringar, karossarbete och lackering innan bilen Àr klar. Jag valde att "smÀlla ihop" bilen för besiktning för att fÄ lite motivation att slutföra bygget. Till alla som sliter i garagen: KÀmpa pÄ! Det Àr en otrolig kÀnsla att Äka GT40. Quote
Hansol Posted September 8, 2016 Posted September 8, 2016 WOW !!! Den kom ovĂ€ntat . Snyggt jobbat Jonas och STORT grattis !! Lite mer bilder skulle sitta fint đ Quote
heralue Posted September 8, 2016 Posted September 8, 2016 Underbar uppdatering ! GĂ€rna bilder och info om 77,5 db systemet !!! Quote
Grantinge_gt40 Posted September 8, 2016 Posted September 8, 2016 Grattis!! Nog det snabbaste bygget pĂ„ detta forumet đ Quote
Starhonk Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Stort grattis!!! FörstÄr hur du tÀnker och det kan finnas praktiska fördelar ocksÄ med att smÀlla ihop först. Mvh Henrik Quote
GTX40 Posted September 9, 2016 Author Posted September 9, 2016 Jag har valt att köra med Audimotor pÄ gott och ont. Passar direkt pÄ DQS lÄdan och Àr riktigt rapp i originalutförande. Bullerproblemet löstes med tvÄ extra ljuddÀmpare pÄ var sida om huvuddÀmparen. Satte i en liten insats i slutröret ocksÄ. PÄ bilden Àr ena sidan punktad och den andra orörd. Quote
Ărjan Brattberg Posted September 9, 2016 Posted September 9, 2016 Grattis Det var vĂ€ldigt snabba ryck. Mitt bullerprov hamnade pĂ„ 83,5 Mvh Ărjan Quote
GTX40 Posted September 13, 2016 Author Posted September 13, 2016 Fram blev det tillslut Willwood spindlar, nav och bromsok. Volvo 240 styrvÀxel, 740 styrarmar. Naven fick nytt bultmönster (112/5) och lÄnga bultar. TrÄkigt att behöva ge upp centrumbult men sÄ blev det tillslut. Kommer göra nya bÀrarmar med uniballs för att kunna justera mer. RektangulÀra kylrör sparade lite plats i tunneln. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.