Jump to content

Peter's GT40


Hansol

Recommended Posts

brajon wrote:
Intresant lösning.
Du kommmer alltså att skruva fast aluminiumframdelen?
mvh
Örjan


Stämmer, bottendelen kommer skruvas i främre undre balk
sidopanelerna kommer fästas i övre samt i bottenplattan fram

Resterande alu-paneler kommer skruvas samt svetsas i möjligaste mån
Link to comment
Share on other sites

Började med den nya kylarmaskeringen, bottendelen klar.
5mm Alu 7075 T651 borde klara jobbet med råge.



Provade med ett utkast för sidopanelerna ,men det finns nog
en hel del mer att önska på den , har iaf utgångsmåtten . 😊



Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har gått och funderat på hur man ska lösa frigången med
hjulet/hjulhuset mot över 20*20 balken fram ,
skissade på en lösning som kanske fungerar ?




Man skapar en fuelcaps botten som man sedan förbinder ihop
med 20*20 balken och på så sätt skapar mer utrymme för däcket

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Och här är "gummisnodden" som är tänkt att driva ekipaget framåt .




Kanske lite sent ute, men riktigt fräsig snurra de där 😉

Satt på ebay å snurrade runt idag och kom förbi dessa, du kanske redan sett dem, men de kanske vore käckt att ha? 🙂

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TOYOTA-1UZ-1UZFE-V8-OBX-ITB-INDIVIDUAL-THROTTLE-BODY-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem336835268fQQitemZ220791645839QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_3634wt_1165

Lycka till med bygget! 🙂

Mvh
Timmy
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Jösses - det var ju rena fyndpriset!!!!! Köp!!!


Ja jo priset är helt ok men jag har valt ett annat spår.
Håller på att jaga en Lysholm att pryda gummisnodden med.




Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Henrik wrote:
Jösses - det var ju rena fyndpriset!!!!! Köp!!!


Ja jo priset är helt ok men jag har valt ett annat spår.
Håller på att jaga en Lysholm att pryda gummisnodden med.





Måste ju säga att ja redan kikat den vägen och jagat upp tillverkaren i USA 🙂
Detta gäller då en Lysholm 3300AX:

"Hi Timmy,
 
We have the direct drive version in stock, and can get the version, with drive, if you need it.  We sell the direct drive version for $2587.50. If you order 5 at a time, your price is $2250.00.
 
 
 
Regards,
 
John Snee
Wholesale Account Manager
Vortech Engineering / Paxton Automotive
1650 Pacific Ave.
Oxnard, CA 93033
805 247 0226 ext. 298
805 247 0669 (fax)
jsnee@vortechsuperchargers.com
www.vortechsuperchargers.com
www.paxtonauto.com "

Som det står, vid gruppköp på 5st kunde man få dem $300 billigare. Men det är ju fortfarande utan frakt och moms och tull.

Mvh
Timmy
Link to comment
Share on other sites

Så är jobbet med att hänga upp styrväxel igång .
Har tänkt mig att få ihop en konsol variant som tillåter
att man kan justera styrväxeln några mm upp och ner
i horisontell riktning.






Link to comment
Share on other sites

Det är smart, då kan du justera ev bumpsteer, jag fick flytta styrväxeln på mitt cobrachassie som var sk godkänt an SFRO, vid min SFRO1 visadet sig att det var krafrig bumpsteer och Gustaf Ridderstolpe och jag stod och funderade på bästa lösningen vilket var att flytta ner styrväxeln ca 10 mm. Har för mig att det blev 12. Det var inte för mycket jobb, fick ta ur i undre rambalkar och förstärka men beroende på chassie konstruktion kan man ju få ett helvete att göra det i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Så är jobbet med att hänga upp styrväxel igång .
Har tänkt mig att få ihop en konsol variant som tillåter
att man kan justera styrväxeln några mm upp och ner
i horisontell riktning.







Bra lösning för styrväxeln
Tror på att göra så mycket som är möjligt justerbart
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Så har kylarmaskeringen kommit en liten bit till , visserligen fortfarande
grovyxat men åt rätt håll . Nu ska plåtar snyggas till , och lite radie
på hörn o.s.v.









Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vad kan passa bättre än att rita lite på lösningar under semestertider.

Tror att jag funnit en lösning på styrväxelfixering som tillåter justering för att undvika bumpersteering.






Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Har gått och funderat kring precis detta utan att komma vidare.
Din lösning är nog det man behöver.
Blir det möjligt att köpa en omgång?
mvh
Örjan


Hejsan Örjan

Nu tror jag inte att denna lösning passar rakt av på din bil
eftersom de skiljer sig vid främre övre balk (min är framflyttad
och upplyft samt breddad) .

Men maskinbiten och distanserna kan jag nog fixa fram efter
semestern om du är intresserad av dessa.

Men du får sedan anpassa plåtflänsens utformning och läge
efter övre balkläge på din bil

Mvh Peter
Link to comment
Share on other sites

Så har man funderat lite kring problemet med nedre reaktionsstag.








Märkligt att man ska behöva addera vikt för att skapa frigång.
Bara att konstatera att någon tidigare har tänkt hyggligt fel eller inte alls . 🙄

Link to comment
Share on other sites

Problemet med ramen har uppkommit för att Göran designade ramen för svetsade stål upprigths där lagercentrum satt på nedre halvan av upprigtsen då hamnar stagen högre upp och hade kanske gått fritt (förmodligen inte) sen efter bil 10 ca levererades alu-upprights med lagret högre placerat.
Detta problem påvisade jag i ett tidigt skede men det var lättare att leverera ramarna som ursprungsversionen och låta de enskilda byggarna åtgärda felet själva.
Därav att alla GOXbyggare själva får uppfinna hjulet och alla har sina unika lösningar.
Jag behöver nog inte nämna att det finns fler fel som heller ej åtgärdats
när de uppdagas utan de lämnas åt den enskilda byggaren att upptäcka under resans gång.
Så det är synd om de GOX byggare som ej börjat bygga eller ej kommit så långt om de ej är på detta forum och kan få info om missarna.
Reviderade lösningar lämnas ej ut av GOX utan där tycker man att det bara är att sätta ihop bilen som det var tänkt från början.
Det som är kul är att de flesta kompetenta byggare på det här forumet upptäcker samma fel och kommer i stort sett fram till liknande slutsattser på lösningar/geometrier att detaljerna kommer att diffa mellan bilarna är bara en krydda när alla blir klara med sina bilar.

Min bil är nr 13 skulle jag börja bygga i dag skulle jag andvända mig av en massa fina lösningar som vuxit fram här på forumet sen det började.
Men det får bli på nästa GT40 jag bygger.

Snart drar byggsesången igång men nu ska jag njuta av solen några veckor till.
MVH Peter

Link to comment
Share on other sites

Har fortsatt att rita lite på bakvagnen , fyller väl på med mer varefter
man mätt upp delar att hänga på .



Äntligen så finns dörrhandtagen åter på Mustalgia , så
det blev att beställa två på direkten innan de tar slut igen.

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Har fortsatt att rita lite på bakvagnen , fyller väl på med mer varefter
man mätt upp delar att hänga på .



Äntligen så finns dörrhandtagen åter på Mustalgia , så
det blev att beställa två på direkten innan de tar slut igen.


Beställde också handtagen.
Din lösning med "port" för nedre staget blir nog stabil och kanske lättare än min knöligare lösning
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Då är provparet bak-uprights ritade av Peter Grantinge klara.
Bara att lyfta på hatten för den smakfulla solid han ritade som
sedan blev till detta resultat.

Nästa steg blir att få dessa besiktigade .













Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Då är provparet bak-uprights ritade av Peter Grantinge klara.
Bara att lyfta på hatten för den smakfulla solid han ritade som
sedan blev till detta resultat.

Nästa steg blir att få dessa besiktigade .


















Nu fick man "stå päls" igen 😉
Kannon snyggt jobbat.
Lätt hård porr 😲 😲 😲
Väntar med spänning.

Då kommer man att vara rastlös & jobbig med familjen några dagar 😃
Tills man flyttar ut i garaget resten av hösten och vintern 😉

MVH
Christer.S
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Härligt!!
Då är det sista frågetecknet löst för att få till en godkänd SFRO 2 besiktning.
Det är mer än vad leverantören kunnat erbjuda.
Ni ska ha en stor eloge alla som har jobbat på dom bakre upprigthsen.
Nu blir jag riktigt byggsugen,smyger nog ut i kväll någon timme i garaget.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat 😃 😃 😃
En stor eloge till alla som har jobbat på dom bakre upprigthsen.
Nu ser det mycket ljust ut för att fördigställa dessa byggen som levererades med helt sjuka briser och ett bemötande av en leverantören som man inte trodde var möjligt.

Nu blir det full mutter i garaget hela hösten och vintern.

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Notcha rör är ju inte alltid så kul , lyckades få göra lite prover hos
killarna som kör laserskärmaskinen. Resultatet vart bättre än man
hoppats på.





Konturskärningen vart så nogrann att man kunde hälla vatten i
lilla röret utan att det läckte när man enbart med handkraft höll
ner mot mötande rör




Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...