Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ännu en GT40 byggare som ansluter sig till skaran.
Bilder kommer senare nÀr allt har landat i garaget.

Har insett att det kommer bli en lÄng resa, med tanke pÄ att
det Àr ett avsomnat GOX projekt som inhandlats.

Mvh Peter

Posted

Hej o vÀlkommen. HÀr finns vad du behöver för att ha kul med ditt bygge. MÄnga trevliga vÀnner som strÀvar Ät samma hÄll med olika hastigheter Lycka till.
HĂ€lsningar Dan 😃

  • 2 months later...
Posted

Är det nĂ„gon som vet om det Ă€r besiktningsbart med bĂ€rarmar i aluminium likt dessa ?


Posted
Hansol wrote:
Är det nĂ„gon som vet om det Ă€r besiktningsbart med bĂ€rarmar i aluminium likt dessa ?




Mailade till en besikningsman pĂ„ SFRO och fick följande svar . 😃
Quote:
En riktigt konstruerad bÀrarm i "rÀtt" aluminiumlegering Àr ok om den Àr
bearbetad ur ett stycke.
En svetsad konstruktion Àr EJ ok.
Vet inte hur mycket du kan om alu.legeringar men spannet Àr ju otroligt
stort.


  • 3 weeks later...
Posted

Idag har man roat sig med att mÀta upp alla infÀsningspunkter för framvagn. Jobbet gÄr betydligt lÀttare med bra hjÀlpmedel.

Smolken i bÀgaren Àr vÀl att man ser hur "bra" passformen Àr
frĂ„n leverantören av bygget 😕



  • 3 weeks later...
Posted

Hade turen att kunna roffa Ät mig en uppsÀttning av norrlÀnsk högkvalite,
dvs bÀrarmar frÄn Christer.

Nyfiken som man Àr, passade jag pÄ att fÄ en av dessa röntgade ,
visade sig att svetsarna som var lagda hÄller samma höga
kvalite som designen.

Betyg 4 pÄ en 5-gradig skala som man anvÀnder inom flygindustrin,
det man kan finna var nÄgra enstaka smÄ porer .



  • 2 months later...
Posted

Snyggt jobbat Hansol 😃
Det brukar bli lite fel nĂ€r man Ă€r för het och ivrig 😆 😆
Men det Ă€r riktigt kul att du kommit igĂ„ng pĂ„ pĂ„ allvar nu. 😃
Bara du inte Ă€r lika ivrig med vinkelslipen som med inlĂ€ggen 😉

/Christer.S :cool:

Posted

Kastade ihop övre bÀrarmsinfÀsningarna pÄ lunchen , gjorde dom
som fÀrdiga paket med vinklingen direkt, sÄ nu behöver man bara
hÄlla koll pÄ höjden till nedre fÀstet sÄ kommer bÄda öronen pÄ rÀtt plats per automatik.






  • 2 weeks later...
Posted

PÄbörjad tillverkning av rotrrhattar tll bromsskivorna.
CentrumhÄl ytterdia samt all bultdelning körs i frÀs först sedan svarvar man till ytterkonturerna, max körtid per hatt 2-3 min .





  • 2 weeks later...
Posted

Ja det var vÀl lÀnge sen en metallbit kunde vara sÄ sexig;-)

Lycka till med frÀsandet

Mvh
Henrik

  • 3 weeks later...
Posted

SÄ har man skaffat sig lite lunchterapi pÄ jobbet.
Iofs var utgÄngsmaterialet superbt sÄ det Àr ett nöje
att lÀgga "sista handen" pÄ dem.



Posted
Hansol wrote:
SÄ har man skaffat sig lite lunchterapi pÄ jobbet.
Iofs var utgÄngsmaterialet superbt sÄ det Àr ett nöje
att lÀgga "sista handen" pÄ dem.





Offrade ett par lucher till 😛



Posted

SÄhÀr har blir min lösning pÄ balkförÀndringen
nu Àr det bara övre fÀsten som ska dit sedan
helsömmas det i nÀsta steg.










Posted
brajon wrote:
Du gör rejÀla Àndringar ser jag.
Ser bra ut.
Breddar du bÄda framÄt och bakÄt för nedre bÀrarmarna?
mvh
Örjan


Ja det stÀmmer , men Àven övre bÀrarm kommer breddas.
Posted

[quote="Hansol"]SÄhÀr har blir min lösning pÄ balkförÀndringen
nu Àr det bara övre fÀsten som ska dit sedan
helsömmas det i nÀsta steg.


JĂ€vlar vad bra detta blir - fan att man inte började bygga nu men Ă„ andra sidan fĂ„r jag Ă„ka snart 😉

Det kÀnns riktigt stabilt dÀr krafterna fÄngas upp bra! Jag kÀnde tveksamhet frÄn dag ett gÀllande framvagnen men köpte Görans bullshit och sen byggde man in sig i hörnet...

Mvh
Henrik

  • 3 weeks later...
Posted

SÄ har man kommit en bit lÀngre och sömmat ihop framvagnen,
och lyckades fixa ett rejĂ€lt svetsblĂ€nk pĂ„ köpet....men men det fĂ„r kosta om man ska ligga pĂ„ topp 😃

Posted

DÄ har man Àntligen fÄtt provhÀnga bÀrarmspaketet .

Hmm bara resten kvar đŸ˜Č




Fick hem mina rotorhattar frÄn jobbet som legat och dammat under skrivbordet.





Hoppas ni alla fÄr en trevlig Valborg

Posted

Och hÀr Àr "gummisnodden" som Àr tÀnkt att driva ekipaget framÄt .



Posted
csan wrote:
Hansol wrote:
Och hÀr Àr "gummisnodden" som Àr tÀnkt att driva ekipaget framÄt .




Najs 🙂 berĂ€tta mera!


Är en Lexus/Toyota 1UZ-FE en 4 liter 32 ventils varvvillig liten rackare.
PÄ pappret levererar den 260 ponnys sÄ den fungerar bra att besikta med.

Min tanke Àr att sedan pryda den med en Lysholms flÀkt och kanske
med lite tur klĂ€mma fram nĂ„gra extra hk. 🙄

Youtube lÀnk hur man kan fÄ dessa att lÄta
http://www.youtube.com/watch?v=8JASOPY8EoQ
Posted

Det sÄg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. LÀtt antar jag - vad vÀger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande?

Snyggt
Henrik

Posted
Henrik wrote:
Det sÄg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. LÀtt antar jag - vad vÀger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande?

Snyggt
Henrik


Ja den Àr ganska sÄ trevlig, vikten Àr ungefÀr (370 lbs) runt 170 kilo
Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvÀrr Àr priset
pÄ dessa till en nackdel .

Men det Àr smÄ underverk nollballanserade frÄn fabrik , sexbultade
ramlageröverfall mm mm .

Inte mÄnga motorer som klarar detta test
http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U

Fanns vÀl en baktanke med denna motor frÄn Toyotas sida.

"Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles"
Posted
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Det sÄg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. LÀtt antar jag - vad vÀger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande?

Snyggt
Henrik


Ja den Àr ganska sÄ trevlig, vikten Àr ungefÀr (370 lbs) runt 170 kilo
Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvÀrr Àr priset
pÄ dessa till en nackdel .

Men det Àr smÄ underverk nollballanserade frÄn fabrik , sexbultade
ramlageröverfall mm mm .

Inte mÄnga motorer som klarar detta test
http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U

Fanns vÀl en baktanke med denna motor frÄn Toyotas sida.

"Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles"


Hej,

Jag följer era byggen pÄ forumet och mÄste sÀga att ni alla gör riktigt snygga jobb.
Ditt motorval Àr riktigt klockrent, snacka om mycket för pengarna. Ville bara tipsa om en som bygger Ferrari F40 replica med denna motor och audilÄda, se lÀnk:
http://hem.bredband.net/gotroho/f40_engine.htm

/M
Posted
Anonymous wrote:
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Det sÄg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. LÀtt antar jag - vad vÀger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande?

Snyggt
Henrik


Ja den Àr ganska sÄ trevlig, vikten Àr ungefÀr (370 lbs) runt 170 kilo
Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvÀrr Àr priset
pÄ dessa till en nackdel .

Men det Àr smÄ underverk nollballanserade frÄn fabrik , sexbultade
ramlageröverfall mm mm .

Inte mÄnga motorer som klarar detta test
http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U

Fanns vÀl en baktanke med denna motor frÄn Toyotas sida.

"Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles"


Hej,

Jag följer era byggen pÄ forumet och mÄste sÀga att ni alla gör riktigt snygga jobb.
Ditt motorval Àr riktigt klockrent, snacka om mycket för pengarna. Ville bara tipsa om en som bygger Ferrari F40 replica med denna motor och audilÄda, se lÀnk:
http://hem.bredband.net/gotroho/f40_engine.htm

/M


Hejsan

Jag har faktiskt smygit runt lite pÄ den sidan
Ruggigt fint bygge han ligger inne med.
SÄ gillar jag ju hans motor och vÀxelÄdsval starkt.

// Peter
Posted

Snyggt jobbat Peter 😃 😃 😃
Hoppas du hinner med till "Le mans" 2012 😉 😉
Jag skall försöka i alla fall 😃 😃 😃
// Christer.S

Posted

Jag Àr ett fan av amerikanskt grovsmide,men Àven högteknologiska motorer med hög kvalitet.
Men detta motorval Àr helt rÀtt skulle sjÀlv vara sugen pÄ denna maskin om jag inte slagit in pÄ smidesvÀgen,det ska bli spÀnnande att se (höra) nÀr den börjar att sjunga.
Mvh Peter

Posted
csgt40 wrote:
Snyggt jobbat Peter 😃 😃 😃
Hoppas du hinner med till "Le mans" 2012 😉 😉
Jag skall försöka i alla fall 😃 😃 😃
// Christer.S


"Le mans" 2012 PLUS nĂ„gra Ă„r till möjligtvis allt annat Ă€r bara glömma för egen del đŸ˜Č
Posted

SÄ Àr alla bÀramsfÀsten plus stötdÀmparfÀsten sömmade och pÄ plats.




SÄhÀr vart min lösning pÄ bakre örat, lÀt det följa med Ànda
upp mot mötande balk i o m att man gjorde en "Brajon"
och bytte ut befintlig balkbit mot en 30*40 sÄ kÀnns det
bra att sömma ihop örat med en mötande balk.



NÀsta steg blir att hÀnga upp styrvÀxel .

Posted

Snyggt jobbat Peter 😃
Ser riktigt bra ut och högt tempo har du med 😃

/Christer.S

Posted

Vad hĂ€rligt att vi nu börjar hitta formerna för hur framvagnen skall byggas. Ser toppen ut! TĂ€nk om man finge börja bygga nu istĂ€llet vad mycket bĂ€ttre det skulle bli 😉

Mvh
Henrik

Posted

Har efter en del funderande bestÀmt mig för att överge leverantörens
lösningen för kylarmaskeringen och satsa pÄ en mer lÀttarbetatad
variant, sĂ„ idag fick vinkeln göra jobbet . đŸ˜Č



Min tanke Àr att fÄ till det likt detta.
I o m att man gjort sig av med rörkonstruktionen , sÄ blir det
betydligt mycket mindre vinklade ytor att ta hand om .


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...