Andreas Engström Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 Jo jag köpte rörböjar som jag sen kapat. Tyvärr gick dem på 195:- st vilket är åthelvete för dyrt, särskilt när det gick åt 35st, och någon mängdrabatt var det heller inte tal om. Hitta ingen annan leverantör på polerade rostfria bitar. http://www.rakaror.o.se/rostfriaroer.htm Quote
Hansol Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 slangenracing wrote: Jo jag köpte rörböjar som jag sen kapat. Tyvärr gick dem på 195:- st vilket är åthelvete för dyrt, särskilt när det gick åt 35st, och någon mängdrabatt var det heller inte tal om. Hitta ingen annan leverantör på polerade rostfria bitar. http://www.rakaror.o.se/rostfriaroer.htm Lite nyfiken vad är det för radie på bockarna på rören du köpte ? Kollade lite på sidan du länkade till men tyckte inte det framgick någonstans , det enda man kunde läsa var dia samt gradtal. mvh Peter Quote
Andreas Engström Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 vet inte riktigt men skulle gissa på ca 3 ggr diametern... Quote
Guest_gt40 Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 slangenracing wrote: vet inte riktigt men skulle gissa på ca 3 ggr diametern... Synd att man inte visste innan , kunde hjälpt till med bockningen . Quote
Andreas Engström Posted March 8, 2011 Author Posted March 8, 2011 🙄 🙄 🙄 ahh faan ochså, för det blev ju böjar för över 7000:- spänn. Hade man ju kunnat köpt på meter bara. Riktig lyx att kunna dragbocka med dornstång asså! Tack i alla fall! Quote
Andreas Engström Posted March 27, 2011 Author Posted March 27, 2011 Så nu har jag tiggt ihop rören. Var bara en sådär 84 svetsar... Sen har rören fått en borstad finish. Kollektorerna ska putsas dem med, när de blivit gifta med ett par dämpare. Och så har bilen kommit ner på hjul. Det var ju ett tag sen... 😃 Quote
Andreas Engström Posted March 27, 2011 Author Posted March 27, 2011 Monterat tändboxen. Är en 6al-2 programmable. Dvs fullt mapbar tändkurva och möjlighet till lägre tändning (retard) på de lägre växlarna för att den inte ska spinna. Sen är det nästan nödvändigt med programerbar tändning då jag kör med högt komp samt att jag har cranktrigger. Quote
Starhonk Posted March 27, 2011 Posted March 27, 2011 slangenracing wrote: Monterat tändboxen. Är en 6al-2 programmable. Dvs fullt mapbar tändkurva och möjlighet till lägre tändning (retard) på de lägre växlarna för att den inte ska spinna. Sen är det nästan nödvändigt med programerbar tändning då jag kör med högt komp samt att jag har cranktrigger. Hehe - dags att skippa förgasaren också och köra mappbart fullt ut?! Då har man full koll och kan plocka ut de sista hästarna - samt få ännu bättre körbarhet 😉 Du vet - jag gillar ju sprut och inte munstycken! Mvh Henrik Quote
Starhonk Posted March 27, 2011 Posted March 27, 2011 slangenracing wrote: Så nu har jag tiggt ihop rören. Var bara en sådär 84 svetsar... Sen har rören fått en borstad finish. Kollektorerna ska putsas dem med, när de blivit gifta med ett par dämpare. Och så har bilen kommit ner på hjul. Det var ju ett tag sen... 😃 Riktigt snyggt - vilken puts du har på grejorna. Har du glasblästrat lådan? Som sagt - att svetsa ihop ett GT40 ormbo är inte gjort i en grisblink direkt... Mvh Henrik Quote
heralue Posted March 28, 2011 Posted March 28, 2011 Ljuddämpare ?? http://www.burnsstainless.com/megaphones.aspx låter bättre !!! Quote
Andreas Engström Posted March 28, 2011 Author Posted March 28, 2011 Henrik: Jo lådan glasblästrades då jag öppnade och gick igenom den. Såg ju rätt hängig ut... Micke: Haha ja nog skulle det låta riktigt hårt med megafoner, men jag är inte så tuff så det blir ett par korta dämpare... Idag har det blivit ett växellådsfäste, får se om det blir klart imorgon kanske 😃 😃 Quote
Andreas Engström Posted March 30, 2011 Author Posted March 30, 2011 Kapade ur en plåt med rondellen och fräste ihop ett växellådsfäste. Har använt nån bakvagnsbussning till bmw som fäste. Växellänkaget blev tvunget så här då enda vägen var under drivaxeln. Så nu kan man torrköra lite igen. Gjorde länkagedelarna i rosfritt och bussade armarna med brons. Quote
Guest_gt40 Posted May 16, 2011 Posted May 16, 2011 Det är dax för uppdateringar Andreas 😉 😉 /Christer.S 😃 Quote
Andreas Engström Posted May 19, 2011 Author Posted May 19, 2011 Jag läste ditt inlägg christer och, jag hade inte gjort ett smack sen jag la in sist. Har åkt dit på att byta avlopp både inne och ute, med efterföljande rust i källaren. Men jag kände mig så skamsen att jag idag har gjort mig en till drivaxel då jag blev tvungen att byta ut den ena för att porschelådan ska passa. Samtidigt kommer spårvidden ökas ca 35mm, då jag är lite missnöjd med den. I morgon ska den iväg på härdning. Stålet är ett spec som har tagits fram bla för tävlingsbilar. (undrar om man fick skriva det)? Är en riktigt bra stålsort som härdas rakt igenom, alltså inget ythärdat som de flesta kör med. På bilden är en likadan som jag har haft tidigare och funkat kanon. Ska även införskaffa mig en fräs och svarv så jag kan göra axlar åt dem som är intresserade. Quote
Örjan Brattberg Posted May 19, 2011 Posted May 19, 2011 Låter kanon om att man kan beställa axlar i framtiden. Har du känningar på nått av stålverken i dina trakter när du har såna resurser och kunskaper om stålsorter? mvh Örjan Quote
Andreas Engström Posted May 19, 2011 Author Posted May 19, 2011 Ja det stämmer bra det, OVAKO ligger ju här i hofors, och far min jobbar som kundsupport där, så det är han som besitter metalurgiska kunskaper. Quote
Hansol Posted May 19, 2011 Posted May 19, 2011 slangenracing wrote: Ja det stämmer bra det, OVAKO ligger ju här i hofors, och far min jobbar som kundsupport där, så det är han som besitter metalurgiska kunskaper. Får man fråga vad materialet har för beteckning ? // Peter Quote
Andreas Engström Posted May 19, 2011 Author Posted May 19, 2011 Ja kan säga så mycket som att det är ett q-stål dvs ett ultrarent stål, ch det ligger mycket utveckling bakom det, och är inte helt lätt att få tag på... Quote
Guest_gt40 Posted May 19, 2011 Posted May 19, 2011 slangenracing wrote: Ja kan säga så mycket som att det är ett q-stål dvs ett ultrarent stål, ch det ligger mycket utveckling bakom det, och är inte helt lätt att få tag på... Låter intressant ,med tanke på att man har sämma härdning ända intill kärnan. I vanligt fall borde det innebära ett väldigt hårt och spröd materialegenskap och absolut inte passa som ex drivaxel . Quote
Hansol Posted May 19, 2011 Posted May 19, 2011 Anonymous wrote: slangenracing wrote: Ja kan säga så mycket som att det är ett q-stål dvs ett ultrarent stål, ch det ligger mycket utveckling bakom det, och är inte helt lätt att få tag på... Låter intressant ,med tanke på att man har sämma härdning ända intill kärnan. I vanligt fall borde det innebära ett väldigt hårt och spröd materialegenskap och absolut inte passa som ex drivaxel . Att det ska vara så svårt att logga in 😊 Quote
Örjan Brattberg Posted May 20, 2011 Posted May 20, 2011 Anonymous wrote: slangenracing wrote: Ja kan säga så mycket som att det är ett q-stål dvs ett ultrarent stål, ch det ligger mycket utveckling bakom det, och är inte helt lätt att få tag på... Låter intressant ,med tanke på att man har sämma härdning ända intill kärnan. I vanligt fall borde det innebära ett väldigt hårt och spröd materialegenskap och absolut inte passa som ex drivaxel . Tror att de ska vara ganska styva. Det gjordes vad jag vet drivaxlar till rallybilar i VM-serien i kolfiber. mvh Örjan Quote
Andreas Engström Posted May 20, 2011 Author Posted May 20, 2011 Axlarna härdas först, släcks sedan i olja, anlöpes därefter en timme. Då är axeln genomhärdad. Sedan induktionshärdas den på ytan och det går till så att man kör en spole över axeln som det sitter en kyldysa efter samtidigt som axeln roteras. Detta ökar brottgränsen avsevärt 😉 Quote
Örjan Brattberg Posted May 20, 2011 Posted May 20, 2011 Spännande att läsa en sån beskrivning. Tack Andreas Quote
Andreas Engström Posted February 18, 2017 Author Posted February 18, 2017 Som de flesta kanske visste så sålde jag ju gt40in för några år sen. Men nu har den hittat hem igen! Dock utan motor och låda, så blir väl att knåpa ihop något igen! ☺ Kan ju tillägga att det känns jäkligt kul att vara tillbaka på detta forum igen! 🖒 Quote
heralue Posted February 18, 2017 Posted February 18, 2017 Helt underbar uppdatering Andreas ! Ser fram emot fortsättningen ! Quote
Starhonk Posted February 18, 2017 Posted February 18, 2017 Det är ju alldelles fantastiska nyheter - vad kul att ha dig tillbaka! Nu ser vi fram emot +340km/h snart:-) Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted February 19, 2017 Posted February 19, 2017 En välkommen come back. Vet att det är fler än jag som ser fram emot att ta del av ditt kunnande inom bland annat motorbyggnad och materialkännedom. Mvh Örjan Quote
Claes_gt40 Posted February 19, 2017 Posted February 19, 2017 Va kul! Ser fram emot att läsa dina inlägg framöver. Mvh Claes Quote
Dan Andersson Posted February 20, 2017 Posted February 20, 2017 Gott mos Spännande att se vad det blir . Härligt . Tillbaka i Depån 🙂 Quote
Csgt40 Posted February 21, 2017 Posted February 21, 2017 Härligt en favorit i repris 😆 Välkommen tillbax hårding 😃 /Christer.S Quote
Starhonk Posted April 8, 2017 Posted April 8, 2017 Hej Andreas, blev det ingen affär? Ser att ditt fina bygge ligger på Blocket nu😟 Mvh Henrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.