Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dax att ta tag i GT40 projektet igen. Byggandet har inte stÄtt still, men man kan vÀl sÀga att det har gÄtt lÄngsamt framÄt. Alla duktiga och flitiga byggare pÄ detta forum ökar motivationen.

VĂ€nligen
Jonas

Posted

SĂ€tter batterilĂ„dan bakom höger tank. Är kanske inte bĂ€sta placeringen viktmĂ€ssigt men det Ă€r nĂ€ra till startmotor och generator.

Posted

Hej jonas,
Är det ett gox-kit du bygger?
Posta gÀrna lite bilder och berÀtta om bygget.
Trevligt med ett till bygge pĂ„ forumet 🙂
Med vÀnlig hÀlsning, Markus

Posted

Tjena Jonas
Jag har gjort samma lösning som dig med batteriet. Dubbelkolla sĂ„ att tröskeln gĂ„r att montera bara innan du svetsar in den helt sĂ„ slipper du göra det 2 gĂ„nger som jag fick göra 😉
Mvh pontus

• 2 weeks later...
Posted

Det Àr en GOX med allt vad det innebÀr. EfterstrÀvar inte att skapa en bil som Àr sÄ lik orginalet som möjligt, utan anvÀnder det jag tycker passar. Audimotorn blir en utmaning att fÄ igÄng.
Jonas

Posted

Har lagt ner mÄnga timmar pÄ vÀxelspak med reglage. FÄtt till ganska bra kÀnsla och rÀtt slag utan att det fjÀdrar för mycket. Wire hade nog varit enklare.
Spak och styraxselknut frÄn Volvo 740.

• 3 weeks later...
Posted

Gör en tunnel l nedre ramröret. TÀnkte dra broms och kopplingsrör under kylrören för att spara lite plats i mittkonsollen. Skulle vara bra om elstammen fÄr plats ocksÄ . FÄr se hur grov den blir.

Posted

Har varit pÄ Tierp Arena hela dagen. HÀrligt att titta pÄ racing och höra olika motorer "sjunga ut" pÄ rakorna. Avslutades med medÄkning i Janne Wests Carrera. Jag vill ocksÄ ha en sÄn vÀxellÄda, men det kanske inte Àr sÄ praktiskt pÄ gatan...

VĂ€nligen
Jonas

Posted

Har ocksÄ varit dÀr hela helgen, kul racing!
TTA bilarna Àr sÄ lÀckra.
Min dag avslutas med 55 mil i husbilen 😃 Den har inte en vĂ€xellĂ„da jag vill ha men den gĂ„r att bo i :cool:
/Markus

• 1 month later...
Posted

Jaha, dÄ kom jag till samma slutsats som mÄnga andra. GOX orginalgolv Äkte ut.
Det fÄr bli en slÀt plÄt istÀllet. TÀnkte först anvÀnda aluminium men det blir nog en rostfri.

Jonas

• 2 weeks later...
Posted

Nytt golv.
Det blev rostfritt till slut. Ser lite bÀttre ut Àn orginalgolvet och Àr betydligt starkare.

Jonas

• 2 weeks later...
Posted

Hej,

Inte för att vara trĂ„kig men hur blir det nĂ€r man blandar sĂ„ mycket rostfritt med bonnstĂ„l. Är det inte risk att man fĂ„r rost i skarven mellan dessa pga galvaniska strömmar eller?

Mvh
Henrik

Posted

Vi har mixat svartplÄt och syrafast i över 10 Är pÄ lastbilspÄbyggnader utan problem.

Posted

Oj, det har jag inte kollat upp. Vill inte att golvet lossnar och det blir en Flintabil i 320 knyck. 😆
Undrar hur aluminiumplÄtarna vi klÀr ramen med kommer att se ut efter nÄgra Är. Vet att Volvo hade problem med korrosion och lackslÀpp pÄ bakluckor pga en planbricka i jÀrn.
Tack för era synpunkter, de uppskattas!

Jonas

Posted

Finns en speciell fÀrg för just aluminium och stÄl tror det var Lotus som tog fram den? Det har tagits upp tidigare, om just den fÀrgen. Jag kommer dock inte ihÄg vad den heter.
Men det finns sĂ€ker ett svar snart 😉 pĂ„ den frĂ„gan.

MVH
Christer.S :cool:

Posted

De flesta (lÀs alla) tror jag undviker körning i saltblask.
Det Ă€r vĂ€l för övrigt bara Christer som skall förlĂ€nga sĂ€songen med iskörning och pĂ„ hans breddgrader Ă€r vĂ€l saltblask inget problem 😃

Posted

Hej,

Inte för att vara trĂ„kig men hur blir det nĂ€r man blandar sĂ„ mycket rostfritt med bonnstĂ„l. Är det inte risk att man fĂ„r rost i skarven mellan dessa pga galvaniska strömmar eller?

Mvh
Henrik

Posted

Jag Àr inne pÄ Mickes linje och jag har lite erfarenhet av rostfritt med alla Är pÄ reningsverket dÀr det mesta Àr i rostfritt.
Om hela chassiet skulle vara i rostfritt skulle de delar som Àr av oÀdlare kvalitet leva ett hÄrt liv, men med majoriteten av svart stÄl och lite rostfritt Àr det inga problem och lÀgger man pÄ en skyddande fÀrg sÄ fukt och syre inte kommer Ät Àr det riskfritt.
Gamla volvobakluckor pÄ 240 och 740 var galvade med mycket elektronik i (galvaniska strömmar) och bara jordning via gÄngjÀrn och en jordkabel och lÀgg dÀr till allt salt som drar upp vintertid tack vare den avhuggna bakdelen.
Detta tÀnkte inte volvo pÄ nÀr dom tillverkade bilarna.
.
Jag kan lova alla gt byggare med rostfritt golv att jag kommer och rostlagar den dag dom fÄr nerslag pÄ bilprovningen pÄ rost i golvet kostnadsfritt.

Mvh Peter H

Posted

Bra klargjort Peter. Blev bara lite orolignÀr jag sÄg detta.

Med vÀnlig hÀlsning,
Henrik

Posted

Tack för alla synpunkter pÄ det rostfria golvet. Och tack för erbjudandet Peter. KÀnns tryggt med rostskyddsgaranti pÄ en GT40.
Monterade flÀktarna pÄ kylaren. De smÄ plÄtarna satt redan monterade pÄ kylaren med popnit och fÄr duga sÄ lÀnge. Borrar jag bort nitarna för att montera en plÄt som passar bÀttre, ligger kanske den inre delen av niten och skramlar pÄ cellpaketet.
Kylaren var billig och som vanligt fÄr man det man betalar för.
VÄgar man slipa till plÄten inne i anslutningen för att fÄ bÀttre flöde?

😃 😃

Posted

Det dÀr med kylsystem kan man diskutera lÀnge och fÄ olika svar, av den erfarenhet jag har sÄ fÄr man antingen köra pÄ mycket flöde och nÄgot lÀgre tryck eller tvÀrt om, sjÀlv har jag valt att köra slang och rör i 1 1/4" och en lite kraftigare vattenpump för att öka trycket. En beprövad metod dÄ mÄnga kör 1" med mycket kraft och vÀrmeutveckling utan problem. Jag skulle nog minskat rörets diameter istÀllet för att öka hÄlet i kylare.

Mvh Pontus

• 3 months later...
Posted

Visst Ă€r det jobbigt nĂ€r man skĂ€r sig pĂ„ nĂ„got vasst och det man jobbar med blir kladdigt för att kroppen "lĂ€cker"? MĂ„nga kanske redan vet att man kan laga/tĂ€ta kroppen med superlim. HĂ„ll ihop sĂ„ret, torka torrt, pĂ„ med lim och in under vattenkranen. Limmet hĂ€rdar direkt och "lĂ€ckan" Ă€r tĂ€tad. Bara fortsĂ€tta med bygget... 😆

• 3 years later...
Posted

SFRO1 avklarad!
Lite svetsning kvar sen Àr det dax att börja mÄla ramen och alla detaljer.
Nu blir det kanske fart pÄ bygget igen.

Posted

Ramen Àr fÀrdigsvetsad (tror jag, troligen inte sant) och har fÄtt lite fÀrg pÄ sig.
Jag kan tyvÀrr inte lÀgga upp bilder lÀngre. FÄr ett meddelande:

Det finns inget forum som heter addform.forum24.se.
Vi har kollat igenom alla forum och rensat bort gamla forum som var inaktiva och spamforum. Om ditt forum blev borttaget av misstag och vill ha forumet tillbaka sÄ kontakta oss pÄ vÄr hemsida www.gratisforum.se, sÄ lÀgger vi upp det igen sÄ snart som möjligt. Vi har backup kvar.

VĂ€nligen
Jonas

Posted

Rörhögen mÄlad tvÄ gÄnger med pensel och roller. Har börjat montera aluminiumplÄtarna. Limmar och nitar. Allt tar lÀngre tid Àn man tror....

• 2 months later...
Posted

Ja, jag har varit dÄlig pÄ uppdateringar hÀr pÄ forumet men skall försöka bÀttra mig.
SFRO2 avklarad utan anmÀrkning!
Bullerprov godkÀnt 77,5 dB (köpt för mÄnga ljuddÀmpare)
Registreringsbesiktning godkÀnd idag utan anmÀrkning. Fick reg.nr direkt. Bilen Àr pÄstÀlld, försÀkrad och provkörd pÄ allmÀn vÀg.
Nu ÄterstÄr en massa detaljer, justeringar, karossarbete och lackering innan bilen Àr klar. Jag valde att "smÀlla ihop" bilen för besiktning för att fÄ lite motivation att slutföra bygget.
Till alla som sliter i garagen: KÀmpa pÄ! Det Àr en otrolig kÀnsla att Äka GT40.

Posted

WOW !!! Surprised Den kom ovÀntat . Snyggt jobbat Jonas och STORT grattis !!
Lite mer bilder skulle sitta fint 🙂

Posted

Stort grattis!!! FörstÄr hur du tÀnker och det kan finnas praktiska fördelar ocksÄ med att smÀlla ihop först.

Mvh
Henrik

Posted

Jag har valt att köra med Audimotor pÄ gott och ont. Passar direkt pÄ DQS lÄdan och Àr riktigt rapp i originalutförande.
Bullerproblemet löstes med tvÄ extra ljuddÀmpare pÄ var sida om huvuddÀmparen. Satte i en liten insats i slutröret ocksÄ. PÄ bilden Àr ena sidan punktad och den andra orörd.

Posted

Fram blev det tillslut Willwood spindlar, nav och bromsok. Volvo 240 styrvÀxel, 740 styrarmar. Naven fick nytt bultmönster (112/5) och lÄnga bultar. TrÄkigt att behöva ge upp centrumbult men sÄ blev det tillslut. Kommer göra nya bÀrarmar med uniballs för att kunna justera mer.
RektangulÀra kylrör sparade lite plats i tunneln.