Jump to content

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Posted

Så har svarvvirtuosen från Åmål levererat lite godsaker,
förutom att det är toppkvalite så är dessa ändrade lite,
gängan i ytterände är förlängd med 25mm så att man
delvis får lite gänga utanför spinners samt att det ger plats
för en låsning .


  • 4 weeks later...
Posted

Lite mer småsaker som blivit klart , dessa är en liten nättare variant
i aluminium för låskonsollen till bakhuven.




  • 1 month later...
Posted

Mycket som fortfarande ligger i tillverkarfasen även fast en stor del
redan tillryggalagts och har kunnat bokas av.

Nästa som står i tur är drivaxlar , turligt nog hittade jag
några bra titanstänger som låg och "skräpade" på jobbet
som blir ett bra ämne att sätta tänderna i.


Posted
gt40 wrote:
Blir säkert kanon !


Micke får hoppas det blir lika bra som dina,
var ju du som inspirerade mig med detta materialval .

Vet du av vilken kvalité dina är gjorda i ?
Posted

Okej , undra vart på vägen jag fick för mig att du hade titan i dina ??

Och med Uddeholm har du ju ett kalasmaterial,och som drivaxelämne
är det klockrent.

Posted

Ribban ligger högt i garagen nu 😲
Ser ruggit bra ut som vanligt

Kör hårt Peter... sommaren är kort 😉

/Christer.S 😃

Posted

Tack Örjan

Det är gängat i alu-ramen från baksidan, så den skruvas genom plåten den ligger an mot.

  • 1 month later...
Posted

Så har även bakvagnen fått sig lite uppdateringar.

Nedre bärarmsfäste är sänkt plus förlängt .
Det övre har fått lite fler infästningspunkter
(tack Magnus för idén samt materialet till den.)



Båda sidor på plats


Posted

Grattis- egna ben är en riktig milestone!

Vad är bakgrunden till det inflyttade nedre bärarmsfästet?

Med vänlig hälsning,
Henrik

Posted

Mycket bra jobbat!
Det är klurigt med hjulvinklar och den som visste den perfekta konstruktionen vore nog miljardär 😃
För oss som inte ritar i CAD kan jag tipsa om Casim, ett gratis och ganska basic program som man simulerar sin hjulupphängning i. Jag använde det och det stämde rätt bra med verkligheten.
http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm

Bra fart på bygget! Mitt i sommarn 🙂

/M

Posted

Mackan du har alldeles rätt , det är inte helt självklart att få det
helt rätt direkt 😲

Såhär kommer geometrin bli vid high ride


  • 4 months later...
Posted

Vart dåligt med tid i garaget , men idag hann man iaf med att placera motorn där den hör hemma.


  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted
brajon wrote:

Fattar dock inte riktigt hur de ska sitta
Mvh
Örjan


Meningen är att det ska bli något åt detta hållet.

  • 1 month later...
Posted

Gjort lite omtag i inventarierna eftersom det inte passade som jag önskat.
Så nya stolar och pedalställ har nu landat







Posted
brajon wrote:

Är stolen den med "GT40"-lutning eller behövs modifiering?
Mvh
Örjan


Stolmodellen är 41300 Street Drag, den har
18 graders lutning i ryggen, så min känsla är att
det ska fungera utan att behöva lägga de på operationsbordet .
Posted

Hej,

Lite feedback från närmjag själv byggt stolar är att det är inge bra med högt lårståd långt fram. Detta gäller speciellt på höger sida då man vid körning gärna vill luta benet utåt lite grann. Om man då,har ett högt lårstöd långt fram blir detta väldigt obekvämt. Jag är 186 cm så det är givetvis en faktor. Ville dock dela med mig av detta så att du hinner göra ev korrigeringar innan du kostar på klädsel.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Posted
Henrik wrote:
Hej,

Lite feedback från närmjag själv byggt stolar är att det är inge bra med högt lårståd långt fram. Detta gäller speciellt på höger sida då man vid körning gärna vill luta benet utåt lite grann. Om man då,har ett högt lårstöd långt fram blir detta väldigt obekvämt. Jag är 186 cm så det är givetvis en faktor. Ville dock dela med mig av detta så att du hinner göra ev korrigeringar innan du kostar på klädsel.

Med vänlig hälsning,
Henrik


Tackar för din input Henrik, får se vart det landar när pedalställ och stol
kommer på plats.


// Peter
  • 4 weeks later...
Posted

Efter jag provmonterade motor och låda första gången så vart jag inte riktigt nöjd, paketet låg i mitt tycket för högt och var tvunget att
vinklas för att inte lådan skulle hamna på tvärgående bak.



Efter funderat fram och tillbaka så togs beslutet att fimpa bakbiten
och lägga i en ny framflyttad ubalk och på så sätt skapa utrymme.



Efter det känner jag mig mer nöjd, hela paketet ligger nu i våg och nästan 10 cm lägre.
Känns även som man flyttat ner tyngdpunkten rejält med.




Posted

Ja , alla försöker plocka bort så mycket som möjligt , själv har jag tydligen valt motsatt doktrin 😊

  • 8 months later...
Posted

Efter mycket mätande och funderande har jag nu gett upp tanken
med att få till kombinationen med mitt låga motor/växelåda-paket,
kontra hiskliga drivaxelvinklar

Insåg att jag måste överge min audilåda och titta efter något
som skulle lösa upp problemet .

Efter mycket letande både prismässigt och det som funnits
att tillgå så dök denna låda upp . Trodde inte det skulle vara
möjligt att para ihop det med min snurra så jag tog kontakt
med en firma som är väl insatta i märket och enligt dessa
så skulle det trots allt fungera. Så då var det bara att hoppa på.

Så nu blir det att tillverka adapterplatta och svänghjul så man
kan viga ihop det snart.

Posted
brajon wrote:

Vad är det svarta som sitter ovanpå?
mvh
Örjan

Ferrari har valt att använda en del av växelådsutrymmet till att
husera motoroljan, så den svarta delen är toppen på torrsumpstanken.

// Peter
Posted

Tomten kom en dag tidigare ,så då var man ju tvungen att
provpassa klappen lite.

Finns lite att justera och massera på men det kommer
säkert bli bra tillslut. En sak är säker kommer aldrig kunna
ta livet ur denna låda .



Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...