Csgt40 Posted April 20, 2011 Author Posted April 20, 2011 Då kom mer svarvade delar till förbättringar av alla brist fälliga lösningar av GOX /Christer.S A Non GOX bilder 😉 Quote
Grantinge_gt40 Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Man blir rent tårögd när man ser detta. Tänk er dessa med ny upprights och bärarmar..... det kommer bli lika fint som fram vagnen. Bra jobbat Christer!! Quote
heralue Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Gox och Gox ? Jag kunde kalla min Heléns eller Tibnor för det är väl i princip bara en leverantör av profilrör ....... Quote
Starhonk Posted April 23, 2011 Posted April 23, 2011 De där grejorna såg riktigt bra ut måste jag säga. Det ger bra inspiration till en själv för framtida uppgraderingar. Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 csgt40 wrote: Då kom mer svarvade delar till förbättringar av alla brist fälliga lösningar av GOX :x /Christer.S 8) A Non GOX bilder :wink: Fina grejor. Du ersätter kullederna med plastbussningar i hela bakvagnen? mvh Örjan Quote
Csgt40 Posted April 24, 2011 Author Posted April 24, 2011 Hej Örjan. Plast bussningarna är till växel föraren. Det blir ledlager, unibols och gummi bussningar i bak vagnen. MVH Christer.S Quote
Csgt40 Posted April 26, 2011 Author Posted April 26, 2011 Nu är det mycket på "G" 😉 Fick besked att Burbågen kommer i morgon och klamer till piporna är på väg 😃 😃 😃 😃 😃 Nu 😃 har man helt klart höga förväntningar och mekar lusten är på "Topp" då mycket är på "G" på bred front 😃 😃 MVH Christer.S Quote
Csgt40 Posted April 27, 2011 Author Posted April 27, 2011 Då var huvudbågen och 3st pipor hemma i garaget av rätt kvalite "SBF & FIA godkänd"😃 Det blir lite rörigt till helgen 😉 MVH Christer.S Quote
Csgt40 Posted April 29, 2011 Author Posted April 29, 2011 Då var det dax att stryka avgassystemet & värmesköld från listan 😃 / Christer.S Quote
Csgt40 Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Lägger ut en till bild på X-pipen jag la före ljudämparna för att få ned ljudet samt vridet blir ju inte negativt påverkad. 😉 / Christer.S Quote
Csgt40 Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Handbroms mekanism till virena blir mekanisk lösning eller vire vidare till spaken. / Christer.S Quote
Csgt40 Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Då var dagens ryck klart Att det skall ta så mycket tid att städa garaget och rensa i förådet Men i morgon är det full plugg i garaget igen 😃 😃 😃 Quote
Csgt40 Posted May 1, 2011 Author Posted May 1, 2011 Då var det äntligen kväll 😃 Helgens jobb blev att riva ner hela bilen, samt börja slut svetsningen av allt som bara går och allt nytt som kommit till. Jag kommer även att hänga upp den i en vagga för att kunna svetsa det lilla som är kvar under bilen. Nu börjar det kännas att man är på rätt väg med alla små lösningar och klurigheter 😉 Lite av dagens jobb var att försöka skydda tankarna och göra trösklarna lite tåligare. MVH Christer.S Quote
Örjan Brattberg Posted May 2, 2011 Posted May 2, 2011 Snyggt jobbat Christer När det gäller tankarna (bränsle) kan man nog inte vara nog försiktig. Fina böjar du fått till. Är det 4-kantprofil som du lyckats böja så där? mvh Örjan Quote
Csgt40 Posted May 2, 2011 Author Posted May 2, 2011 Hej Örjan det är svetsade 1mm plåtar fram och bak är det 25x25 profilrör går bra att bocka om man är försiktig och smider ned den inre profil väggen så den kupar sig innåt lite. MVH Christer.S Quote
Csgt40 Posted May 3, 2011 Author Posted May 3, 2011 Då blev det motstånd igen då kameran gav upp Nu är det "full pull" i garaget 😉 MVH Christer.S 🙂 Quote
Csgt40 Posted May 4, 2011 Author Posted May 4, 2011 Då var ny kamera inköpt Då var bilen i "snurran" igen hoppas det är dax för lack nästa gång 😉 Har nu svetsat in ett stöd och ett litet krock skydd i bak hörnet med. Kan vara bra när man ställer upp bilen på vintervägarna och tar lite stöd mot plogvallarna 😉 😉 😉 MVH Christer.S Quote
Csgt40 Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Då är det dax att börja svetsa färdigt motorfästena i bilen. Jag tänker lägga en stödplåt bakom befintligt fäste. Har dock en fundering om någon har gjort detta ännu och om det är "overkill" man vill ju inte göra detta efter chassiet är lackat 😆 MVH Christer.S Quote
Hansol Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Härligt tempo du ligger inne med,blir svettig av att bara läsa dina dagliga uppdateringar.. 🙄 Snyggt jobb(at).. // Peter Quote
Csgt40 Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Det är full plugg just nu i garaget 😉 Peter.H har ju lagt ribban till "Le Mans 2012" Ger man benet så blir det av..... 😉 Kör hårt..... //Christer.S 😃 😃 😃 Quote
hoffman_gt40 Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Ja det är riktigt kör hårt så väntar jag på er 😆 (köksprojektet),men snart är det full spruta igen. Den energin och aktiviteten på forumet ger mig extra kraft och det känns som om det blir sommar bygge i år. Mvh Peter Quote
Csgt40 Posted May 7, 2011 Author Posted May 7, 2011 Då var motorfästen färdig svetsat och nu börjar jobbet med störtbågen 😃 Men nu måste man lösa bockningen av frambågen själv och det blir att prova sig fram då dessarör är stadiga saker 😉 Alternativen är många några exempel nedan 🙄 / Christer.S Quote
Örjan Brattberg Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 csgt40 wrote: Då är det dax att börja svetsa färdigt motorfästena i bilen. Jag tänker lägga en stödplåt bakom befintligt fäste. Har dock en fundering om någon har gjort detta ännu och om det är "overkill" man vill ju inte göra detta efter chassiet är lackat :lol: MVH Christer.S Hej Christer Tycker rent allmänt att motorfästena ger ett klent intryck. Ditt förslag om plåt på baksidan känns helt rätt. Är nog inne på att göra detsamma. mvh Örjan Quote
Csgt40 Posted May 9, 2011 Author Posted May 9, 2011 Helgens jobb var att bygga upp runt burbågens infästnings punkter 🙂 Gick bra tills gasen tog slut /Christer.S Quote
Csgt40 Posted May 9, 2011 Author Posted May 9, 2011 Jag har even förstärkt och "Boxat in" motorfästena. Christer.S Quote
Hansol Posted May 9, 2011 Posted May 9, 2011 csgt40 wrote: Jag har even förstärkt och "Boxat in" motorfästena. Christer.S Har ni redan midnattssol däruppe (man kan tro det med tanke på tempot du innehar) 😛 Quote
Csgt40 Posted May 10, 2011 Author Posted May 10, 2011 Jepp! 😉 Nu är det "midnattssol" här uppe nästan 😃 Det är bara några få timmar som är lite mörkare men dom lyser jag upp med "Svets blänk eller rondell sprut" 😃 😃 /Christer.S Quote
Csgt40 Posted May 17, 2011 Author Posted May 17, 2011 Då var huvudbågen bultad på plats. Frambågen ligger och mognar då det är lite tveksamt om man kan få igenom bilen med den monterad! / Christer.S Quote
Starhonk Posted May 17, 2011 Posted May 17, 2011 Din bil kommer nog att vara en av de säkrare replikor som rullar. Det är ett som är säkert iallafall! Quote
Örjan Brattberg Posted May 18, 2011 Posted May 18, 2011 Ser bra ut Christer. Har också fått dit bakre bågen men det blir svårare med de främre eftersom de måste bockas om. De billigare bockningsutrustningarna passar till 1,5 och 2 tum och därmed inte mitt som är ca 45 mm (1 och 7/8 ?). Eftersom det troligvis blir ett antal anpassningar av böjarna som är åtminstone 5 per rördel så har man ju gärna bilen i närheten och provar sig fram. Enda sättet är kanske att låna utrustning av någon. mvh Örjan Quote
Csgt40 Posted May 18, 2011 Author Posted May 18, 2011 Henrik wrote: Din bil kommer nog att vara en av de säkrare replikor som rullar. Det är ett som är säkert iallafall! Säkerheten ligger högt då jag har familj och gillar att köra hårt (På bana ) 😉 Quote
Csgt40 Posted May 18, 2011 Author Posted May 18, 2011 brajon wrote: Ser bra ut Christer. Har också fått dit bakre bågen men det blir svårare med de främre eftersom de måste bockas om. De billigare bockningsutrustningarna passar till 1,5 och 2 tum och därmed inte mitt som är ca 45 mm (1 och 7/8 ?). Eftersom det troligvis blir ett antal anpassningar av böjarna som är åtminstone 5 per rördel så har man ju gärna bilen i närheten och provar sig fram. Enda sättet är kanske att låna utrustning av någon. mvh Örjan Ett tips är att prov bocka några rör innan och försöka få tag i en "dragande" rör bock. Ej pressande typ biltema men det kan gå med en sån med om man har tajta don och sandfyller rören. MVH Christer.s Quote
Csgt40 Posted May 21, 2011 Author Posted May 21, 2011 Då var man åter i garaget 😲 Det är nu dax att börja köra på i garaget igen, har haft några tunga dagar och inspirationen har gett vika då mycket små saker krockar med varandra. Men det är bara att bita i äpplet och köra på 😉 MVH Christer.s Quote
Csgt40 Posted May 21, 2011 Author Posted May 21, 2011 Dagens tipps är att kolla alla trådar tror många glömmer bort dessa det finns mycket mat nyttigt och inspirerade läsning samt film klipp mm 😉 MVH Christer.S Quote
Csgt40 Posted May 22, 2011 Author Posted May 22, 2011 Då har man vart "Listig" 😉 Svetsat om neder delen på fram stolpen så listen kan följa med utan skarv ned till tröskeln. /Christer.S Quote
Örjan Brattberg Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Så ska det se ut!! Snyggt Christer. mvh Örjan Quote
Hansol Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 csgt40 wrote: Då var huvudbågen och 3st pipor hemma i garaget av rätt kvalite "SBF & FIA godkänd"😃 Det blir lite rörigt till helgen 😉 MVH Christer.S Liten undran vad är kravet på dia samt godstjocklek på en båge ? Iom att jag har lite förutsättningar via jobbet så kan jag dragbocka en båge eller tom komplett burbåge. Quote
Csgt40 Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 Här kommer regler och rör spec enligt SBF Specifikationer på användbara rör: Min materialkvalité Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol. Min sträckgräns 350 N/mm2 Min dimension i mm 45x2,5mm eller 1,75"x0.095" alt, 50x2,0mm eller2,0"x0.083" Används till huvudbåge,längsgående huvudbåge. För övriga delar på skyddsburen 38x2.5mm eller 1,5"x0.095" 40x2.0 eller 1,6"x0,083" ………………………………………………………………………………………………………… Olegerat stål får maximalt innehålla 1,7 % mangan och 0,6 % andra ämnen. Ovanstående är minimikrav. Vid val av stål, ska hänsyn tas till förlängningsegenskaperna och svetsbarhet. Rören ska vara böjda i kallt tillstånd och radien på böjen ska vara minst 3 ggr rördiametern. Om röret blir ovalt under böjningen ska förhållandet mellan minsta och största diametern vara minst 0,9 eller större. Ytan på röret efter bockning ska vara jämn och plan, utan krusning eller sprickor. Mer finns att läsa på SBF hemsida. http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Tekniska-Regler_2011_1.pdf MVH Christer.S Quote
Guest_gt40 Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Detta lät bra , när det gäller dia över 25 har jag bara tillgång till tumverktyg ,då passar ju 1,5" (38,1 mm) samt 1 3/4 (44,45 mm) perfekt för detta ändamål. Tackar för länk och uppgifter Quote
Csgt40 Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 Hej Hansol. Ang, rören verkar det vara svårt att hitta rätt kvalite på den öppna marknaden. Tibnor och Helens gick bet när jag frågade där. Jag hittade mina rör hos en skyddsbåge tillverkare där jag fick bra support och bra pris. www.finess.se MVH Christer.S Quote
Hansol Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 csgt40 wrote: Hej Hansol. Ang, rören verkar det vara svårt att hitta rätt kvalite på den öppna marknaden. Tibnor och Helens gick bet när jag frågade där. Jag hittade mina rör hos en skyddsbåge tillverkare där jag fick bra support och bra pris. www.finess.se MVH Christer.S Hejsan Christer Har möjligheten att nyttja företagets inkanaler vilket avsevärt ger mer materialsorter och kvalitéer Quote
Csgt40 Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 Hansol wrote: csgt40 wrote: Hej Hansol. Ang, rören verkar det vara svårt att hitta rätt kvalite på den öppna marknaden. Tibnor och Helens gick bet när jag frågade där. Jag hittade mina rör hos en skyddsbåge tillverkare där jag fick bra support och bra pris. www.finess.se MVH Christer.S Hejsan Christer Har möjligheten att nyttja företagets inkanaler vilket avsevärt ger mer materialsorter och kvalitéer Hej Peter. Själv har man allt grund matrial till alla stål sorter runt omkring sig när man kör runt i gruvan men inga färdiga prudukter 🙄 🙄 😃 😉 MVH Christer.S Quote
Hansol Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Christer Kan du inte hitta ett lite skrymme där nere där du kan starta ett lokalt smält och valsverk ? 😆 🙄 Tittade på länken du bifogade , priserna för huvudbåge var ju så bra att det nästan är värt att köpa istället. Quote
Csgt40 Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 Det var ett hinder för mig då dom ville ha ner bilen för att mäta och prova in skyddsbågen på plats derför blev det bara huvudbågen och tre pipor löst. Det är ju några mil från mig att köra ner dit 😉 /Christer.S Quote
Hansol Posted May 23, 2011 Posted May 23, 2011 Men ...det är väl nästgårds för dig , gjort på en förmiddag 😆 Men om man själv förser dom med data så borde det väl inte vara några problem ? Kan priset 1100 för huvudbåge stämma ? Quote
Csgt40 Posted May 23, 2011 Author Posted May 23, 2011 Hej. Jag fick pynta 1600kr för huvudbågen och ca 130kr/m för rören som levereras i 334cm längder. Huvudbågen kunde dom bocka utifrån mina mått men frambågen insåg dom att den bockar man inte via mått och grad beskrivningar, samt bilder Men den nöten skall knäckas med 😉 MVH Christer.s Quote
Hansol Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 Misstänker att leverantören vill ha i x y z värden , om du vill ha hjälp att få fram detta så hör av dig så fixar vi detta. Quote
Csgt40 Posted May 25, 2011 Author Posted May 25, 2011 Tackar för ett trevligt sammtal Peter 😉 Nu är det bara ösa på i garaget 😃 Det blir dubbel jobb under några veckor då 02:an skall lackas och besiktas 😃 Den får duga för mig att köra denna midsommar. MVH Christer.S Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.