Jump to content

Johans Projekt - Lagt på is tills garage i närheten finns.


Cassius_gt40

Recommended Posts

Jag såg att jag hade en tråd här redan faktiskt.. En 4 år gammal en dessutom.. Smile Jag börjar dock nog gärna om på ny kula, så moderator kan ta bort den gamla.

Jag tog i vilket fall som helst nyligen beslutet att om det någon gång ska bli av så är det nu! Innan man börjar skaffa småttingar och medan man fortfarande bor relativt billigt. För 4 år sen hade jag en tjej som inte alls förstod de här med GT40.. Inte heller ekonomin. Båda dom sakerna är nu tillrättade Wink Slut på plugget, fast anställning med bra lönekurva framför mig samt en ny Mycket bättre sambo! 😃

I denna tråd kommer jag lägga upp den planering jag samlat ihop under flera års tid, jag kommer lägga in den portionsvis och hoppas på att kunna få relevant kritik kring tankarna. Där jag står just nu är att jag vill hem till norr och plocka ihop de två bilar jag har där så dom är redo för försäljning innan jag lägger en order, de kommer göras i vinter. Sen så kommer nog en beställning bli av så att leverans blir under nästa sommar.

Många saker är redan spikade, men det kommer jag till senare Smile Först och främst måste jag bestämma mig för vilken leverantör jag ska välja. Jämför man de tre jag tittar på ser det ut så här:

GT Forte - 8000£
+ Inkluderat Pulverlack, pedalställ, aluminium ark, styrväxel, bärarmar och bussningar

Tornado - 8400£
+ Inkluderat bärarmar, uprights bak

Southern GT - 8800£
+ Galvad och pulverlackad ram
- Inga bärarmar, bussningar, alu ark etc inkluderat?

Jag antar att alla dessa tre går deala lite med. Jag kommer t ex inte vilja ha varken bärarmar fram eller bak med i kittet, inga uprights, jag vill ha en stålren (på sin höjd då galvad) ram då jag fixar pulverlack billigt själv osv.

Har någon här någon åsikt om någon av dessa? Främst dålig kritik då. Jag är rätt lång (193) så jag kommer få göra en del anpassningar av körposition för att det ska funka. Dock kommer jag välja en Audi motor som är 10cm kortare än en Ford SB vilket ger mig utrymme att flytta torpeden någon cm istället.

Link to comment
Share on other sites

Bra planering spar tid, annars bara synpunkt på galvanisering.
Innan man tar ut dessa bilar kollar man nog väderprognosen både 1 och 2 ggr.
Med detta menar jag att galv kanske stör mer än det hjälper.
När du ska justera ramen eller lägga till ex ett fästöra så blir det jobb med att ta bort galven ordentligt. Orent försämrar svetsen och ryker illa.
Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Kul med en till byggare!

Men med risk för att vara surgubbe.... jag vill ännu en gång varna för GT Forte, Darren George är inte stabil. 25% av leveransen kommer aldrig att ske...

Med vänlig hälsning Markus

Link to comment
Share on other sites

Nu var de väl snarare så att jag vill få en Ren ram, om den är galvad/lackad är det sådant som går välja bort och då kanske även få en prisreduction för 🙂

Bra saker, men jag håller helt och hållet med er. Anpassningar och extra fästen kommer ju göras och då är både galv och pulverlack av nackdel!

Har 2 Oplar som båda är kvar ännu, ska fixas till i vinter sen ut på marknaden! Samt ett reservdelslager som också ska tömmas.. 🙂



1st minus på GT Forte då. Nu i.o.m prishöjningen så ligger han ju ganska nära Tornado också som ju trots allt hållit på i 25 år. Ingen som har något negativt att säga om dem?

Link to comment
Share on other sites

Jag lämnar tillverkarvalet lite åt sidan en stund. Det lutar för tillfället helt klart mot Tornado.

Jag kan dra mina grundtankar om projektet snabbt också. Det jag vill åstadkomma är en bil med OEM delar så långt som möjligt. Moderniserat för att komma till någon form av Pro Retro stuk, för de som inte känner till Singer 911 så är det ditåt jag vill! http://singervehicledesign.com/
Ovanpå detta vill jag kunna bruka den maximalt, köra Långa sträckor och mysa runt på krokiga vägar längs rivieran. Det kommer sätta vissa krav på bl a packnings möjligheter. Mitt val av kort motor hoppas jag ska frigöra plats bakom sätena t ex. Men främst ljudnivå! Det kommer ljudisoleras överallt. Tätningslister överallt, vissa delar av karosspassningen kommer bli kritisk för att slippa vindbrus i största möjliga mån. Jag tror dock motorljudet kommer vara jobbigast. En del i det hela där blir en något tjockare mellanvägg ljudisolerad från båda håll samt en "stockholmare" till ruta mot motorutrymmet. En stockholmare är vad vi gamla glasmästare kallar det när vi gör en egen isolerruta, jag kommer välja 2x5mm lamell.
En annan del i det hela blir att kontrollera motorljudet men dit kommer jag senare 😉

Chassie:
Bromssystem:
Jag kommer försöka hålla mig till OEM delar så långt det går, och just bromssystemet som är en så viktig del kan det ju vara skönt att bara gå in å beställa "std" delar till!
Jag kommer satsa på Brembo 4-kolvsok i aluminium från Mercedes med 330mm skivor (ca)
Nedan följer en rad exempel på bilar som har brembo ok för skivstorlekar som fungerar:
- Suabru GT Turbo 93-00, 276mm skivor 4 kolvsok.
- Subaru WRX 01-07, 293mm skivor 4 kolvsok.
- Alfa Romeo GTV V6 96-03, 305mm skivor 4 kolvsok.
- Alfa Romeo 166 3.0 98-01 (07?), 310mm skiva, 4 kolvsok
- Fiat Coupe Turbo, 96-00, 305mm skiva, 4 kolvs ok.
- Peugeot 406 Coupe 3.0 24v 97-04, 305mm skiva 4 kolvs ok?
- Mercedes S350 -02-05, S320 -98-05 312mm skivor, 4 kolvsok
- Mercedes S430 -98-05, S400 -00-05, S500 -98-05. 330mm skiva, 4 kolvs ok
- Mercedes S600 -00-05, 345mm skiva 4 kolvsok
- Även en del E-class -02-09 har brembo oken.

Finns en del att välja på med andra ord. Från 6-700 upp till 16-1700 styck kostar dessa ok. Då är dom byggda för att hålla 50k + mil i alla väder, Wilwood t ex eller kanske främst AP Racing gör otroligt fina ok, men då blir det fort special delar som ska beställas och dom är heller inte gjorda för att fungera i ur och skur.

Skivor beror ju på uprights, men det finns en hel del att välja på om man bara orkar leta 🙂 T ex de skivor som eg hör till oken då.

Uprights:
Då jag vill åka Audiknutar på båda sidor så ser det i dagsläget ut som att jag har två vägar.
- Egna uprigths med svarvat lagerläge för att använda std lager.
- Audi A6 C5 quattro bakre upright. Inväntar dock mått på dessa så man kan se om de faktiskt kommer fungera! Mest troligt blir det alltså custom.
Fram lutar jag starkt åt Scorpio MK1 med "muschroom". Görs ofta med sierra delar på Seven's, principen är densamma här men med 5x112 mönster så det blir samma runt om direkt. Alternativt Mercedes Compakt eller R107 (450SL 70 tal). Fördelen med Scorpions delar är att jag kan justera KPI vinkeln med "svampen" och på så sätt också minimera scrubbvinkeln!

Stötdämpare:
Justerbara coilovers. Antingen direkt via Tornado eller från Gaz Gold. Vet dock inte längderna.. Jag hade uppskattat ett par riktlinjer där ifall någon har? Vad har ni för mått mellan lederna i rideheight t ex? 🙂

Chassiesättning:
Jag har tidigare räknat mycke fram och tillbaka på sättningar till mina Oplar, inget jag testat ut i verkligheten dock. Men jag har en teori om att ifall bilen ska brukas normalt Och på bana så blir hårda fjädrar jobbigt till vardags. För att hitta en kompromiss kommer jag därför välja en mer "lagom" hård fjäder och istället gå på med kraftigare krängare.
Krängarna kommer jag beräkna och bygga själv med rör och L-profiler. Principen blir som med knivkrängare, fast armen blir stummare och flexen kommer till större del tas av röret istället. Det gör det lite besvärligare att få till platsmässigt men det är ett billigt och beprövat sätt i alla fall 🙂
Hur brukar en GT40 med full inredning ligga viktfördelningsmässigt? Totalvikten på min räknar jag blir runt 1100kg klar. Någon som har fördelning på en bil med alumotor? Min motor väger ju komplett "bara" ca 200kg.

Undersidan:
Då jag förstått att GT40in likt många andra 60 och 70 tals bilar kapabla av väldigt höga hastigheter har tendenser till noselift så kommer denna bit vara något jag kommer lägga stort fokus på.
- Baktill kommer jag bygga en diskret diffusor, bak är ju dock inte bekymret med downforce..
- Framtill dock. Där kommer jag använda en Plywood skiva som sticker ut liiiite liiiite grann, kanske 20mm, frammåt, men inte bygga ut någonting mer på sidorna för att förstöra linjerna på karossen mot hjulet.
Denna kommer jag sedan forma avslutet under bilen på för att skapa en lågtrycks zon. Detta görs enklast av att man har styrning för luften på sidorna, när man kommit in under bilen så höjer man golvet för att skapa mer utrymme, styrningen av luften ligger kvar på samma bredd ifrån varandra. Därefter blir jag ju tvungen att gå ner mot marken igen men för att inte istället skapa ett övertryck här så breddas styrningen av luften ut maximalt för att bibehålla undertrycket. Här tänker jag mig att jag går ut till kanten på sill'sen. Denna styrning av luften följer sen med hela vägen bak till diffusorn.
Detta i kombination med en 7 graders "rake" borde i min teoretiska värld göra så mycket gott det går för en lekman utan CFD simulering eller tillgång till vindtunnel 🙂 Styrningen av denna luft går ju heller inte göra med skarpa kanter i hårt material.. aja baja hos SBP! Dock finns en produkt som heter EZ Lip som i grunden är en släplist till garagedörrar med 3M dubbelhäftande tejp. Denna typ tror jag ska gå använda, den blir också diskret i.o.m att den är svart 😉
Exempel bild:



Styrning:
Jag har inte direkt snöat in mig på någonting ännu, det beror ju mycket på vilka mått man har att arbeta med. Positionen kommer dock bli så lågt som möjligt. Det kommer troligen innebära custom made styrarmar också vilket samtidigt ger mig möjligheten till 100% ackerman!
Anledningen till lågt montage är för att maximera packningsmöjligheterna 😉

Link to comment
Share on other sites

Skippar gymet pga analkande förkylning och när man ligger på trakt betyder det ett par timmar extra att döda. Så jag drar vidare med planeringen 😉

Exteriört:

Exteriört kommer jag göra många frånsteg, men även hålla mig nära originalen på många punkter. De avsteg jag gör kommer vara i "Pro Retro" andan, dvs en modernisering med tydliga influenser av originalet.

Lack:
Kanske lite tidigt att "spika" men jag är för tillfället inne på svart med bred guldrand med varsin tunn rand i utkanten samt den obligatoriska GT40 stripningen på sidan, även den i guld. Tänk lite JPS inspirerat

Lite så här:


Huven blir en med 2 näsborrar och hålen där blir eventuellt i satinmatt finish. Även luftintagen på sidan och för bromskylningen i fronten kommer få satinmatt finish. Utrymmet under bakrutan, satinmatt även det samt också insida dörrar.

Fälgar:
Halibrand Wine i 17". Tänkte inte åka Så fruktansvärt breda däck så tror att 8" fram och 9" bak kommer passa bra. (tänker mig 225 fram, 245 bak) Guld med polerade kanter.

Belysning:
Fram.. Jag gillar verkligen den moderna GT'n lyktor, men när dom kostar ~2000$ stycket så känns det inte så aktuellt.. Dock finns det ju gott om LED halvljus och helljus, positionsljus med led-ringar ala BMW. Och jag vet att jag har lite 10mm lexan hemma.. Vinkla klyvsågen 45 grader och sänka klingan maximalt för att sakta men säkert kapa ur en räffling kanske? Polera upp med autosol månne? Värma lite med värmepistolen för finishen.. 2 hål å sen är det bara kransen runt som ska göras av någonting vettigt innan man landar typ här:

Bak har jag en ännu radikalare ide... Som även den inspireras av de nyare GT versionerna.
Tänk er detta:

(Ford GT 2016)
Kombinerat med detta:

(Camaro 71)

Tanken är alltså då. Att ta linsen från en Camaro 71 (förslagsvis den helröda, den med vitt i mitten påminner mer om Ford GT men blir nog inte riktigt lika snygg..) sätta en LED ring på insidan, koppla denna mot 2st olika dimmers för att köra bromsljus och bakljus i samma ring.
Resultatet kan bli typ så här:

(Corvette -68 om jag minns rätt)

Jag vill dock ha ringen längre ut mot kanten (större ring). I mitten sätter man vid behov en gul ledlampa för blinkers. Om det inte är godkänt med americablinkers då (bakljuset som blinkar). Mitt största problem är att få fram trovärdiga mått på camarolinsen.. 16cm utvändigt har jag fått höra, vilket blir 14cm synligt på bilden ovan inkl kromet. I så fall är ju storleken nästan perfect!

Detta är inte godkänt ännu, men kan bli inom en snar framtid! Problemet är e-märkningen 🙂

Rutor:
Här är en annan sak jag tänkt igenom ganska noga, främst sidorutor. Problemet här är att få till en tät sidoruta som fortfarande ger ventilationsmöjligheter.
Min tanke då. Knäcka till en L-profil så den har rätt form mot rutans alla böjningar. På denna monteras en formad lexan/hard-x. Profilen har nedsticket på insidan, alltså metall från rutkant och in ~10mm och sedan utfrån rutan 10mm t ex. Denna metallkant byggs dörrarna om för att matcha så att metallen vid stängd rutan ligger jämns med plasten. Mellan plast och profil sitter en tätningslist.

Gångjärnet sitter i framkant längs a-stolpen ut mot kanten av glaset så när du öppnar i bakkant kommer L-profilen i framkant att vinklas ut från plasten.

På detta sätt hoppas jag kunna eliminera en del vindbrus, få ett bra väderskydd men samtidigt ha funktionerande ventilation! Mycket jobb.. men jag tror det kan bli bra. Slipper då även en kant runt plexin så utvändigt kommer det se ut som nitade/skruvade rutor som på alla andra bilar.

Framruta och bakruta, båda blir i glas, kommer monteras så kallat "flush mount" dvs helt i linje med karossen, glipan mellan dessa kommer också hållas liten, max 3mm men helst bara 2mm. Limning blir antingen med Sika eller med bitumenband som är det som används på t ex Volvo 740 framruta. Bitumenet är dock värmekänsligt så jag är tveksam till det på bakrutan..

Alla glas kommer monteras med svart försänkt skruv och jag kommer även välja Hard X (reptålig lexan) i största möjliga utsträckning. Får man till formningen bra kanske lyktglasen bara limmas med bitumen. Även här kommer inpassningen göras noggrant för att minimera springor.

Detaljer:
Handtag, latches vid sill'sen, galler ovan motorhuv (Gulf stil) kommer vara silver/krom färgade.
Speglar blir Vitaloni California, Svarta
Galler i front och bak blir honeycomb i ABS plast, får väl se hur länge det håller bak 😉
Vill även ha en justerbar vingläpp bak i alu.
Flat top fuel cap's helst, vinklade så de följer karosslinjen bra.
Svarta Aero catch på taket för bak klippet.
Lilla framhuven får "hästsko" gångjärn i framkant och troligen dzus i bakkant.
Ändpiporna kommer bli polerat rostfritt. Antal och utformning återstår att se 🙂

Just avgassystemet har jag gjort stora efterforskningar i för att få "rätt" 😉

Link to comment
Share on other sites

Jag fortsätter lägga upp planeringen 😉

Interiört:

Insidan är där man ska trivas. Jag vill ju åka många mil med denna i framtiden så jag kommer ta mig tid till att få det som jag vill 😉

Eftersom jag är ganska lång så kommer jag försöka vinkla bak ryggstödet lite mer än std för att där vinna utrymme. Jag har förhållandevis längre rygg än ben så även om häcken hoppar frammåt lite tror jag det ska gå bra. Just pga min längd kommer jag nog behöva göra ryggstödet justerbart också och då passar jag även på att göra lårstödet justerbart. Detta eftersom bilen "med relativ enkelhet skall gå att anpassa för en förare av annan längd".. :/

Stolarna sen, vad jag förstått så behöver man inte så hemskt mycke sidostöd i en GT40? 🙂 I vart fall inte för låren? En smäcker design med original influenser kommer nog passa bra! Rent klädselmässigt har jag inspirerats av Singer 911 än en gång (det finns många influenser därifrån) med vävd läder/konstläder i mitten och slät på sidorna samt ringnitarna likt originalen.

Singer 911:


Jag tänkte även dra en luftkanal in under ryggstödet och koppla ihop med hålen så man kan svalka ryggen lite på längre körningar!

Växelspaken vill jag gärna ha i mittkonsolen, men jag vet inte om jag kommer lyckas.. för samtidigt vill jag gärna köra stagväxlat och inte med vajer.. Men vi får se, ett bra vajer system kanske kan få mig på andra tankar 🙂
Växelknoppen kommer bli en replica från en annan känd Ford med Halibrands, en GO-BABY-GO spak! Funktionen på knappen har jag inte bestämt ännu. Det beror lite på hur den hamnar, om knappen inte kommer touchas hela tiden när man växlar funderar jag på att lägga sportläget på den knappen. Då får de ju lite "Go!" funktion med.
Själva spaken i sig sen tänkte jag mig en platt spak, samt en guideplåt i botten. Alltid gillat de där guideplåtarna så nu får jag chansen på riktigt 🙂

Taket.. Jag har ju läst om att dörrtopparna har en tendens att vilja lyfta lite i högre farter och att det på olika sätt görs styrningar för att komma runt detta problem. Jag fick en tanke om att i störtbågen svetsa in en bygel som går in i dörrens främre del av överstycket, denna bygel kommer också agera handtag för när man ska hiva sig i och ur bilen! Som komplement kommer jag nog lägga in en hake i bakkant av överstycket med.

Dörrfickorna tror jag ger sig när man väl börjar stå där, samma med dörröppning på insidan, troligen blir det väl ett handtag från någon vanlig modell som har bra kvalite, Merca W123 kankse.. 🙂

Instrumentbrädan.
Det är ju här det börjar hända! 😉Jag tänker till att börja med försöka använda mig av en Opel rattstång, jag är rätt säker på att jag har en Manta 1973 över. Den har en spak för blinkers med rätt utseende samt varningsblinkers i plastomslutningen. Den är kollapsande och det finns gott om sportnav att få tag på, även med snappoff.

Det tar hand om 2 av funktionerna man behöver ha på panelen. Nedan följer en lista på övriga jag identifierat, tycker ni att det saknas någon, säg till!
-Hel/halvljus - off/on/on vippbrytare av Lucas typ
-Bränslepumpar, 2st on/off Lucas
-Motorfläkt, tvångskörning - on/off Lucas
-Tuta, om det ej fås med i ratten. (Annars push knapp)
-Vindrute torkare - 3 stegs vred
-Kupefläkt - 3 stegs vred
-AC - on/off Lucas
-Värmereglage
-Vindrutespolning, push eller koppla till rattspakens ljustuta
-Sportläge, om det inte sätts i växelknoppen. Funderar på att dölja denna dock.

- Startfunktion. Jag vill egentligen ha ett "keyless" larm, då kan jag ha ett dolt utrymme med killswitch och startknapp som låses upp först när c-låset deaktiveras. Men vi får väl se.. 🙂

Lampor:
-Blinkers, 2st gröna
-Oljetryck, 1st röd
-Spänning, 1st röd
-Bromsvätskenivå, 1st röd
-Helljus, 1st blå
-Sportläge, 1st gul.

Typen blir denna:


Ventilationsgaller får jag nog köra original vid vindrutan, men sidoblåsen däremot hoppas jag att Audi A3 av senaste sort ska vara rätt storlek! Dom ser ut sähär:


Brädan i sig kommer jag klä med vinyl/konstläder. Likaså A-stolpar, tak vet jag inte ännu men troligen någon form av textil där med samt då motorväggen och lite runt i kring sen en svart matta på golv och insteg.

Kvar av min plan för insidan är då egentligen bara ratt och instrument. Ratt kommer nog bli en Momo Prototipo om man inte hittar en GT40 liknande med lite djup som är lagom stor.

Instrumenten dock. Det kommer bli en del jobb.. Först och främst tänker jag kapa ur hela grundstycket som instrumenten sitter i, plasta på brädan från baksidan och limma den utskurna plasten på en aluplåt. Denna ska sedan kläs med vävdt konstläder/skinn liksom sätena och en alulist sätts på kanten för att dels klämma fast skinnet, men också agera silverfärgad list på instrumentbrädan. Tanken är så här:

Jag tror det kan bli en snygg inramning och en detalj som lyfter helheten!

Instrumenten jag kommer köra med blir:
100mm speedo
100mm tacho
52mm oljetryck
52mm oljetemp
52mm vattentemp
52mm tanknivå x2

Och modellen blir inte Smiths.. Det kommer bli jobbigt att göra detta rätt 🙂 Troligen blir det Autometer Carbon mätare. Dessa kommer strippas ner och förhoppningsvis hittar jag nån som gör nya mätartavlor åt mig, annars får jag göra egna. Väl där så stannar det dock inte. Där får jag antingen ställa mig i svarven själv, eller hitta någon som gör det åt mig och dra fram ett gäng tunna aluminium talrikar. Allt detta bara för att få en look som denna på själva mätarna:

Detta är tidiga 911/912 instrument som ofta kallas "Green faced". Snordyra att köpa renoverade original, svårt att hitta med rätt hast/varv (även om strl är OK) men sen körde Porsche med kombomätare och inte separat för tank, olja osv. Så originalen blir inte korrekt :/

Link to comment
Share on other sites

Första inköpet har gjorts.. Det är nog den mest impulsbetonade delen rörande detta projekt hitills 🙂 Jag har länge siktat på en Audi S8 V8 på 360hk, men nu blev det något annat som jag fick upp ögon för för ungefär en månad sedan 😉

Motor:

Audi 4.2 BNS, härstammandes från Audi RS4. 420hk, varvstopp på 8250 RPM. Prestanda och varvtal som bör matcha GT40ins historik, även om märket av de flesta purister är så fel det kan bli (med ett undantag för Cheva då) 😉

Den här motorn har ett sportläge som jag hoppas kunna komma åt, det rappar till gasresponsen och plattar till vridkurvan i mellanregistret. Tanken var att kunna koppla det till "Go-Baby-Go" knappen så länge den inte hamnar så till att man kommer åt det för lätt.

För att få igång den kommer styrenheterna skickas på ett "immobilizer delete" spa, sen är det bara till å klura ut vilken kabel som går vart..

Avgasystem:
Här hade jag kunnat skriva en avhandling.. men för att hålla mig kort. Grenrör blir självklart ett bundle of snakes som jag kommer bygga i rostfria rör med 1.5mm gods från raka rör. Simons t ex har jag för mig använder 2mm gods i sina delar vilket inte bara väger mer, det kommer ge en dovare ton med. Jag kommer också välja 2.5" istället för 3" som nog många andra hade gjort av samma anledning. Jag vill ha ett ursinnigt högpitchat avgrundsskrik ur piporna! 😉

För att komma dit kommer avgasystemet se ut på ett av följande två sätt.
1. Raka rör med en vacumventil i det raka röret, med stängd ventil så kommer gaserna istället gå ut till en större sortens ljuddämpare som förläggs i utrymmet bakom bakhjulet och leds senare tillbaka till ändpipan. Detta kombineras med en justerbar 1/4 wave cancelation tube för att ta bort drön.
2. collektorna vinklas ut mot bakre hörnen och det odämpade systemet dras ut till utrymmet bakom bakhjulen och runt tillbaka ovan för stjärten på lådan. Där är röret stängt, därifrån mynnar istället 3-4st längdmässigt avstämda pipor vidare till ett slutrör. Denna del har då en vacumventil inte långt efter collektorn och före ventilen finns en avstickare till en ljuddämpare. Även här kommer 1/4 wave tube's att brukas för att eliminera drönande.
-Ljuddämparkretsen kanske man t.o.m går ner till 2" på, effekt lär finnas på "normalläge" ändå, och ventilen kopplar jag till sportlägesknappen.

Metod två har testats av en snubbe i USA med en NSX, finns lite om hans experiment i denna tråd:
http://www.nsxprime.com/forum/showthread.php/145161-Kressieg-NSX-Exhaust

Delar av detta tänk brukas också av Kreissieg, för de som inte känner till Kressieg rekomenderar jag att ögna runt bland lite avgasporr här:
http://kreissieg.ocnk.net/
Min tanke är att få en finish som påminner om dessa system med 🙂
Sen rekomenderar jag detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=W-xWwiPOxoM

Det kommer nog krävas ett par försök, men får man till det... Då kommer jag nog må gott när man klipper till sportläget och öppnar upp systemet 😉

Växellåda:
Köptes också idag! Det blev en 01X låda, för de som inte känner igen beteckningen så är det en 01E med mellanhus i aluminium istället för gjutjärn, av vad jag läst så är den lika tålig som den gamla hederliga 01E'n ändå.

Jag valde också en låda från en bensinare, vilket inte alls är lika lätt att hitta.. Detta pga utväxlingarna. Av vad jag hittat så kommer min låda (GYF) ha lite närmare mellan 2an-3an-4an och en inte fullt så överväxel betonad sexa. Förhoppningsvis kommer det kännas "sportigare" med tanke på vilken kritik Audi lådorna verkar få av GT40 byggare för de långa växlarna 🙂

Lådan parar jag nog efter samråd med SFRO ihop med en special drivaxel med Ford 108mm knut i ytterändan och Ford Scorpio MK1 hubbar längst ut.

Så det kommer bli intressant detta! 😉Nu när inköpen börjar 😃

Men från en sak, raskt till en annan. Jag såg att Audi R8 med samma motor har 305or bak, jag gick i tankar om 245or.. kan kanske bli lite lite gummi då med tanke på att jag inte vill åka R-däck till vardags. Hur breda fälgar/däck rymmer man egentligen med "std" skärmarna?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fortsätter handla på mig "bra att ha saker".

Denna gång blev det en Audi V8 (bilen alltså, inte en motor till bara 😉). 22k mil, lite småsliten kaross som relativt enkelt fixas till. Fungerar klockrent, all utrustning utom ena elhissen och färddatorn fungerade också klanderfritt 🙂

Kommer låna motorn för att regga med, samt sno torsendiffen till min låda från denna 😉Räknar sen kallt med att om x antal år när GT'n är klar så har priserna börjat gå upp på V8orna, så då kan man sälja med lite vinst 😉Får lägga ut för schysstare fälgar och lacka om den bara (gör jag själv) så den ser schysst ut!

Gav tekniskt sett 6000 för bilen /7500, 1500 innestående på skatten) vilket är vad en torsenbakaxel kostar på skroten. Så det känns som en bra investering.

Vidare fick jag veta att Tornado har 40 veckors leveranstid.... *suck*.. :/

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Jag tror att du skulle titta mer åt Southern GT , om du kollar på Nickes tråd så ser du att prylarna är minst lika bra om inte bättre.


Jag har ställt lite frågor till dom via mail. Får se vad dom svarar. Southern är dock en slant dyrare, och även om jag har en bra inkomst vet jag inte om jag vill lägga mellanskillnaden.. Southern blir ca 25 000 dyrare än motsvarande från Tornado.

Nä jag är faktiskt inne på att göra som jag tänkt i alla år fram tills nu istället och bygga ramen själv! Jag har ritningar sedan tidigare så det ska inte vara några jättebekymmer egentligen. Bara de att det tar mer tid 🙂
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter ett antal timmars letande har jag äntligen hittat typsnittet eller "Font"en för Porsches Green Faced mätare!

En detalj är fel, och det är dippen på 7an, annars ser det bra ut! 🙂

DIN 1451 av Peter Weigel:


Bara färgen kvar då.. Och det rätt VDO typsnittet.. :/ (Oét är inte tillräckligt utdraget, går väl iofs ordna i Indesign om så skulle behövas)

Nålarna är ju också speciella... Det närmaste jag hittat som med relativ lätthet går få tag på är Mercedes Compakt W115, W123 av tidiga år har också silverhatten, men gul nål istället. Bör gå använda lika fullt 🙂 Compakten har också "tallriken" i mitten av mätaren. Så en eller helst två kommer jag försöka leta fram för att ha lite delar att leka med 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 1 year later...
Joacim wrote:
Hej,

Har det hänt något mer på bygget?
Beställt kit?


Tyvärr inte... I processen med att förbereda inför köp av kit skulle jag fixa ett par saker på en Manta A jag hade, samt lacka och skruva ihop en -76 Kadett.

Mantan fixade jag utan ångest, men Kadetten var sämre.. Jag har haft den sen jag var 18 och hela tiden haft en tydlig plan på vad jag ville göra med den. Jag hade också kommit ungefär halvvägs. Karossen hade plockats ner, blästrats, sömsvetsats och byggts om. Där jag tog vid när tanken var att sätta ihop och sälja så var det antingen dags att bygga om för en motor (som då inte spiktas) eller lacka. Så jag lackade och skruvade på alla delar jag hade liggande. Och under den perioden kom jag till insikt att jag gravt skulle ångra mig för en lång lång tid framöver om jag Inte gjorde klart det projektet..

Mantan såldes dock. Men Kadetten är kvar och jobbas med så ofta jag har möjlighet. RS4 motorn hamnar i den bil som skulle bistå med reggningsmotor och torsendiff till GT40in. En Audi V8 från 91 med 21000 ärliga mil som var i betydligt bättre skick än de 6000 jag betalade skvallrade om! Den kommer bli vardagsbil när den väl är igång. (I skrivande stund står den med motor, RS4 låda monterad och inkopplad så den startar, men slangarna till oljekylaren sitter för dåligt och drivaxlarna går inte riktigt in i fjäderbenen. Kvar där är att fixa oljekylningen, annan bränslepump, få drivaxlarna att passa samt en bromsuppgradering och allmän ihopskruvning under huven så går den regga sen)

Kadetten har spårat ur till mycke av vad jag hade tänkt göra med en GT40. Den får en 3.7 liters Audi V8a till att börja med, annan bakvagns upphängning, rejäla bromsar, torrsump osv osv osv.

Ser ut så här nu:


Men drömmen lever kvar.. Jag tror dock jag får avvakta tills jag har ett garage där jag bor i alla fall... Tiden då man kan åka upp till föräldrarna i 2 veckor för ett mekmarathon tar nog snart slut då sambon börjat prata allt mer om barn 🙂
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...