Jump to content

Peter's GT40


Hansol

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nu har operation få plats med nya lådan påbörjats , mer frigång krävs , så
de fick bli solida ändbitar för att få tillräckligt med bärighet och en nätt liten
balk som går att separera vid behov.
En bit kvar innan det är helt klart .






Tack Micke för hjälpen med skärningen av bitarna,lite fixande så vart det
kanon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nu har det blivit dags för att massera in motor och låda efter att
modiferingen av av bakramen är klar (för sista gången hoppas jag).

Man får en riktigt bra frigång mellan låda och backen , fick t o m sänka motorn ytterliga 3-4 centimeter,
samt flytta fram den så mycket som det bara är möjligt.
Men allt får nu plats under karossen trots att lådan är straxt över 800 mm lång




Nu vart även läget för drivaxlar riktigt bra , nästintill paralellt mellan
hubb och medbringare samt en drivaxel vinkel på 3-4 grader vid high-ride


Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Ännu ett par maskinbitar klara , infästningen för bakhuven .
Användning av Clevis Pins gör det enkelt att lätt kunna frigöra huven vid behov


Ja hade det inte varit för att man redan har kommit så långt med just den delen av bygget så hade jag skrivit upp mig en uppsättning.
Mycket snygg lösning Peter!
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så har man landat ännu ett par bitar för att kunna slutföra parningen av motor och växellåda.
Efter en hel del funderande hur det bästa sättet att gå tillväga, så slutade alltihop med två plattor, en för motor och en för växelåda som sedan samskruvas.


Mittstolparna är till för att kontrollera att ingånde axel växelåda kommer träffa vevens pilotlager med tillåten tolerans ,när det är kostaterat kommer de avlägnas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det bästa med semester är att man får tid till min nya favorit syssla,nämligen att slipa plast i mängder.
Riktigt tur att man kommer över ett GOX bygge för att dessa erbjuder många härliga rykande timmar.
Idag stod grovinslipning av dörrar på tur , efter många timmar och när väl dammet lagt sig så fick äntligen dörrarna plats i spindeln.

Link to comment
Share on other sites

Det ser kanon bra ut Peter 😉
Då är det bara resten kvar 🙂
Kör hårt 😉
Har börjat nöta själv i garaget nu.Å det blir mycket plastning kommande veckor 🙂
MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Håller på med lite överallt på bilen just nu , mitt senaste projekt är att
göra detsamma som Mackan gjort dvs gjutmallar för bakre övre luftkanaler

Fick tag i lite cellblock som lämpar sig för just pluggar , men drake vilken
tid det tar .

Lite våtslip på detta och ett lager vax sen är det klart för plastning






Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För ganska så exakt ett år sedan började jag om med ny växellåda
och nu har det projektet äntligen sett ljuset i tunneln .
Nu så är den upphängd och stabiliserad tillräckligt får man hoppas.







Vill även passa på att önska er alla på forumet en riktigt God Jul !!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Hansol wrote:
Harvar vidare bland billet tillverkning , denna gång blev det att svarva och fräsa till nya övre bärarmar.









Och en snabb provmontering




När jag tittar på bilden vid startmotorn så ser det väldigt tight ut för rörelser. Nu kommer väl startmotorn att i huvudsak röra sig uppåt vi acceleration och ganska lite nedåt vid inbromsning men tight är det. Bara en observation.

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:

När jag tittar på bilden vid startmotorn så ser det väldigt tight ut för rörelser. Nu kommer väl startmotorn att i huvudsak röra sig uppåt vi acceleration och ganska lite nedåt vid inbromsning men tight är det. Bara en observation.

Mvh
Henrik


När allt är injusterat rätt har jag ett radiellt spel på 8 mm för startmotorn
samt att motor och låda vilar på sex punkter så rörelsen blir minimal.

mvh//Peter
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hansol wrote:
Har börjat yxa lite med bakgolv och upphängningen för bakhuven.



Om man tänker downforce så är det ju problematiskt med våra undre bärarmar.
Man skulle helst vilja ha en bakre plåt som ansluter helt till golvplåten men vid full ut fjädring så blir det svårigheter.
Ser annars bra ut att du kommer upp med plåten på sidorna om växellåden

Mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...