Jump to content

Henriks GT40


Starhonk

Recommended Posts

Henrik wrote:
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Hej,

Tack allihopa för att ni vill hjälpa:-) -Det är härligt med detta forum!!

Jag har talat med en kompis idag som har kontakter på ett glasmästeri. Vi får hoppas att det ordnar sig den vägen. Rutan är annars 4mm tjock.

En reflektion jag gjort är att det polycarbonat som jag har är ganska repkänsligt. Om jag förstått det rätt så skall det finnas polycarbonat som har en behandlad yta för att bli mindre känslig mot repor - typ som glasögon. Är det något sådant på Gripen måntro??

Mvh
Henrik


Kan nog stämma , med tanke på att glashuven är polerbar eller rättare sagt man får polera upp dem med jämna mellanrum.

Var bort hos en av killarna i em och fick en flaska med flytande
polermedel. Så om din ruta inte är för annfrätt och du vill göra ett
försök så kan jag skicka upp den till dig.


- Ja det vore jag otroligt tacksam för. Det skulle spara mycket tid och elände om det lyckas. Hoppas jag kan återgälda detta!

Min adress är:
Henrik Smedberg
Tybergs väg 2
663 42 Hammarö



Ska försöka få iväg flaskan under morgondagen .

Denna sort är det .



Link to comment
Share on other sites

Jaha då var det dags på allvar! Nu har jag monterat ned gamla framvagnen och satt sågen i chassiet. Känns ju jättekul att såga i ett nylackat chassie med allt vad detta innebär..-trångt, det brinner - man får använda våld, man skadar grejor, etc ,etc. Tack SFRO för att ni som enda instans i detta samhälle använder er av retroaktiv lagstiftning eftersom ni godkänt min bil i SFRO1 utan anmärkning, men det gällde inte visst nu..... Det är bara att dra ner brallorna och böja sig framåt. Har för mig att SFRO någon gång just motiverat SFRO1 besiktningen med att man inte skall behöva bygga om inför slutbesiktning och dra på sig extra kostnader. Detta kostar mig någonstans runt 10kSEK med alla rabatter jag har. Det dubbla är nog normalpriset + allt jobb och stök som detta innebär. Nåväl - det kommer att bli en bra lösning men jag är lätt irriterad som kanske ni förstår.

Nu har jag kapat bort den svetsade plåten bakom bakre fästörat vid undre länkarm ( det var spännande när det började brinna ). Detta öra skall få utgöra främre öra ett nytt skall adderas till bakom. Detta innebar att jag fick ta bort plåt och ljudisolering på insidan och det var ingen barnlek när man hade ett stående pedalställ där att brottas med. I morgon blir det att kapa ur ramen för att bussningen skall få plats och sen få dit det nya örat.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Surt sa räven Crying or Very sad
Men upp med hakan och "Brallorna" för den delen 😉
Nu vågar du åka över "curbsen" med fulltspjäll 😃

Kör hårt nu Henrik så vi får se bilen körandes till nästa träff 😉

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik
Tydligen har det jobbats i mitt bakhuvud inatt och uppenbarligen inte bara på mitt projekt.
Det slog mig nu på morgonen att jag skulle vilja rekommendera dig att ta upp lite mer utrymme baskåt för jobbet med det nya fästet.
Risken är annars att allt inom åtminstone 30 mm kommer att brinna bort iallafall och att det blir trångt med svetsen särskilt för den bakre strängen.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Jaha - nu var det klart. Jag valde att öppna upp rambalken och låta fästet gå hela vägen ner i botten av balken samt till in och utsida i balken. På så sätt har jag maximal anliggning. Det kanske inte är så vackert på bilden men nu är det kittat och klart för målning och body. Ikväll skall jag hämta fronten från lackeraren - det blir spännande. Vi påbörjar också tillverkningen av A-armarna. Målet är att den skall stå på hjul om två veckor.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Jaha - nu var det klart. Jag valde att öppna upp rambalken och låta fästet gå hela vägen ner i botten av balken samt till in och utsida i balken. På så sätt har jag maximal anliggning. Det kanske inte är så vackert på bilden men nu är det kittat och klart för målning och body. Ikväll skall jag hämta fronten från lackeraren - det blir spännande. Vi påbörjar också tillverkningen av A-armarna. Målet är att den skall stå på hjul om två veckor.

Mvh
Henrik



Den lösningen är nog den bästa , kommer lösa det på samma sätt.
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Henrik wrote:
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Hej,

Tack allihopa för att ni vill hjälpa:-) -Det är härligt med detta forum!!

Jag har talat med en kompis idag som har kontakter på ett glasmästeri. Vi får hoppas att det ordnar sig den vägen. Rutan är annars 4mm tjock.

En reflektion jag gjort är att det polycarbonat som jag har är ganska repkänsligt. Om jag förstått det rätt så skall det finnas polycarbonat som har en behandlad yta för att bli mindre känslig mot repor - typ som glasögon. Är det något sådant på Gripen måntro??

Mvh
Henrik


Kan nog stämma , med tanke på att glashuven är polerbar eller rättare sagt man får polera upp dem med jämna mellanrum.

Var bort hos en av killarna i em och fick en flaska med flytande
polermedel. Så om din ruta inte är för annfrätt och du vill göra ett
försök så kan jag skicka upp den till dig.


- Ja det vore jag otroligt tacksam för. Det skulle spara mycket tid och elände om det lyckas. Hoppas jag kan återgälda detta!

Min adress är:
Henrik Smedberg
Tybergs väg 2
663 42 Hammarö



Ska försöka få iväg flaskan under morgondagen .

Denna sort är det .





Har det dykt upp något paket hos dig ?
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Hej,

Tack allihopa för att ni vill hjälpa:-) -Det är härligt med detta forum!!

Jag har talat med en kompis idag som har kontakter på ett glasmästeri. Vi får hoppas att det ordnar sig den vägen. Rutan är annars 4mm tjock.

En reflektion jag gjort är att det polycarbonat som jag har är ganska repkänsligt. Om jag förstått det rätt så skall det finnas polycarbonat som har en behandlad yta för att bli mindre känslig mot repor - typ som glasögon. Är det något sådant på Gripen måntro??

Mvh
Henrik


Kan nog stämma , med tanke på att glashuven är polerbar eller rättare sagt man får polera upp dem med jämna mellanrum.

Var bort hos en av killarna i em och fick en flaska med flytande
polermedel. Så om din ruta inte är för annfrätt och du vill göra ett
försök så kan jag skicka upp den till dig.


- Ja det vore jag otroligt tacksam för. Det skulle spara mycket tid och elände om det lyckas. Hoppas jag kan återgälda detta!

Min adress är:
Henrik Smedberg
Tybergs väg 2
663 42 Hammarö



Ska försöka få iväg flaskan under morgondagen .

Denna sort är det .





Har det dykt upp något paket hos dig ?


Jajamen - tusen tack. Nu skall det poleras men först blir det en veckas skidåkning i Trysil 😃

Tack
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det är många parallella spår just nu. Det är som vanligt när man är i slutskedet med en bil. Alla verktyg är framme samtidigt och det är rätt rörigt. Just nu håller jag på med:

- ny framvagn
- lackering
- inredningsdetaljer
- el
- lite annat småpul

Mao så vet man ibland varken in eller ut vart man skall börja men jag försöker fokusera på det stora jobben som ligger på kritiska linjen vilket är lacken och framvagnen. Det andra får helt enkelt lösa sig i de luckor som uppstår och när jag fått lacken och framvagnen klar.

Igår fick vi klart bärarmarna - punktade ivarjefall. Idag lämnade jag iväg dem till ett proffs för att TIGga ihop dem.

Jag har också ägnat mig åt en del svartjobb de senaste dagarna - nämligen måla både front och bakdel svart invändigt. Roller och pensel var faktiskt det enklaste sättet att jobba här. Eftersom det inte är några direkt släta ytor fanns det ingen anledning att ta fram sprutan med allt det maskningsjobb som det innebär. Fan vad kul såna här jobb är - det är riktigt mumma att stå med nylackade delar och få måla dem på insidan.

Nu blir det en veckas ledigt från garaget då vi far till Trysil för att klämma lite lagg då jag är riktigt skidnödig. Sen blir det att lämna in själva bilen för att få mittsektionen lackad. Det enda jag har kvar efter det att lacka är lillhuven men den måste jag modda litegrann så att jag får full anliggning mot kylet. Christer gjorde en fin lösning här vill jag minnas.

Trevlig helg
Henrik



Link to comment
Share on other sites

Ibland blir det mycket.
Har själv fått ägna tid åt att röja fram lite ytor som gror igen med allt möjligt.
En rejäl plåtbit i undre bärarmen ser jag.
Det svarta döljer antagligen ojämnheter en hel del.
Lycka till med skidåkningen
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Jo visst blir det lite prydligare när man får på lite färg. Faktiskt så går det från att sett ut som kriget till att bli ganska prydligt. Tänk vad lite färg kan åstadkomma!

Jo den undre bärarmen är rätt stöddig. Tanken är att den skall tåla en hel del stryk men den skulle nog inte må dåligt av lite lättningshål så småningom . Det hanns inte riktigt med nu när vi fått stressa fram en ny framvagn. Jag har en till variant också som jag nog kommer att testa och det är med Chrysler spindeln. Nu gick jag på Granadaspindeln då vi var tre stycken som gjorde samma operation av våra bilar samt att det fanns begränsat med tid för jiggar, bearbetning och svetsning. Dock så kommer jag att bygga ihop den bärarmen med Chryslerspindeln också. Den bygger 10mm till på höjden vilket påverkar geometrin en del men jag har inte riktigt bottnat det ännu. Rollcentrat kommer lite annorlunda men det är det enda som jag kikat på än så länge. I morrn blir det att rolla i backen:-) Tack och lov fanns det Wifi här i Trysil så lite GT40 pysslande blir det allt. En god bok om hjulupphängningsgeometri följde med också!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En lite notering jag gjort är att ramar från GOX med Granadaspindlar kan skilja sig åt gällande infästningspunkter av länkarmar. Alla ramar är inte identiska. Jag vet inte hur det ligger till med de som är leverade med aluspindlar men ett gott råd vid nykonstruktion är att enbart utgå från sin egen bil och inte gå på andras mått utan att dubbelkolla mot sin egen bil.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ett bra tipps är att kryss mäta fäst punkter på ram och länkarmar men även göra en kontroll av länkarmarnas rak het.
När jag frågade leverantören om rak het och mått så skulle man ej göra det! Men man är väll lite intresserad vad man fått, och gjorde det i alla fall och ramen min var hyffsad men länkarmarna var krokiga och skeva enligt mina önske mål.... men det är en gammal historia då det är fram rutan som är kvar av mitt gox kitt och den är inte rak eller symetrisk häller men den låter jag vara. för jag tänker inte göre om fram rutan också Crying or Very sad
At mäta och upp hela chassiet och kaross är en riktigt bra ide då man får en bra bild hur dåliga dessa "GOX" kitt är men, fram för allt så vet man vart man bör lägga krutet och det är på chassiet enligt mig för det är inte någon orginal bil enligt min vetskap som är spik rak i karosserna...

Kör hårt var noggran men hitta en lagom nivå på ditt bygge av just din GT40. Fördessa bilar är hand byggda från början och nu gör alla sina egna tolkningar av just sin GT40 och alla blir unika och alla som lyckas är riktiga bil byggare " like the old school" Go.. go..
Lycka till och jag är ruggigt imponerad av alla som delter aktivt på detta forum. 😃

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

Igår var det SFRO2 i Alingsås. Jag och Bengt Löwenhamn åkte ner tillsammans. Bengt och jag har byggt 7:a ihop och han har hjälpt mig en del med GTn också.

Väl i Alingsås så möttes vi av sju eller åtta besiktningsmän från SFRO och vi höll på från klocka 14.00 till 19.00 innan vi var klara. Det var ganska svettigt då sex års jobb står på spel och det en sådan stor samling besiktningsmän som vänder ut och in på hela ditt bygge. På det hela så gick det bra.

Jag fick några punkter att åtgärda och det mesta är småfix och de två stora punkterna var egentligen att jag skulle fixa 1 tum mer utfjädring bak vilket chassiet tillåter - ny stötdämpar eller nytt torn fixar detta. Det andra var att jag inte fick full bromsverkan på bilen. Lite otur eller klantigt kan man tycka men allting har varit så extremt tight med att få ihop den inför detta datum så jag provkörde den först kvällen innan. Då kände jag att pedalen inte var helt hundra men tänkte att det var luft varför vi luftade bilen på vägen ner till Alingsås. Allt funkade ju bra tidigare innan jag rev bilen. Dock var det inte så enkelt utan pedalen bottnade utav någon anledning under testet och det kan vara så att jag växlat ett par huvudcylindrar med varandra samt dåligt monterad bromsvåg från mig som åstadkommer detta. Jag har inte börjat kika på detta ännu men det blir veckans jobb. När jag fixat detta så åker jag till Gustaf Ridderstolpe i Västerås som får provköra och sen är det klart.

I övrigt inga direkta anmärkningar och de gillade nya framvagnen och verkade tycka att det var ett prydligt bygge. Bullerprovet gick utmärkt och jag låg mellan 74 och 79dB i provkörningarna så det var ju långt under gränsvärdena.

Summa summarum - inte guldmedalj kanske men väl en silvermedalj och det kommer att bli åka i sommar.

All heder till SFRO för ett mycket bra bemötande då det var en ganska jobbig dag mentalt sett.

Kommer lite bilder snart!

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Stort GRATTIS Henrik 😃 😃 😃
Jag är ruggigt imponerad av ditt jobb senaste tiden med alla motgångar och sjukdommar 😉
Klart inspirations höjande för oss som har en bra bit kvar 😉

Väntar med spänning på lite bilder och ingående info av besiktningen 😃
MVH
Christer

Link to comment
Share on other sites

Tack allihopa och tack till alla som bidragit!

Här är några bilder. Ni får ursäkta elefantsnabeln på besiktningssystemet och att allt inte är inpassat eller helt klart.


Lastad och klar på väg till Alingsås



Hemma igen och avlastad. Jösses vad låg den är. Konstaterade att det inte är en GT40 utan en GT39:-)





Denna bilmodell är så snygg ur alla vinklar!







Link to comment
Share on other sites

Här kommer "att göra listan" efter SFRO2

1. Mer utfjädring bak. Jag kunde fixa 15mm till innan undre reaktionsstag slog i ramen. Jag kommer därför att sänka de övre fästena för stötdämparna.

2. För lite utstick på låsmuttrar i bakvagnen. De M16 som som hela bakvagnen sitter i har jag satt med nylock och jag saknar två gängors utstick på dessa som SFRO vill ha. Det blir att fräsa av muttrarna litegrann.

3. Vevhusventilation. Jag drog ihop ventilationen från respektive ventilkåpa i en T-koppling och drog upp detta till luftrenaren. Detta var inte tillräckligt bra då de ville att ena slangen skulle gå till en anslutning under spjällhuset med en backventil inkopplad. På så sätt så kan man undvika onödigt övertryck i maskinen vid hastigt gassläpp.

4. MC blinkers fram. Detta hade jag fått OK på från SFRO innan men min gubbe var lite dåligt påläst då han trodde att det var OK men det är det inte ännu. Det kommer nog att bli det snart och SBP har nog inte så bra koll så denna är lite inom parentes.

5. Gummibussningar i nedre bärarmar. De godkänner inte nylonbussningar in nedre bärarmarn då de anser att det blir för stumt vid eventuell potthålskörning.

6. Pressade bromsledningar överallt. Jag har pressat i ena änden och skruvat i andra. Det blir att lämna in slangarna och byta de skruvade till pressade.

7. Polskydd

8. Fixa bromsarna. Jag hade som sagt lite otur/klantig när bromsarna inte funkade perfekt vid provkörningen. Tyvärr bottnade pedalen och det får ju bara inte hända men nu gjorde det det. Vad var orsaken till att de inte funkade vid provkörningen när de funkade perfekt innan jag rev allt? - Jo jag hade växlat två huvudcylindrar med varandra och råkat sätta en 0,625 där det skulle sitta en 0,7 vilket innebär mindre volym och ökat slag vilket i sin tur gjorde att pedalen bottnade. Jag kände kvällen innan vi åkte då jag första gången provkörde bilen efter att jag plockat ihop den att pedalen inte kändes helt OK. Luft tänkte jag och jag får stanna och lufta den på vägen ner imorgon. Tiden var supertight så det fick bli så. Tyvärr var det ju inte luft men felet är lätt att åtgärda.

9. Glömde denna tidigare: Låsning av spinners. Jag får borra ett hål och naja fast spinnern i en eker.


Detta var åtgärdspunkterna och jag tycker att det var helt OK. Jag skall nu upp till Gustaf Ridderstolpe i Västerås och visa upp den efter att dessa är åtgärdade och sen blir det SBP. Kanske man får åka till midsommar!

En helt annan reflektion jag nu gjort är att efter vi kört några kilometer nu med karossen återmonterad är att ingenting stämmer längre gällande karosspassningen. Det blir att börja passa in dörrar och allt igen. Med andra ord är det ganska tydligt att det sätter sig. Jag är faktiskt lite förvånad med tanke på att bilen gått en del tidigar och ramen är ju inte direkt nybyggd längre. I vilket fall så ser det ut som skit just nu och det är bara att bita ihop och börja pusslet igen. Det är som att ställa upp dominobrickor att passa in denna kaross....

Annars skall jag inte klaga - känns jättebra så långt men jag ropar inte hej förrän skyltarna sitter på!

Link to comment
Share on other sites

Jag har vägt bilen och med uppskattningsvis 40 liter bensin i sig så vägde den 1077kg utan förare. Fördelningen var 62% bak och 48% fram. Diagonalavikelsen var ytterst liten och försumbar.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Anonymous wrote:
Fan Henrik,om jag får vara lite spydig!
Då blir det 110 % Gox. 😃
Mvh Peter H


Haha - 38% skall det ju vara som sagt 😃


Fråga till Christer Abrahamsson, dåvarande tränare i Leksand. "Hur ser du på era chanser i nästa match?"

- Svar från Christer: " jag bedömer dem som 60 - 60" slut citat.

Han och jag är lika bra på att räkna alltså!

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Här kommer lite bilder på nya framvagnen. Kränghämmare är ännu inte monterat men ni kan se att kingpinvinkeln är större på Wilwood än Granada eller GOX original.

Nu skall grejorna isär och det skall in gummibussningar i nedre bärarmar och allt skall lackas

Mvh
Henrik





Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...