Jump to content

Christers. GT40


Csgt40

Recommended Posts

Nu är det mycket på "G" 😉
Fick besked att Burbågen kommer i morgon och klamer till piporna är på väg 😃 😃 😃 😃 😃
Nu 😃 har man helt klart höga förväntningar och mekar lusten är på "Topp" då mycket är på "G" på bred front 😃 😃

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Då var det äntligen kväll 😃
Helgens jobb blev att riva ner hela bilen, samt börja slut svetsningen av allt som bara går och allt nytt som kommit till. Jag kommer även att hänga upp den i en vagga för att kunna svetsa det lilla som är kvar under bilen. Nu börjar det kännas att man är på rätt väg med alla små lösningar och klurigheter 😉
Lite av dagens jobb var att försöka skydda tankarna och göra trösklarna lite tåligare.








MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej Örjan det är svetsade 1mm plåtar fram och bak är det 25x25 profilrör går bra att bocka om man är försiktig och smider ned den inre profil väggen så den kupar sig innåt lite.

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Då var ny kamera inköpt
Då var bilen i "snurran" igen hoppas det är dax för lack nästa gång 😉
Har nu svetsat in ett stöd och ett litet krock skydd i bak hörnet med. Kan vara bra när man ställer upp bilen på vintervägarna och tar lite stöd mot plogvallarna 😉 😉 😉





MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Då är det dax att börja svetsa färdigt motorfästena i bilen.
Jag tänker lägga en stödplåt bakom befintligt fäste.
Har dock en fundering om någon har gjort detta ännu och om det är "overkill" man vill ju inte göra detta efter chassiet är lackat 😆

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Det är full plugg just nu i garaget 😉
Peter.H har ju lagt ribban till "Le Mans 2012"
Ger man benet så blir det av..... 😉

Kör hårt.....

//Christer.S 😃 😃 😃

Link to comment
Share on other sites

Då var motorfästen färdig svetsat och nu börjar jobbet med störtbågen 😃
Men nu måste man lösa bockningen av frambågen själv och det blir att prova sig fram då dessarör är stadiga saker 😉




Alternativen är många några exempel nedan 🙄









/ Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Då är det dax att börja svetsa färdigt motorfästena i bilen.
Jag tänker lägga en stödplåt bakom befintligt fäste.
Har dock en fundering om någon har gjort detta ännu och om det är "overkill" man vill ju inte göra detta efter chassiet är lackat :lol:

MVH
Christer.S


Hej Christer
Tycker rent allmänt att motorfästena ger ett klent intryck.
Ditt förslag om plåt på baksidan känns helt rätt.
Är nog inne på att göra detsamma.
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Jag har even förstärkt och "Boxat in" motorfästena.



Christer.S


Har ni redan midnattssol däruppe (man kan tro det med tanke på tempot du innehar) 😛
Link to comment
Share on other sites

Jepp! 😉
Nu är det "midnattssol" här uppe nästan 😃
Det är bara några få timmar som är lite mörkare men dom lyser jag upp med "Svets blänk eller rondell sprut" 😃 😃

/Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut Christer.
Har också fått dit bakre bågen men det blir svårare med de främre eftersom de måste bockas om.
De billigare bockningsutrustningarna passar till 1,5 och 2 tum och därmed inte mitt som är ca 45 mm (1 och 7/8 ?).
Eftersom det troligvis blir ett antal anpassningar av böjarna som är åtminstone 5 per rördel så har man ju gärna bilen i närheten och provar sig fram.
Enda sättet är kanske att låna utrustning av någon.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Din bil kommer nog att vara en av de säkrare replikor som rullar. Det är ett som är säkert iallafall!



Säkerheten ligger högt då jag har familj och gillar att köra hårt (På bana ) 😉
Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Ser bra ut Christer.
Har också fått dit bakre bågen men det blir svårare med de främre eftersom de måste bockas om.
De billigare bockningsutrustningarna passar till 1,5 och 2 tum och därmed inte mitt som är ca 45 mm (1 och 7/8 ?).
Eftersom det troligvis blir ett antal anpassningar av böjarna som är åtminstone 5 per rördel så har man ju gärna bilen i närheten och provar sig fram.
Enda sättet är kanske att låna utrustning av någon.
mvh
Örjan


Ett tips är att prov bocka några rör innan och försöka få tag i en "dragande" rör bock. Ej pressande typ biltema men det kan gå med en sån med om man har tajta don och sandfyller rören.

MVH
Christer.s
Link to comment
Share on other sites

Då var man åter i garaget 😲
Det är nu dax att börja köra på i garaget igen, har haft några tunga dagar och inspirationen har gett vika då mycket små saker krockar med varandra. Men det är bara att bita i äpplet och köra på 😉

MVH
Christer.s :cool:

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Då var huvudbågen och 3st pipor hemma i garaget av rätt kvalite
"SBF & FIA godkänd"😃



Det blir lite rörigt till helgen 😉

MVH
Christer.S :cool:


Liten undran vad är kravet på dia samt godstjocklek på en
båge ?

Iom att jag har lite förutsättningar via jobbet så kan jag
dragbocka en båge eller tom komplett burbåge.
Link to comment
Share on other sites

Här kommer regler och rör spec enligt SBF

Specifikationer på användbara rör:
Min materialkvalité Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol.
Min sträckgräns 350 N/mm2

Min dimension i mm 45x2,5mm eller 1,75"x0.095" alt, 50x2,0mm eller2,0"x0.083"
Används till huvudbåge,längsgående huvudbåge.

För övriga delar på skyddsburen
38x2.5mm eller 1,5"x0.095"
40x2.0 eller 1,6"x0,083"


…………………………………………………………………………………………………………
Olegerat stål får maximalt innehålla 1,7 % mangan och 0,6 % andra ämnen.
Ovanstående är minimikrav. Vid val av stål, ska hänsyn tas till förlängningsegenskaperna och
svetsbarhet.
Rören ska vara böjda i kallt tillstånd och radien på böjen ska vara minst 3 ggr rördiametern. Om
röret blir ovalt under böjningen ska förhållandet mellan minsta och största diametern vara minst
0,9 eller större.
Ytan på röret efter bockning ska vara jämn och plan, utan krusning eller sprickor.


Mer finns att läsa på SBF hemsida.

http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Tekniska-Regler_2011_1.pdf

MVH
Christer.S :cool:
Link to comment
Share on other sites

Hej Hansol.
Ang, rören verkar det vara svårt att hitta rätt kvalite på den öppna marknaden.
Tibnor och Helens gick bet när jag frågade där. Jag hittade mina rör hos en skyddsbåge tillverkare där jag fick bra support och bra pris.

www.finess.se

MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

csgt40 wrote:
Hej Hansol.
Ang, rören verkar det vara svårt att hitta rätt kvalite på den öppna marknaden.
Tibnor och Helens gick bet när jag frågade där. Jag hittade mina rör hos en skyddsbåge tillverkare där jag fick bra support och bra pris.

www.finess.se

MVH
Christer.S


Hejsan Christer

Har möjligheten att nyttja företagets inkanaler vilket avsevärt
ger mer materialsorter och kvalitéer
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
csgt40 wrote:
Hej Hansol.
Ang, rören verkar det vara svårt att hitta rätt kvalite på den öppna marknaden.
Tibnor och Helens gick bet när jag frågade där. Jag hittade mina rör hos en skyddsbåge tillverkare där jag fick bra support och bra pris.

www.finess.se

MVH
Christer.S


Hejsan Christer

Har möjligheten att nyttja företagets inkanaler vilket avsevärt
ger mer materialsorter och kvalitéer



Hej Peter.
Själv har man allt grund matrial till alla stål sorter runt omkring sig när man kör runt i gruvan men inga färdiga prudukter 🙄 🙄 😃 😉

MVH
Christer.S
Link to comment
Share on other sites

Christer

Kan du inte hitta ett lite skrymme där nere där du kan starta ett lokalt
smält och valsverk ? 😆 🙄

Tittade på länken du bifogade , priserna för huvudbåge var ju
så bra att det nästan är värt att köpa istället.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett hinder för mig då dom ville ha ner bilen för att mäta och prova in skyddsbågen på plats derför blev det bara huvudbågen och tre pipor löst.
Det är ju några mil från mig att köra ner dit 😉

/Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Men ...det är väl nästgårds för dig , gjort på en förmiddag 😆

Men om man själv förser dom med data så borde det väl
inte vara några problem ?

Kan priset 1100 för huvudbåge stämma ?

Link to comment
Share on other sites

Hej.
Jag fick pynta 1600kr för huvudbågen och ca 130kr/m för rören som levereras i 334cm längder.
Huvudbågen kunde dom bocka utifrån mina mått men frambågen insåg dom att den bockar man inte via mått och grad beskrivningar, samt bilder Crying or Very sad
Men den nöten skall knäckas med 😉

MVH
Christer.s

Link to comment
Share on other sites

Tackar för ett trevligt sammtal Peter 😉
Nu är det bara ösa på i garaget 😃
Det blir dubbel jobb under några veckor då 02:an skall lackas och besiktas 😃
Den får duga för mig att köra denna midsommar.
MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...