Hansol Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Ănnu en GT40 byggare som ansluter sig till skaran. Bilder kommer senare nĂ€r allt har landat i garaget. Har insett att det kommer bli en lĂ„ng resa, med tanke pĂ„ att det Ă€r ett avsomnat GOX projekt som inhandlats. Mvh Peter Quote
Guest_gt40 Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Gratulerar och vÀlkommen till detta forum. HÀr finns kompetensen som saknades hos tillverkaren. MVH Christer Quote
heralue Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Jag instÀmmer, vÀlkommen hit Peter !!! Hoppas du kommer att trivas ! Quote
Dan Andersson Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Hej o vĂ€lkommen. HĂ€r finns vad du behöver för att ha kul med ditt bygge. MĂ„nga trevliga vĂ€nner som strĂ€var Ă„t samma hĂ„ll med olika hastigheter Lycka till. HĂ€lsningar Dan đ Quote
Hansol Posted October 11, 2010 Author Posted October 11, 2010 Ăr det nĂ„gon som vet om det Ă€r besiktningsbart med bĂ€rarmar i aluminium likt dessa ? Quote
Guest_gt40 Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Hansol wrote: Ăr det nĂ„gon som vet om det Ă€r besiktningsbart med bĂ€rarmar i aluminium likt dessa ? Mailade till en besikningsman pĂ„ SFRO och fick följande svar . đ Quote: En riktigt konstruerad bĂ€rarm i "rĂ€tt" aluminiumlegering Ă€r ok om den Ă€r bearbetad ur ett stycke. En svetsad konstruktion Ă€r EJ ok. Vet inte hur mycket du kan om alu.legeringar men spannet Ă€r ju otroligt stort. Quote
Hansol Posted October 30, 2010 Author Posted October 30, 2010 Idag har man roat sig med att mĂ€ta upp alla infĂ€sningspunkter för framvagn. Jobbet gĂ„r betydligt lĂ€ttare med bra hjĂ€lpmedel. Smolken i bĂ€garen Ă€r vĂ€l att man ser hur "bra" passformen Ă€r frĂ„n leverantören av bygget đ Quote
heralue Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 NivÄn börjar bli hög pÄ detta forum !!! Quote
Guest_gt40 Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Det kan lungt sÀga för pÄ det andra Àr det helt dött!!! Quote
Hansol Posted November 15, 2010 Author Posted November 15, 2010 Hade turen att kunna roffa Ät mig en uppsÀttning av norrlÀnsk högkvalite, dvs bÀrarmar frÄn Christer. Nyfiken som man Àr, passade jag pÄ att fÄ en av dessa röntgade , visade sig att svetsarna som var lagda hÄller samma höga kvalite som designen. Betyg 4 pÄ en 5-gradig skala som man anvÀnder inom flygindustrin, det man kan finna var nÄgra enstaka smÄ porer . Quote
Guest_gt40 Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Nu har man sakta men sÀkert börjat sina smÄ steg i förÀndringen av framvagnen. Först ut att göras Àr att lÄta vinkelslipen tala https://lh4.googleusercontent.com/_BqKjiwb56a0/TUV2-VMJ-WI/AAAAAAAAAGI/8bg0VDqLJ4Q/s640/IMAG0002.jpg Quote
Hansol Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 Och sÄ skulle man vara inloggad med nÀr man laddar upp...*suck* Quote
Csgt40 Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Snyggt jobbat Hansol đ Det brukar bli lite fel nĂ€r man Ă€r för het och ivrig đ đ Men det Ă€r riktigt kul att du kommit igĂ„ng pĂ„ pĂ„ allvar nu. đ Bara du inte Ă€r lika ivrig med vinkelslipen som med inlĂ€ggen đ /Christer.S Quote
Grantinge_gt40 Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Det Àr bara att kÀmpa pÄ. La sjÀlv 3 dagar under Julhelgen och gjorde samma sak men bra blir det. Quote
Hansol Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Kastade ihop övre bÀrarmsinfÀsningarna pÄ lunchen , gjorde dom som fÀrdiga paket med vinklingen direkt, sÄ nu behöver man bara hÄlla koll pÄ höjden till nedre fÀstet sÄ kommer bÄda öronen pÄ rÀtt plats per automatik. Quote
Hansol Posted February 16, 2011 Author Posted February 16, 2011 PÄbörjad tillverkning av rotrrhattar tll bromsskivorna. CentrumhÄl ytterdia samt all bultdelning körs i frÀs först sedan svarvar man till ytterkonturerna, max körtid per hatt 2-3 min . Quote
Hansol Posted February 28, 2011 Author Posted February 28, 2011 Undra vad som kan bli av dessa klumpar đ Quote
hoffman_gt40 Posted February 28, 2011 Posted February 28, 2011 Ja man Àr vÀl skapt lite udda nÀr det rycker i lill Helge nÀr man ser dom smÄ alublocken. SpÀnningen Àr olidlig. Vi vill snart se mer bilder. Mvh Peter Quote
Starhonk Posted March 5, 2011 Posted March 5, 2011 Ja det var vÀl lÀnge sen en metallbit kunde vara sÄ sexig;-) Lycka till med frÀsandet Mvh Henrik Quote
Hansol Posted March 24, 2011 Author Posted March 24, 2011 SÄ har man skaffat sig lite lunchterapi pÄ jobbet. Iofs var utgÄngsmaterialet superbt sÄ det Àr ett nöje att lÀgga "sista handen" pÄ dem. Quote
Starhonk Posted March 26, 2011 Posted March 26, 2011 Mums! Riktigt snygga mÄste jag sÀga! Mvh Henrik Quote
Hansol Posted March 29, 2011 Author Posted March 29, 2011 Hansol wrote: SĂ„ har man skaffat sig lite lunchterapi pĂ„ jobbet. Iofs var utgĂ„ngsmaterialet superbt sĂ„ det Ă€r ett nöje att lĂ€gga "sista handen" pĂ„ dem. Offrade ett par lucher till đ Quote
Guest_gt40 Posted March 29, 2011 Posted March 29, 2011 Snacka om bögputs! fint jobbat,undar om det finns nÄgon gt40 tillverkare i vÀrlden som gör lika fina upprights,jag vet ingen. Mvh peter H Quote
Starhonk Posted March 30, 2011 Posted March 30, 2011 Ja nu satte du ribban för resten av bygget -det blir svettigt đ Mvh Henrik Quote
Guest_gt40 Posted March 30, 2011 Posted March 30, 2011 Det Àr bra nu vet vi var vi kan skicka vÄra upprights för polish:lol: Mycket snyggt Quote
Hansol Posted April 3, 2011 Author Posted April 3, 2011 SÄhÀr har blir min lösning pÄ balkförÀndringen nu Àr det bara övre fÀsten som ska dit sedan helsömmas det i nÀsta steg. Quote
Grantinge_gt40 Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 Jag kÀnner igen detta arbete, vi Àr nÄgra stycken nu som gÄr igenom detta för att fÄ en optimal GT40. Ser riktigt bra ut! Quote
Ărjan Brattberg Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 Du gör rejĂ€la Ă€ndringar ser jag. Ser bra ut. Breddar du bĂ„da framĂ„t och bakĂ„t för nedre bĂ€rarmarna? mvh Ărjan Quote
Guest_gt40 Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 brajon wrote: Du gör rejĂ€la Ă€ndringar ser jag. Ser bra ut. Breddar du bĂ„da framĂ„t och bakĂ„t för nedre bĂ€rarmarna? mvh Ărjan Ja det stĂ€mmer , men Ă€ven övre bĂ€rarm kommer breddas. Quote
Starhonk Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 [quote="Hansol"]SĂ„hĂ€r har blir min lösning pĂ„ balkförĂ€ndringen nu Ă€r det bara övre fĂ€sten som ska dit sedan helsömmas det i nĂ€sta steg. JĂ€vlar vad bra detta blir - fan att man inte började bygga nu men Ă„ andra sidan fĂ„r jag Ă„ka snart đ Det kĂ€nns riktigt stabilt dĂ€r krafterna fĂ„ngas upp bra! Jag kĂ€nde tveksamhet frĂ„n dag ett gĂ€llande framvagnen men köpte Görans bullshit och sen byggde man in sig i hörnet... Mvh Henrik Quote
Hansol Posted April 24, 2011 Author Posted April 24, 2011 SĂ„ har man kommit en bit lĂ€ngre och sömmat ihop framvagnen, och lyckades fixa ett rejĂ€lt svetsblĂ€nk pĂ„ köpet....men men det fĂ„r kosta om man ska ligga pĂ„ topp đ Quote
Guest_gt40 Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 DĂ„ har man Ă€ntligen fĂ„tt provhĂ€nga bĂ€rarmspaketet . Hmm bara resten kvar đČ Fick hem mina rotorhattar frĂ„n jobbet som legat och dammat under skrivbordet. Hoppas ni alla fĂ„r en trevlig Valborg Quote
Hansol Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Och hÀr Àr "gummisnodden" som Àr tÀnkt att driva ekipaget framÄt . Quote
csan_gt40 Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Hansol wrote: Och hĂ€r Ă€r "gummisnodden" som Ă€r tĂ€nkt att driva ekipaget framĂ„t . Najs đ berĂ€tta mera! Quote
Csgt40 Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Snyggt jobbat Peter. Snygg "Puffra" đ /Christer.S Quote
Hansol Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 csan wrote: Hansol wrote: Och hĂ€r Ă€r "gummisnodden" som Ă€r tĂ€nkt att driva ekipaget framĂ„t . Najs đ berĂ€tta mera! Ăr en Lexus/Toyota 1UZ-FE en 4 liter 32 ventils varvvillig liten rackare. PĂ„ pappret levererar den 260 ponnys sĂ„ den fungerar bra att besikta med. Min tanke Ă€r att sedan pryda den med en Lysholms flĂ€kt och kanske med lite tur klĂ€mma fram nĂ„gra extra hk. đ Youtube lĂ€nk hur man kan fĂ„ dessa att lĂ„ta http://www.youtube.com/watch?v=8JASOPY8EoQ Quote
Grantinge_gt40 Posted May 1, 2011 Posted May 1, 2011 Det ser riktigt bra ut bÄde framvagnen och rovan. Quote
Starhonk Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 Det sÄg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. LÀtt antar jag - vad vÀger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande? Snyggt Henrik Quote
Hansol Posted May 2, 2011 Author Posted May 2, 2011 Henrik wrote: Det sÄg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. LÀtt antar jag - vad vÀger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande? Snyggt Henrik Ja den Àr ganska sÄ trevlig, vikten Àr ungefÀr (370 lbs) runt 170 kilo Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvÀrr Àr priset pÄ dessa till en nackdel . Men det Àr smÄ underverk nollballanserade frÄn fabrik , sexbultade ramlageröverfall mm mm . Inte mÄnga motorer som klarar detta test http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U Fanns vÀl en baktanke med denna motor frÄn Toyotas sida. "Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles" Quote
Guest_gt40 Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Hansol wrote: Henrik wrote: Det sÄg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. LÀtt antar jag - vad vÀger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande? Snyggt Henrik Ja den Àr ganska sÄ trevlig, vikten Àr ungefÀr (370 lbs) runt 170 kilo Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvÀrr Àr priset pÄ dessa till en nackdel . Men det Àr smÄ underverk nollballanserade frÄn fabrik , sexbultade ramlageröverfall mm mm . Inte mÄnga motorer som klarar detta test http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U Fanns vÀl en baktanke med denna motor frÄn Toyotas sida. "Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles" Hej, Jag följer era byggen pÄ forumet och mÄste sÀga att ni alla gör riktigt snygga jobb. Ditt motorval Àr riktigt klockrent, snacka om mycket för pengarna. Ville bara tipsa om en som bygger Ferrari F40 replica med denna motor och audilÄda, se lÀnk: http://hem.bredband.net/gotroho/f40_engine.htm /M Quote
Hansol Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Anonymous wrote: Hansol wrote: Henrik wrote: Det sÄg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. LÀtt antar jag - vad vÀger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande? Snyggt Henrik Ja den Àr ganska sÄ trevlig, vikten Àr ungefÀr (370 lbs) runt 170 kilo Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvÀrr Àr priset pÄ dessa till en nackdel . Men det Àr smÄ underverk nollballanserade frÄn fabrik , sexbultade ramlageröverfall mm mm . Inte mÄnga motorer som klarar detta test http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U Fanns vÀl en baktanke med denna motor frÄn Toyotas sida. "Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles" Hej, Jag följer era byggen pÄ forumet och mÄste sÀga att ni alla gör riktigt snygga jobb. Ditt motorval Àr riktigt klockrent, snacka om mycket för pengarna. Ville bara tipsa om en som bygger Ferrari F40 replica med denna motor och audilÄda, se lÀnk: http://hem.bredband.net/gotroho/f40_engine.htm /M Hejsan Jag har faktiskt smygit runt lite pÄ den sidan Ruggigt fint bygge han ligger inne med. SÄ gillar jag ju hans motor och vÀxelÄdsval starkt. // Peter Quote
Csgt40 Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Snyggt jobbat Peter đ đ đ Hoppas du hinner med till "Le mans" 2012 đ đ Jag skall försöka i alla fall đ đ đ // Christer.S Quote
hoffman_gt40 Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Jag Àr ett fan av amerikanskt grovsmide,men Àven högteknologiska motorer med hög kvalitet. Men detta motorval Àr helt rÀtt skulle sjÀlv vara sugen pÄ denna maskin om jag inte slagit in pÄ smidesvÀgen,det ska bli spÀnnande att se (höra) nÀr den börjar att sjunga. Mvh Peter Quote
Guest_gt40 Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 csgt40 wrote: Snyggt jobbat Peter đ đ đ Hoppas du hinner med till "Le mans" 2012 đ đ Jag skall försöka i alla fall đ đ đ // Christer.S "Le mans" 2012 PLUS nĂ„gra Ă„r till möjligtvis allt annat Ă€r bara glömma för egen del đČ Quote
Hansol Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 SÄ Àr alla bÀramsfÀsten plus stötdÀmparfÀsten sömmade och pÄ plats. SÄhÀr vart min lösning pÄ bakre örat, lÀt det följa med Ànda upp mot mötande balk i o m att man gjorde en "Brajon" och bytte ut befintlig balkbit mot en 30*40 sÄ kÀnns det bra att sömma ihop örat med en mötande balk. NÀsta steg blir att hÀnga upp styrvÀxel . Quote
Csgt40 Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Snyggt jobbat Peter đ Ser riktigt bra ut och högt tempo har du med đ /Christer.S Quote
Starhonk Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Vad hĂ€rligt att vi nu börjar hitta formerna för hur framvagnen skall byggas. Ser toppen ut! TĂ€nk om man finge börja bygga nu istĂ€llet vad mycket bĂ€ttre det skulle bli đ Mvh Henrik Quote
Hansol Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Har efter en del funderande bestĂ€mt mig för att överge leverantörens lösningen för kylarmaskeringen och satsa pĂ„ en mer lĂ€ttarbetatad variant, sĂ„ idag fick vinkeln göra jobbet . đČ Min tanke Ă€r att fĂ„ till det likt detta. I o m att man gjort sig av med rörkonstruktionen , sĂ„ blir det betydligt mycket mindre vinklade ytor att ta hand om . Quote
Recommended Posts