Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ännu en GT40 byggare som ansluter sig till skaran.
Bilder kommer senare när allt har landat i garaget.

Har insett att det kommer bli en lång resa, med tanke på att
det är ett avsomnat GOX projekt som inhandlats.

Mvh Peter

Posted

Hej o välkommen. Här finns vad du behöver för att ha kul med ditt bygge. Många trevliga vänner som strävar åt samma håll med olika hastigheter Lycka till.
Hälsningar Dan 😃

  • 2 months later...
Posted
Hansol wrote:
Är det någon som vet om det är besiktningsbart med bärarmar i aluminium likt dessa ?




Mailade till en besikningsman på SFRO och fick följande svar . 😃
Quote:
En riktigt konstruerad bärarm i "rätt" aluminiumlegering är ok om den är
bearbetad ur ett stycke.
En svetsad konstruktion är EJ ok.
Vet inte hur mycket du kan om alu.legeringar men spannet är ju otroligt
stort.


  • 3 weeks later...
Posted

Idag har man roat sig med att mäta upp alla infäsningspunkter för framvagn. Jobbet går betydligt lättare med bra hjälpmedel.

Smolken i bägaren är väl att man ser hur "bra" passformen är
från leverantören av bygget 😕



  • 3 weeks later...
Posted

Hade turen att kunna roffa åt mig en uppsättning av norrlänsk högkvalite,
dvs bärarmar från Christer.

Nyfiken som man är, passade jag på att få en av dessa röntgade ,
visade sig att svetsarna som var lagda håller samma höga
kvalite som designen.

Betyg 4 på en 5-gradig skala som man använder inom flygindustrin,
det man kan finna var några enstaka små porer .



  • 2 months later...
Posted

Snyggt jobbat Hansol 😃
Det brukar bli lite fel när man är för het och ivrig 😆 😆
Men det är riktigt kul att du kommit igång på på allvar nu. 😃
Bara du inte är lika ivrig med vinkelslipen som med inläggen 😉

/Christer.S :cool:

Posted

Kastade ihop övre bärarmsinfäsningarna på lunchen , gjorde dom
som färdiga paket med vinklingen direkt, så nu behöver man bara
hålla koll på höjden till nedre fästet så kommer båda öronen på rätt plats per automatik.






  • 2 weeks later...
Posted

Påbörjad tillverkning av rotrrhattar tll bromsskivorna.
Centrumhål ytterdia samt all bultdelning körs i fräs först sedan svarvar man till ytterkonturerna, max körtid per hatt 2-3 min .





  • 2 weeks later...
Posted

Ja det var väl länge sen en metallbit kunde vara så sexig;-)

Lycka till med fräsandet

Mvh
Henrik

  • 3 weeks later...
Posted

Så har man skaffat sig lite lunchterapi på jobbet.
Iofs var utgångsmaterialet superbt så det är ett nöje
att lägga "sista handen" på dem.



Posted
Hansol wrote:
Så har man skaffat sig lite lunchterapi på jobbet.
Iofs var utgångsmaterialet superbt så det är ett nöje
att lägga "sista handen" på dem.





Offrade ett par lucher till 😛



Posted

Såhär har blir min lösning på balkförändringen
nu är det bara övre fästen som ska dit sedan
helsömmas det i nästa steg.










Posted
brajon wrote:
Du gör rejäla ändringar ser jag.
Ser bra ut.
Breddar du båda framåt och bakåt för nedre bärarmarna?
mvh
Örjan


Ja det stämmer , men även övre bärarm kommer breddas.
Posted

[quote="Hansol"]Såhär har blir min lösning på balkförändringen
nu är det bara övre fästen som ska dit sedan
helsömmas det i nästa steg.


Jävlar vad bra detta blir - fan att man inte började bygga nu men å andra sidan får jag åka snart 😉

Det känns riktigt stabilt där krafterna fångas upp bra! Jag kände tveksamhet från dag ett gällande framvagnen men köpte Görans bullshit och sen byggde man in sig i hörnet...

Mvh
Henrik

  • 3 weeks later...
Posted

Så har man kommit en bit längre och sömmat ihop framvagnen,
och lyckades fixa ett rejält svetsblänk på köpet....men men det får kosta om man ska ligga på topp 😃

Posted

Då har man äntligen fått provhänga bärarmspaketet .

Hmm bara resten kvar 😲




Fick hem mina rotorhattar från jobbet som legat och dammat under skrivbordet.





Hoppas ni alla får en trevlig Valborg

Posted
csan wrote:
Hansol wrote:
Och här är "gummisnodden" som är tänkt att driva ekipaget framåt .




Najs 🙂 berätta mera!


Är en Lexus/Toyota 1UZ-FE en 4 liter 32 ventils varvvillig liten rackare.
På pappret levererar den 260 ponnys så den fungerar bra att besikta med.

Min tanke är att sedan pryda den med en Lysholms fläkt och kanske
med lite tur klämma fram några extra hk. 🙄

Youtube länk hur man kan få dessa att låta
http://www.youtube.com/watch?v=8JASOPY8EoQ
Posted

Det såg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. Lätt antar jag - vad väger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande?

Snyggt
Henrik

Posted
Henrik wrote:
Det såg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. Lätt antar jag - vad väger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande?

Snyggt
Henrik


Ja den är ganska så trevlig, vikten är ungefär (370 lbs) runt 170 kilo
Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvärr är priset
på dessa till en nackdel .

Men det är små underverk nollballanserade från fabrik , sexbultade
ramlageröverfall mm mm .

Inte många motorer som klarar detta test
http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U

Fanns väl en baktanke med denna motor från Toyotas sida.

"Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles"
Posted
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Det såg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. Lätt antar jag - vad väger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande?

Snyggt
Henrik


Ja den är ganska så trevlig, vikten är ungefär (370 lbs) runt 170 kilo
Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvärr är priset
på dessa till en nackdel .

Men det är små underverk nollballanserade från fabrik , sexbultade
ramlageröverfall mm mm .

Inte många motorer som klarar detta test
http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U

Fanns väl en baktanke med denna motor från Toyotas sida.

"Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles"


Hej,

Jag följer era byggen på forumet och måste säga att ni alla gör riktigt snygga jobb.
Ditt motorval är riktigt klockrent, snacka om mycket för pengarna. Ville bara tipsa om en som bygger Ferrari F40 replica med denna motor och audilåda, se länk:
http://hem.bredband.net/gotroho/f40_engine.htm

/M
Posted
Anonymous wrote:
Hansol wrote:
Henrik wrote:
Det såg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. Lätt antar jag - vad väger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande?

Snyggt
Henrik


Ja den är ganska så trevlig, vikten är ungefär (370 lbs) runt 170 kilo
Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvärr är priset
på dessa till en nackdel .

Men det är små underverk nollballanserade från fabrik , sexbultade
ramlageröverfall mm mm .

Inte många motorer som klarar detta test
http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U

Fanns väl en baktanke med denna motor från Toyotas sida.

"Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles"


Hej,

Jag följer era byggen på forumet och måste säga att ni alla gör riktigt snygga jobb.
Ditt motorval är riktigt klockrent, snacka om mycket för pengarna. Ville bara tipsa om en som bygger Ferrari F40 replica med denna motor och audilåda, se länk:
http://hem.bredband.net/gotroho/f40_engine.htm

/M


Hejsan

Jag har faktiskt smygit runt lite på den sidan
Ruggigt fint bygge han ligger inne med.
Så gillar jag ju hans motor och växelådsval starkt.

// Peter
Posted

Snyggt jobbat Peter 😃 😃 😃
Hoppas du hinner med till "Le mans" 2012 😉 😉
Jag skall försöka i alla fall 😃 😃 😃
// Christer.S

Posted

Jag är ett fan av amerikanskt grovsmide,men även högteknologiska motorer med hög kvalitet.
Men detta motorval är helt rätt skulle själv vara sugen på denna maskin om jag inte slagit in på smidesvägen,det ska bli spännande att se (höra) när den börjar att sjunga.
Mvh Peter

Posted
csgt40 wrote:
Snyggt jobbat Peter 😃 😃 😃
Hoppas du hinner med till "Le mans" 2012 😉 😉
Jag skall försöka i alla fall 😃 😃 😃
// Christer.S


"Le mans" 2012 PLUS några år till möjligtvis allt annat är bara glömma för egen del 😲
Posted

Så är alla bäramsfästen plus stötdämparfästen sömmade och på plats.




Såhär vart min lösning på bakre örat, lät det följa med ända
upp mot mötande balk i o m att man gjorde en "Brajon"
och bytte ut befintlig balkbit mot en 30*40 så känns det
bra att sömma ihop örat med en mötande balk.



Nästa steg blir att hänga upp styrväxel .

Posted

Vad härligt att vi nu börjar hitta formerna för hur framvagnen skall byggas. Ser toppen ut! Tänk om man finge börja bygga nu istället vad mycket bättre det skulle bli 😉

Mvh
Henrik

Posted

Har efter en del funderande bestämt mig för att överge leverantörens
lösningen för kylarmaskeringen och satsa på en mer lättarbetatad
variant, så idag fick vinkeln göra jobbet . 😲



Min tanke är att få till det likt detta.
I o m att man gjort sig av med rörkonstruktionen , så blir det
betydligt mycket mindre vinklade ytor att ta hand om .


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...