Hansol Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Ännu en GT40 byggare som ansluter sig till skaran. Bilder kommer senare när allt har landat i garaget. Har insett att det kommer bli en lång resa, med tanke på att det är ett avsomnat GOX projekt som inhandlats. Mvh Peter Quote
Guest_gt40 Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Gratulerar och välkommen till detta forum. Här finns kompetensen som saknades hos tillverkaren. MVH Christer Quote
heralue Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Jag instämmer, välkommen hit Peter !!! Hoppas du kommer att trivas ! Quote
Dan Andersson Posted July 23, 2010 Posted July 23, 2010 Hej o välkommen. Här finns vad du behöver för att ha kul med ditt bygge. Många trevliga vänner som strävar åt samma håll med olika hastigheter Lycka till. Hälsningar Dan 😃 Quote
Hansol Posted October 11, 2010 Author Posted October 11, 2010 Är det någon som vet om det är besiktningsbart med bärarmar i aluminium likt dessa ? Quote
Guest_gt40 Posted October 15, 2010 Posted October 15, 2010 Hansol wrote: Är det någon som vet om det är besiktningsbart med bärarmar i aluminium likt dessa ? Mailade till en besikningsman på SFRO och fick följande svar . 😃 Quote: En riktigt konstruerad bärarm i "rätt" aluminiumlegering är ok om den är bearbetad ur ett stycke. En svetsad konstruktion är EJ ok. Vet inte hur mycket du kan om alu.legeringar men spannet är ju otroligt stort. Quote
Hansol Posted October 30, 2010 Author Posted October 30, 2010 Idag har man roat sig med att mäta upp alla infäsningspunkter för framvagn. Jobbet går betydligt lättare med bra hjälpmedel. Smolken i bägaren är väl att man ser hur "bra" passformen är från leverantören av bygget 😕 Quote
heralue Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Nivån börjar bli hög på detta forum !!! Quote
Guest_gt40 Posted October 30, 2010 Posted October 30, 2010 Det kan lungt säga för på det andra är det helt dött!!! Quote
Hansol Posted November 15, 2010 Author Posted November 15, 2010 Hade turen att kunna roffa åt mig en uppsättning av norrlänsk högkvalite, dvs bärarmar från Christer. Nyfiken som man är, passade jag på att få en av dessa röntgade , visade sig att svetsarna som var lagda håller samma höga kvalite som designen. Betyg 4 på en 5-gradig skala som man använder inom flygindustrin, det man kan finna var några enstaka små porer . Quote
Guest_gt40 Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Nu har man sakta men säkert börjat sina små steg i förändringen av framvagnen. Först ut att göras är att låta vinkelslipen tala https://lh4.googleusercontent.com/_BqKjiwb56a0/TUV2-VMJ-WI/AAAAAAAAAGI/8bg0VDqLJ4Q/s640/IMAG0002.jpg Quote
Hansol Posted January 30, 2011 Author Posted January 30, 2011 Och så skulle man vara inloggad med när man laddar upp...*suck* Quote
Csgt40 Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Snyggt jobbat Hansol 😃 Det brukar bli lite fel när man är för het och ivrig 😆 😆 Men det är riktigt kul att du kommit igång på på allvar nu. 😃 Bara du inte är lika ivrig med vinkelslipen som med inläggen 😉 /Christer.S Quote
Grantinge_gt40 Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 Det är bara att kämpa på. La själv 3 dagar under Julhelgen och gjorde samma sak men bra blir det. Quote
Hansol Posted February 7, 2011 Author Posted February 7, 2011 Kastade ihop övre bärarmsinfäsningarna på lunchen , gjorde dom som färdiga paket med vinklingen direkt, så nu behöver man bara hålla koll på höjden till nedre fästet så kommer båda öronen på rätt plats per automatik. Quote
Hansol Posted February 16, 2011 Author Posted February 16, 2011 Påbörjad tillverkning av rotrrhattar tll bromsskivorna. Centrumhål ytterdia samt all bultdelning körs i fräs först sedan svarvar man till ytterkonturerna, max körtid per hatt 2-3 min . Quote
Hansol Posted February 28, 2011 Author Posted February 28, 2011 Undra vad som kan bli av dessa klumpar 🙄 Quote
hoffman_gt40 Posted February 28, 2011 Posted February 28, 2011 Ja man är väl skapt lite udda när det rycker i lill Helge när man ser dom små alublocken. Spänningen är olidlig. Vi vill snart se mer bilder. Mvh Peter Quote
Starhonk Posted March 5, 2011 Posted March 5, 2011 Ja det var väl länge sen en metallbit kunde vara så sexig;-) Lycka till med fräsandet Mvh Henrik Quote
Hansol Posted March 24, 2011 Author Posted March 24, 2011 Så har man skaffat sig lite lunchterapi på jobbet. Iofs var utgångsmaterialet superbt så det är ett nöje att lägga "sista handen" på dem. Quote
Starhonk Posted March 26, 2011 Posted March 26, 2011 Mums! Riktigt snygga måste jag säga! Mvh Henrik Quote
Hansol Posted March 29, 2011 Author Posted March 29, 2011 Hansol wrote: Så har man skaffat sig lite lunchterapi på jobbet. Iofs var utgångsmaterialet superbt så det är ett nöje att lägga "sista handen" på dem. Offrade ett par lucher till 😛 Quote
Guest_gt40 Posted March 29, 2011 Posted March 29, 2011 Snacka om bögputs! fint jobbat,undar om det finns någon gt40 tillverkare i världen som gör lika fina upprights,jag vet ingen. Mvh peter H Quote
Starhonk Posted March 30, 2011 Posted March 30, 2011 Ja nu satte du ribban för resten av bygget -det blir svettigt 😆 Mvh Henrik Quote
Guest_gt40 Posted March 30, 2011 Posted March 30, 2011 Det är bra nu vet vi var vi kan skicka våra upprights för polish:lol: Mycket snyggt Quote
Hansol Posted April 3, 2011 Author Posted April 3, 2011 Såhär har blir min lösning på balkförändringen nu är det bara övre fästen som ska dit sedan helsömmas det i nästa steg. Quote
Grantinge_gt40 Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 Jag känner igen detta arbete, vi är några stycken nu som går igenom detta för att få en optimal GT40. Ser riktigt bra ut! Quote
Örjan Brattberg Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 Du gör rejäla ändringar ser jag. Ser bra ut. Breddar du båda framåt och bakåt för nedre bärarmarna? mvh Örjan Quote
Guest_gt40 Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 brajon wrote: Du gör rejäla ändringar ser jag. Ser bra ut. Breddar du båda framåt och bakåt för nedre bärarmarna? mvh Örjan Ja det stämmer , men även övre bärarm kommer breddas. Quote
Starhonk Posted April 3, 2011 Posted April 3, 2011 [quote="Hansol"]Såhär har blir min lösning på balkförändringen nu är det bara övre fästen som ska dit sedan helsömmas det i nästa steg. Jävlar vad bra detta blir - fan att man inte började bygga nu men å andra sidan får jag åka snart 😉 Det känns riktigt stabilt där krafterna fångas upp bra! Jag kände tveksamhet från dag ett gällande framvagnen men köpte Görans bullshit och sen byggde man in sig i hörnet... Mvh Henrik Quote
Hansol Posted April 24, 2011 Author Posted April 24, 2011 Så har man kommit en bit längre och sömmat ihop framvagnen, och lyckades fixa ett rejält svetsblänk på köpet....men men det får kosta om man ska ligga på topp 😃 Quote
Guest_gt40 Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Då har man äntligen fått provhänga bärarmspaketet . Hmm bara resten kvar 😲 Fick hem mina rotorhattar från jobbet som legat och dammat under skrivbordet. Hoppas ni alla får en trevlig Valborg Quote
Hansol Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Och här är "gummisnodden" som är tänkt att driva ekipaget framåt . Quote
csan_gt40 Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Hansol wrote: Och här är "gummisnodden" som är tänkt att driva ekipaget framåt . Najs 🙂 berätta mera! Quote
Csgt40 Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 Snyggt jobbat Peter. Snygg "Puffra" 😉 /Christer.S Quote
Hansol Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 csan wrote: Hansol wrote: Och här är "gummisnodden" som är tänkt att driva ekipaget framåt . Najs 🙂 berätta mera! Är en Lexus/Toyota 1UZ-FE en 4 liter 32 ventils varvvillig liten rackare. På pappret levererar den 260 ponnys så den fungerar bra att besikta med. Min tanke är att sedan pryda den med en Lysholms fläkt och kanske med lite tur klämma fram några extra hk. 🙄 Youtube länk hur man kan få dessa att låta http://www.youtube.com/watch?v=8JASOPY8EoQ Quote
Grantinge_gt40 Posted May 1, 2011 Posted May 1, 2011 Det ser riktigt bra ut både framvagnen och rovan. Quote
Starhonk Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 Det såg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. Lätt antar jag - vad väger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande? Snyggt Henrik Quote
Hansol Posted May 2, 2011 Author Posted May 2, 2011 Henrik wrote: Det såg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. Lätt antar jag - vad väger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande? Snyggt Henrik Ja den är ganska så trevlig, vikten är ungefär (370 lbs) runt 170 kilo Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvärr är priset på dessa till en nackdel . Men det är små underverk nollballanserade från fabrik , sexbultade ramlageröverfall mm mm . Inte många motorer som klarar detta test http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U Fanns väl en baktanke med denna motor från Toyotas sida. "Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles" Quote
Guest_gt40 Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Hansol wrote: Henrik wrote: Det såg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. Lätt antar jag - vad väger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande? Snyggt Henrik Ja den är ganska så trevlig, vikten är ungefär (370 lbs) runt 170 kilo Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvärr är priset på dessa till en nackdel . Men det är små underverk nollballanserade från fabrik , sexbultade ramlageröverfall mm mm . Inte många motorer som klarar detta test http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U Fanns väl en baktanke med denna motor från Toyotas sida. "Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles" Hej, Jag följer era byggen på forumet och måste säga att ni alla gör riktigt snygga jobb. Ditt motorval är riktigt klockrent, snacka om mycket för pengarna. Ville bara tipsa om en som bygger Ferrari F40 replica med denna motor och audilåda, se länk: http://hem.bredband.net/gotroho/f40_engine.htm /M Quote
Hansol Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Anonymous wrote: Hansol wrote: Henrik wrote: Det såg ju ut att vara en riktigt liten trevlig maskin. Lätt antar jag - vad väger den? Finns det eftermarknadsgrejor till den typ kammar och liknande? Snyggt Henrik Ja den är ganska så trevlig, vikten är ungefär (370 lbs) runt 170 kilo Visst finns det en hel del eftermarknadsgrejor men tyvärr är priset på dessa till en nackdel . Men det är små underverk nollballanserade från fabrik , sexbultade ramlageröverfall mm mm . Inte många motorer som klarar detta test http://www.youtube.com/watch?v=AHsx9G_oQ0U Fanns väl en baktanke med denna motor från Toyotas sida. "Its resemblance to a race engine platform (6 bolt cross mains and over square configuration) was confirmed in 2007 by David Currier (in an interview with v-eight.com), vice president of TRD USA, stating that the 1UZ platform was based on CART/IRL engine design. It was planned to be used on GT500 vehicles" Hej, Jag följer era byggen på forumet och måste säga att ni alla gör riktigt snygga jobb. Ditt motorval är riktigt klockrent, snacka om mycket för pengarna. Ville bara tipsa om en som bygger Ferrari F40 replica med denna motor och audilåda, se länk: http://hem.bredband.net/gotroho/f40_engine.htm /M Hejsan Jag har faktiskt smygit runt lite på den sidan Ruggigt fint bygge han ligger inne med. Så gillar jag ju hans motor och växelådsval starkt. // Peter Quote
Csgt40 Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Snyggt jobbat Peter 😃 😃 😃 Hoppas du hinner med till "Le mans" 2012 😉 😉 Jag skall försöka i alla fall 😃 😃 😃 // Christer.S Quote
hoffman_gt40 Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Jag är ett fan av amerikanskt grovsmide,men även högteknologiska motorer med hög kvalitet. Men detta motorval är helt rätt skulle själv vara sugen på denna maskin om jag inte slagit in på smidesvägen,det ska bli spännande att se (höra) när den börjar att sjunga. Mvh Peter Quote
Guest_gt40 Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 csgt40 wrote: Snyggt jobbat Peter 😃 😃 😃 Hoppas du hinner med till "Le mans" 2012 😉 😉 Jag skall försöka i alla fall 😃 😃 😃 // Christer.S "Le mans" 2012 PLUS några år till möjligtvis allt annat är bara glömma för egen del 😲 Quote
Hansol Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Så är alla bäramsfästen plus stötdämparfästen sömmade och på plats. Såhär vart min lösning på bakre örat, lät det följa med ända upp mot mötande balk i o m att man gjorde en "Brajon" och bytte ut befintlig balkbit mot en 30*40 så känns det bra att sömma ihop örat med en mötande balk. Nästa steg blir att hänga upp styrväxel . Quote
Csgt40 Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Snyggt jobbat Peter 😃 Ser riktigt bra ut och högt tempo har du med 😃 /Christer.S Quote
Starhonk Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Vad härligt att vi nu börjar hitta formerna för hur framvagnen skall byggas. Ser toppen ut! Tänk om man finge börja bygga nu istället vad mycket bättre det skulle bli 😉 Mvh Henrik Quote
Hansol Posted May 15, 2011 Author Posted May 15, 2011 Har efter en del funderande bestämt mig för att överge leverantörens lösningen för kylarmaskeringen och satsa på en mer lättarbetatad variant, så idag fick vinkeln göra jobbet . 😲 Min tanke är att få till det likt detta. I o m att man gjort sig av med rörkonstruktionen , så blir det betydligt mycket mindre vinklade ytor att ta hand om . Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.