Jump to content

Spec på Lotus super seven


Varg

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet och än så länge på planeringstadiet vad gäller min bil (vilket jag antagligen kommer till att vara länge eftersom jag älskar att: planera, undersöka, räkna med mera, allt i hopp om att nå lite bättre resulta).

Och nu undrar jag vad orginal sjuan har för specifikationer. Den som Lotus byggde alltså. Vad har den för vikt, hästkrafter, vridmoment, topfart, acceleration .m.m?

Tacksam för svar / Rickard

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till forumet!

Svaret på din fråga är inte helt enkel då det byggts åtskilliga olika versioner. Real7 är den riktiga experten på forumet på Lotus och kommer säkert att kunna rätta mig eller fylla där jag missat.

Som jag förstått det så hade första riktiga modellen

7F Serie 1 1957 mellan 28 och 40 hästar, vikt ca 416 kilo och 125 knyck i toppfart acc 0-100 ca 17-19 sekunder.

Sen följer en rad modeller med olika specar.....

Serie 4 var den sista som gjordes av lotus innan modellen och beteckningen bytte ägare och gick till Catherham, den modellen hade 115 hästar, 590 kilo, 8,7 0-100 toppfart 187 km/h. Den är den kantiga lite "misslyckade" modellen som faktiskt Catherham också gjorde 38 st av (med 72 hk) innan de gick tillbaka till den klassiska.

Catherham har haft modeller från 70 hästars upp till 250 hästars (JPE-modellen) så spektrat är stort...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...