Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då kom mer svarvade delar till förbättringar av alla brist fälliga lösningar av GOX Mad




/Christer.S :cool: A Non GOX bilder 😉

Posted

Gox och Gox ?
Jag kunde kalla min Heléns eller Tibnor för det är väl i princip bara en leverantör av profilrör .......

Posted

De där grejorna såg riktigt bra ut måste jag säga. Det ger bra inspiration till en själv för framtida uppgraderingar.

Mvh
Henrik

Posted
csgt40 wrote:
Då kom mer svarvade delar till förbättringar av alla brist fälliga lösningar av GOX :x




/Christer.S 8) A Non GOX bilder :wink:


Fina grejor.
Du ersätter kullederna med plastbussningar i hela bakvagnen?
mvh
Örjan
Posted

Hej Örjan.
Plast bussningarna är till växel föraren.
Det blir ledlager, unibols och gummi bussningar i bak vagnen.

MVH
Christer.S

Posted

Nu är det mycket på "G" 😉
Fick besked att Burbågen kommer i morgon och klamer till piporna är på väg 😃 😃 😃 😃 😃
Nu 😃 har man helt klart höga förväntningar och mekar lusten är på "Topp" då mycket är på "G" på bred front 😃 😃

MVH
Christer.S :cool:

Posted

Då var huvudbågen och 3st pipor hemma i garaget av rätt kvalite
"SBF & FIA godkänd"😃



Det blir lite rörigt till helgen 😉

MVH
Christer.S :cool:

Posted

Lägger ut en till bild på X-pipen jag la före ljudämparna för att få ned ljudet samt vridet blir ju inte negativt påverkad. 😉



/ Christer.S :cool:

Posted

Handbroms mekanism till virena blir mekanisk lösning eller vire vidare till spaken.




/ Christer.S :cool:

Posted

Då var dagens ryck klart Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Att det skall ta så mycket tid att städa garaget och rensa i förådet Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Men i morgon är det full plugg i garaget igen 😃 😃 😃

Posted

Då var det äntligen kväll 😃
Helgens jobb blev att riva ner hela bilen, samt börja slut svetsningen av allt som bara går och allt nytt som kommit till. Jag kommer även att hänga upp den i en vagga för att kunna svetsa det lilla som är kvar under bilen. Nu börjar det kännas att man är på rätt väg med alla små lösningar och klurigheter 😉
Lite av dagens jobb var att försöka skydda tankarna och göra trösklarna lite tåligare.








MVH
Christer.S :cool:

Posted

Snyggt jobbat Christer
När det gäller tankarna (bränsle) kan man nog inte vara nog försiktig.
Fina böjar du fått till.
Är det 4-kantprofil som du lyckats böja så där?
mvh
Örjan

Posted

Hej Örjan det är svetsade 1mm plåtar fram och bak är det 25x25 profilrör går bra att bocka om man är försiktig och smider ned den inre profil väggen så den kupar sig innåt lite.

MVH
Christer.S

Posted
Mad Mad Mad
Då blev det motstånd igen då kameran gav upp Mad
Nu är det "full pull" i garaget 😉

MVH
Christer.S 🙂
Posted

Då var ny kamera inköpt
Då var bilen i "snurran" igen hoppas det är dax för lack nästa gång 😉
Har nu svetsat in ett stöd och ett litet krock skydd i bak hörnet med. Kan vara bra när man ställer upp bilen på vintervägarna och tar lite stöd mot plogvallarna 😉 😉 😉





MVH
Christer.S :cool:

Posted

Då är det dax att börja svetsa färdigt motorfästena i bilen.
Jag tänker lägga en stödplåt bakom befintligt fäste.
Har dock en fundering om någon har gjort detta ännu och om det är "overkill" man vill ju inte göra detta efter chassiet är lackat 😆

MVH
Christer.S

Posted

Härligt tempo du ligger inne med,blir svettig av att bara
läsa dina dagliga uppdateringar.. 🙄

Snyggt jobb(at)..

// Peter

Posted

Det är full plugg just nu i garaget 😉
Peter.H har ju lagt ribban till "Le Mans 2012"
Ger man benet så blir det av..... 😉

Kör hårt.....

//Christer.S 😃 😃 😃

Posted

Ja det är riktigt kör hårt så väntar jag på er 😆 (köksprojektet),men snart är det full spruta igen.
Den energin och aktiviteten på forumet ger mig extra kraft och det känns som om det blir sommar bygge i år.
Mvh Peter

Posted

Då var motorfästen färdig svetsat och nu börjar jobbet med störtbågen 😃
Men nu måste man lösa bockningen av frambågen själv och det blir att prova sig fram då dessarör är stadiga saker 😉




Alternativen är många några exempel nedan 🙄









/ Christer.S :cool:

Posted
csgt40 wrote:
Då är det dax att börja svetsa färdigt motorfästena i bilen.
Jag tänker lägga en stödplåt bakom befintligt fäste.
Har dock en fundering om någon har gjort detta ännu och om det är "overkill" man vill ju inte göra detta efter chassiet är lackat :lol:

MVH
Christer.S


Hej Christer
Tycker rent allmänt att motorfästena ger ett klent intryck.
Ditt förslag om plåt på baksidan känns helt rätt.
Är nog inne på att göra detsamma.
mvh
Örjan
Posted

Helgens jobb var att bygga upp runt burbågens infästnings punkter 🙂
Gick bra tills gasen tog slut Crying or Very sad




/Christer.S

Posted
csgt40 wrote:
Jag har even förstärkt och "Boxat in" motorfästena.



Christer.S


Har ni redan midnattssol däruppe (man kan tro det med tanke på tempot du innehar) 😛
Posted

Jepp! 😉
Nu är det "midnattssol" här uppe nästan 😃
Det är bara några få timmar som är lite mörkare men dom lyser jag upp med "Svets blänk eller rondell sprut" 😃 😃

/Christer.S

Posted

Då var huvudbågen bultad på plats.
Frambågen ligger och mognar då det är lite tveksamt om man kan få igenom bilen med den monterad!






/ Christer.S

Posted

Din bil kommer nog att vara en av de säkrare replikor som rullar. Det är ett som är säkert iallafall!

Posted

Ser bra ut Christer.
Har också fått dit bakre bågen men det blir svårare med de främre eftersom de måste bockas om.
De billigare bockningsutrustningarna passar till 1,5 och 2 tum och därmed inte mitt som är ca 45 mm (1 och 7/8 ?).
Eftersom det troligvis blir ett antal anpassningar av böjarna som är åtminstone 5 per rördel så har man ju gärna bilen i närheten och provar sig fram.
Enda sättet är kanske att låna utrustning av någon.
mvh
Örjan

Posted
Henrik wrote:
Din bil kommer nog att vara en av de säkrare replikor som rullar. Det är ett som är säkert iallafall!



Säkerheten ligger högt då jag har familj och gillar att köra hårt (På bana ) 😉
Posted
brajon wrote:
Ser bra ut Christer.
Har också fått dit bakre bågen men det blir svårare med de främre eftersom de måste bockas om.
De billigare bockningsutrustningarna passar till 1,5 och 2 tum och därmed inte mitt som är ca 45 mm (1 och 7/8 ?).
Eftersom det troligvis blir ett antal anpassningar av böjarna som är åtminstone 5 per rördel så har man ju gärna bilen i närheten och provar sig fram.
Enda sättet är kanske att låna utrustning av någon.
mvh
Örjan


Ett tips är att prov bocka några rör innan och försöka få tag i en "dragande" rör bock. Ej pressande typ biltema men det kan gå med en sån med om man har tajta don och sandfyller rören.

MVH
Christer.s
Posted

Då var man åter i garaget 😲
Det är nu dax att börja köra på i garaget igen, har haft några tunga dagar och inspirationen har gett vika då mycket små saker krockar med varandra. Men det är bara att bita i äpplet och köra på 😉

MVH
Christer.s :cool:

Posted

Dagens tipps är att kolla alla trådar tror många glömmer bort dessa det finns mycket mat nyttigt och inspirerade läsning samt film klipp mm 😉

MVH
Christer.S

Posted

Då har man vart "Listig" 😉
Svetsat om neder delen på fram stolpen så listen kan följa med utan skarv ned till tröskeln.




/Christer.S :cool:

Posted
csgt40 wrote:
Då var huvudbågen och 3st pipor hemma i garaget av rätt kvalite
"SBF & FIA godkänd"😃



Det blir lite rörigt till helgen 😉

MVH
Christer.S :cool:


Liten undran vad är kravet på dia samt godstjocklek på en
båge ?

Iom att jag har lite förutsättningar via jobbet så kan jag
dragbocka en båge eller tom komplett burbåge.
Posted
Här kommer regler och rör spec enligt SBF

Specifikationer på användbara rör:
Min materialkvalité Kalldragna sömlösa olegerade stålrör, Innehållande max 0,3% kol.
Min sträckgräns 350 N/mm2

Min dimension i mm 45x2,5mm eller 1,75"x0.095" alt, 50x2,0mm eller2,0"x0.083"
Används till huvudbåge,längsgående huvudbåge.

För övriga delar på skyddsburen
38x2.5mm eller 1,5"x0.095"
40x2.0 eller 1,6"x0,083"


…………………………………………………………………………………………………………
Olegerat stål får maximalt innehålla 1,7 % mangan och 0,6 % andra ämnen.
Ovanstående är minimikrav. Vid val av stål, ska hänsyn tas till förlängningsegenskaperna och
svetsbarhet.
Rören ska vara böjda i kallt tillstånd och radien på böjen ska vara minst 3 ggr rördiametern. Om
röret blir ovalt under böjningen ska förhållandet mellan minsta och största diametern vara minst
0,9 eller större.
Ytan på röret efter bockning ska vara jämn och plan, utan krusning eller sprickor.


Mer finns att läsa på SBF hemsida.

http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Tekniska-Regler_2011_1.pdf

MVH
Christer.S :cool:
Posted

Detta lät bra , när det gäller dia över 25 har jag bara tillgång till
tumverktyg ,då passar ju 1,5" (38,1 mm) samt 1 3/4 (44,45 mm)
perfekt för detta ändamål.

Tackar för länk och uppgifter :cool:

Posted

Hej Hansol.
Ang, rören verkar det vara svårt att hitta rätt kvalite på den öppna marknaden.
Tibnor och Helens gick bet när jag frågade där. Jag hittade mina rör hos en skyddsbåge tillverkare där jag fick bra support och bra pris.

www.finess.se

MVH
Christer.S

Posted
csgt40 wrote:
Hej Hansol.
Ang, rören verkar det vara svårt att hitta rätt kvalite på den öppna marknaden.
Tibnor och Helens gick bet när jag frågade där. Jag hittade mina rör hos en skyddsbåge tillverkare där jag fick bra support och bra pris.

www.finess.se

MVH
Christer.S


Hejsan Christer

Har möjligheten att nyttja företagets inkanaler vilket avsevärt
ger mer materialsorter och kvalitéer
Posted
Hansol wrote:
csgt40 wrote:
Hej Hansol.
Ang, rören verkar det vara svårt att hitta rätt kvalite på den öppna marknaden.
Tibnor och Helens gick bet när jag frågade där. Jag hittade mina rör hos en skyddsbåge tillverkare där jag fick bra support och bra pris.

www.finess.se

MVH
Christer.S


Hejsan Christer

Har möjligheten att nyttja företagets inkanaler vilket avsevärt
ger mer materialsorter och kvalitéer



Hej Peter.
Själv har man allt grund matrial till alla stål sorter runt omkring sig när man kör runt i gruvan men inga färdiga prudukter 🙄 🙄 😃 😉

MVH
Christer.S
Posted

Christer

Kan du inte hitta ett lite skrymme där nere där du kan starta ett lokalt
smält och valsverk ? 😆 🙄

Tittade på länken du bifogade , priserna för huvudbåge var ju
så bra att det nästan är värt att köpa istället.

Posted

Det var ett hinder för mig då dom ville ha ner bilen för att mäta och prova in skyddsbågen på plats derför blev det bara huvudbågen och tre pipor löst.
Det är ju några mil från mig att köra ner dit 😉

/Christer.S

Posted

Men ...det är väl nästgårds för dig , gjort på en förmiddag 😆

Men om man själv förser dom med data så borde det väl
inte vara några problem ?

Kan priset 1100 för huvudbåge stämma ?

Posted

Hej.
Jag fick pynta 1600kr för huvudbågen och ca 130kr/m för rören som levereras i 334cm längder.
Huvudbågen kunde dom bocka utifrån mina mått men frambågen insåg dom att den bockar man inte via mått och grad beskrivningar, samt bilder Crying or Very sad
Men den nöten skall knäckas med 😉

MVH
Christer.s

Posted

Misstänker att leverantören vill ha i x y z värden , om du vill ha
hjälp att få fram detta så hör av dig så fixar vi detta.

Posted

Tackar för ett trevligt sammtal Peter 😉
Nu är det bara ösa på i garaget 😃
Det blir dubbel jobb under några veckor då 02:an skall lackas och besiktas 😃
Den får duga för mig att köra denna midsommar.
MVH
Christer.S :cool:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...