Örjan Brattberg Posted May 15, 2011 Posted May 15, 2011 Intresant lösning. Du kommmer alltså att skruva fast aluminiumframdelen? mvh Örjan Quote
Hansol Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 brajon wrote: Intresant lösning. Du kommmer alltså att skruva fast aluminiumframdelen? mvh Örjan Stämmer, bottendelen kommer skruvas i främre undre balk sidopanelerna kommer fästas i övre samt i bottenplattan fram Resterande alu-paneler kommer skruvas samt svetsas i möjligaste mån Quote
Guest_gt40 Posted May 16, 2011 Posted May 16, 2011 Snyggt jobbat Peter. 😃 Ytterligare en ny och bra lösning 😉 😉 Snacka om att det finns kompetens och kunnande på detta FORUM 😃 MVH Christer.S Quote
Hansol Posted May 17, 2011 Author Posted May 17, 2011 Började med den nya kylarmaskeringen, bottendelen klar. 5mm Alu 7075 T651 borde klara jobbet med råge. Provade med ett utkast för sidopanelerna ,men det finns nog en hel del mer att önska på den , har iaf utgångsmåtten . 😊 Quote
Starhonk Posted May 17, 2011 Posted May 17, 2011 Skall bli spännande att följa:-) Alltid kul med nya lösningar! Mvh Henrik Quote
Hansol Posted May 27, 2011 Author Posted May 27, 2011 Har gått och funderat på hur man ska lösa frigången med hjulet/hjulhuset mot över 20*20 balken fram , skissade på en lösning som kanske fungerar ? Man skapar en fuelcaps botten som man sedan förbinder ihop med 20*20 balken och på så sätt skapar mer utrymme för däcket Quote
Wiberg87_gt40 Posted May 30, 2011 Posted May 30, 2011 Hansol wrote: Och här är "gummisnodden" som är tänkt att driva ekipaget framåt . Kanske lite sent ute, men riktigt fräsig snurra de där 😉 Satt på ebay å snurrade runt idag och kom förbi dessa, du kanske redan sett dem, men de kanske vore käckt att ha? 🙂 http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TOYOTA-1UZ-1UZFE-V8-OBX-ITB-INDIVIDUAL-THROTTLE-BODY-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem336835268fQQitemZ220791645839QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_3634wt_1165 Lycka till med bygget! 🙂 Mvh Timmy Quote
Starhonk Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Jösses - det var ju rena fyndpriset!!!!! Köp!!! Quote
Hansol Posted May 31, 2011 Author Posted May 31, 2011 Henrik wrote: Jösses - det var ju rena fyndpriset!!!!! Köp!!! Ja jo priset är helt ok men jag har valt ett annat spår. Håller på att jaga en Lysholm att pryda gummisnodden med. Quote
Wiberg87_gt40 Posted May 31, 2011 Posted May 31, 2011 Hansol wrote: Henrik wrote: Jösses - det var ju rena fyndpriset!!!!! Köp!!! Ja jo priset är helt ok men jag har valt ett annat spår. Håller på att jaga en Lysholm att pryda gummisnodden med. Måste ju säga att ja redan kikat den vägen och jagat upp tillverkaren i USA 🙂 Detta gäller då en Lysholm 3300AX: "Hi Timmy, We have the direct drive version in stock, and can get the version, with drive, if you need it. We sell the direct drive version for $2587.50. If you order 5 at a time, your price is $2250.00. Regards, John Snee Wholesale Account Manager Vortech Engineering / Paxton Automotive 1650 Pacific Ave. Oxnard, CA 93033 805 247 0226 ext. 298 805 247 0669 (fax) jsnee@vortechsuperchargers.com www.vortechsuperchargers.com www.paxtonauto.com " Som det står, vid gruppköp på 5st kunde man få dem $300 billigare. Men det är ju fortfarande utan frakt och moms och tull. Mvh Timmy Quote
Hansol Posted June 4, 2011 Author Posted June 4, 2011 Så är jobbet med att hänga upp styrväxel igång . Har tänkt mig att få ihop en konsol variant som tillåter att man kan justera styrväxeln några mm upp och ner i horisontell riktning. Quote
anders_gt40 Posted June 6, 2011 Posted June 6, 2011 Det är smart, då kan du justera ev bumpsteer, jag fick flytta styrväxeln på mitt cobrachassie som var sk godkänt an SFRO, vid min SFRO1 visadet sig att det var krafrig bumpsteer och Gustaf Ridderstolpe och jag stod och funderade på bästa lösningen vilket var att flytta ner styrväxeln ca 10 mm. Har för mig att det blev 12. Det var inte för mycket jobb, fick ta ur i undre rambalkar och förstärka men beroende på chassie konstruktion kan man ju få ett helvete att göra det i efterhand. Quote
Örjan Brattberg Posted June 6, 2011 Posted June 6, 2011 Hansol wrote: Så är jobbet med att hänga upp styrväxel igång . Har tänkt mig att få ihop en konsol variant som tillåter att man kan justera styrväxeln några mm upp och ner i horisontell riktning. Bra lösning för styrväxeln Tror på att göra så mycket som är möjligt justerbart mvh Örjan Quote
Hansol Posted June 9, 2011 Author Posted June 9, 2011 Så har kylarmaskeringen kommit en liten bit till , visserligen fortfarande grovyxat men åt rätt håll . Nu ska plåtar snyggas till , och lite radie på hörn o.s.v. Quote
Hansol Posted June 9, 2011 Author Posted June 9, 2011 Hittade ett smidigt och bra stående pedalställ som jag tror ska fungera bra Quote
Hansol Posted June 14, 2011 Author Posted June 14, 2011 Lite mer åt rätt håll samt att bottendel och sidostycken ihopskruvade. Men det finns lite mer att finputsa . Quote
Hansol Posted July 26, 2011 Author Posted July 26, 2011 Vad kan passa bättre än att rita lite på lösningar under semestertider. Tror att jag funnit en lösning på styrväxelfixering som tillåter justering för att undvika bumpersteering. Quote
Örjan Brattberg Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Har gått och funderat kring precis detta utan att komma vidare. Din lösning är nog det man behöver. Blir det möjligt att köpa en omgång? mvh Örjan Quote
Hansol Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 brajon wrote: Har gått och funderat kring precis detta utan att komma vidare. Din lösning är nog det man behöver. Blir det möjligt att köpa en omgång? mvh Örjan Hejsan Örjan Nu tror jag inte att denna lösning passar rakt av på din bil eftersom de skiljer sig vid främre övre balk (min är framflyttad och upplyft samt breddad) . Men maskinbiten och distanserna kan jag nog fixa fram efter semestern om du är intresserad av dessa. Men du får sedan anpassa plåtflänsens utformning och läge efter övre balkläge på din bil Mvh Peter Quote
Hansol Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Har börjat rita upp bakvagnen för att lättare kunna göra ändringarna som krävs för nedre reaktionsstag. Quote
Hansol Posted August 4, 2011 Author Posted August 4, 2011 Så har man funderat lite kring problemet med nedre reaktionsstag. Märkligt att man ska behöva addera vikt för att skapa frigång. Bara att konstatera att någon tidigare har tänkt hyggligt fel eller inte alls . 🙄 Quote
hoffman_gt40 Posted August 4, 2011 Posted August 4, 2011 Problemet med ramen har uppkommit för att Göran designade ramen för svetsade stål upprigths där lagercentrum satt på nedre halvan av upprigtsen då hamnar stagen högre upp och hade kanske gått fritt (förmodligen inte) sen efter bil 10 ca levererades alu-upprights med lagret högre placerat. Detta problem påvisade jag i ett tidigt skede men det var lättare att leverera ramarna som ursprungsversionen och låta de enskilda byggarna åtgärda felet själva. Därav att alla GOXbyggare själva får uppfinna hjulet och alla har sina unika lösningar. Jag behöver nog inte nämna att det finns fler fel som heller ej åtgärdats när de uppdagas utan de lämnas åt den enskilda byggaren att upptäcka under resans gång. Så det är synd om de GOX byggare som ej börjat bygga eller ej kommit så långt om de ej är på detta forum och kan få info om missarna. Reviderade lösningar lämnas ej ut av GOX utan där tycker man att det bara är att sätta ihop bilen som det var tänkt från början. Det som är kul är att de flesta kompetenta byggare på det här forumet upptäcker samma fel och kommer i stort sett fram till liknande slutsattser på lösningar/geometrier att detaljerna kommer att diffa mellan bilarna är bara en krydda när alla blir klara med sina bilar. Min bil är nr 13 skulle jag börja bygga i dag skulle jag andvända mig av en massa fina lösningar som vuxit fram här på forumet sen det började. Men det får bli på nästa GT40 jag bygger. Snart drar byggsesången igång men nu ska jag njuta av solen några veckor till. MVH Peter Quote
Hansol Posted August 6, 2011 Author Posted August 6, 2011 Har fortsatt att rita lite på bakvagnen , fyller väl på med mer varefter man mätt upp delar att hänga på . Äntligen så finns dörrhandtagen åter på Mustalgia , så det blev att beställa två på direkten innan de tar slut igen. Quote
Örjan Brattberg Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 Hansol wrote: Har fortsatt att rita lite på bakvagnen , fyller väl på med mer varefter man mätt upp delar att hänga på . Äntligen så finns dörrhandtagen åter på Mustalgia , så det blev att beställa två på direkten innan de tar slut igen. Beställde också handtagen. Din lösning med "port" för nedre staget blir nog stabil och kanske lättare än min knöligare lösning mvh Örjan Quote
Hansol Posted August 11, 2011 Author Posted August 11, 2011 Då är provparet bak-uprights ritade av Peter Grantinge klara. Bara att lyfta på hatten för den smakfulla solid han ritade som sedan blev till detta resultat. Nästa steg blir att få dessa besiktigade . Quote
Csgt40 Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 Hansol wrote: Då är provparet bak-uprights ritade av Peter Grantinge klara. Bara att lyfta på hatten för den smakfulla solid han ritade som sedan blev till detta resultat. Nästa steg blir att få dessa besiktigade . Nu fick man "stå päls" igen 😉 Kannon snyggt jobbat. Lätt hård porr 😲 😲 😲 Väntar med spänning. Då kommer man att vara rastlös & jobbig med familjen några dagar 😃 Tills man flyttar ut i garaget resten av hösten och vintern 😉 MVH Christer.S Quote
hoffman_gt40 Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 Kan bara instämma dom ser riktigt bra ut,mycket bra jobbat av er båda Dom kommer att matcha Borås framupprigtsen suveränt. Kul med denna kompetens och entusiasm som föds här på forumet. Mvh peter H 😃 Quote
Starhonk Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 Ojojoj! Riktigt snyggt och bra! SFRO nästa med dessa antar jag? Mvh Henrik Quote
Grantinge_gt40 Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Wow!! Nu kommer det glänsa både fram och bak. Nu hoppas vi på ett positivt svar ifrån SFRO. Quote
Hansol Posted September 3, 2011 Author Posted September 3, 2011 Idag fick vi grönt ljus av SFRO på de bakre uprightsen. Tack Magnus för att du fixade till detta . Quote
hoffman_gt40 Posted September 3, 2011 Posted September 3, 2011 Härligt!! Då är det sista frågetecknet löst för att få till en godkänd SFRO 2 besiktning. Det är mer än vad leverantören kunnat erbjuda. Ni ska ha en stor eloge alla som har jobbat på dom bakre upprigthsen. Nu blir jag riktigt byggsugen,smyger nog ut i kväll någon timme i garaget. Mvh Peter Quote
Starhonk Posted September 3, 2011 Posted September 3, 2011 Grattis till ett lysande teamwork!! Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted September 3, 2011 Posted September 3, 2011 Bara att instämma. Bra jobbat mvh Örjan Quote
Csgt40 Posted September 4, 2011 Posted September 4, 2011 Snyggt jobbat 😃 😃 😃 En stor eloge till alla som har jobbat på dom bakre upprigthsen. Nu ser det mycket ljust ut för att fördigställa dessa byggen som levererades med helt sjuka briser och ett bemötande av en leverantören som man inte trodde var möjligt. Nu blir det full mutter i garaget hela hösten och vintern. MVH Christer.S Quote
Grantinge_gt40 Posted September 4, 2011 Posted September 4, 2011 Strålande Peter!! Då fick man ytterliggare motivation att kasta sig ut i garaget! Bra jobbat allihop!! Quote
Hansol Posted September 8, 2011 Author Posted September 8, 2011 Då har lite nyskurna plåtfästen äntligen landat . Lite provhängning , verkar som det stämmer bra och möjlighet finns att justera bort bumpersteer om så skulle behövas. Quote
Csgt40 Posted September 11, 2011 Posted September 11, 2011 Snyggt jobbat Peter 😉 Ser klockrent ut MVH Christer.S Quote
Hansol Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Grantinge wrote: Det ser riktigt bra ut! Tack för filerna till stötdämparfästena ,vart superpassning mot uppmötande yta. Kungligt om du frågar mig Quote
Hansol Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 Så har materialet till framhubbar dykt upp , så snart kan man hjulsätta den fram förhoppningsvis. Quote
Guest_gt40 Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Snacka om hardcore bilbyggane - en klump stål och sedan skall det bli en racerbil. Vilken otroligt häftig hobby vi har!!!! Mvh Henrik Quote
Hansol Posted November 3, 2011 Author Posted November 3, 2011 Notcha rör är ju inte alltid så kul , lyckades få göra lite prover hos killarna som kör laserskärmaskinen. Resultatet vart bättre än man hoppats på. Konturskärningen vart så nogrann att man kunde hälla vatten i lilla röret utan att det läckte när man enbart med handkraft höll ner mot mötande rör Quote
heralue Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Det där är fusk !!!!! Men det blir kanon !!! Quote
Csgt40 Posted November 8, 2011 Posted November 8, 2011 Snacka om hi-teck 😃 Kannon snyggt 😃 😃 😃 Christer.S Quote
Hansol Posted November 29, 2011 Author Posted November 29, 2011 Någon energisk person på forumet lyckades lista ut adressen på min semester och såg till att fylla resväskan hem med lite bra att ha saker. Luktar det hydraliska handbromsar tro ? Quote
Starhonk Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Vackert - det där kommer att bli kanon! Mvh Henrik Quote
hoffman_gt40 Posted November 30, 2011 Posted November 30, 2011 Jag tror jag vet vem det kan vara,det kommer at bli skit bra! Mvh Peter H Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.