john koskela Posted June 18, 2018 Share Posted June 18, 2018 Har en Ny VDO hastighetsmätare. Den borde väl gå att få att fungera med en abs givare som sensor, eller har jag helt fel? Tänkte den skulle läsa av på de 6 bultarna till drivaxeln mot diffklumpen (Sierra). Borde fungera tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Tveksamt. ABS-sensorer ger väldigt "jobbig" signal ut. Varierande frekvens och amplitud. Men visst, VDO-mätaren kan ha inbyggd drivkrets för VR-sensorer. Följde det med någon sensor? Vad säger manualen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john koskela Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 Följde inte med någon sensor. Är skitkass på sån el. Står i manualen att mätaren kan ta signal från: 1) Hallgivare. 2) Hallgivare med "open collector"- krets. 3) Oscilatorgivare. 4) VDO passiv induktionsgivare. Fattar inte vad något av dem är. Känns surt att betala 1200kr för en VDO givare.....tänkte komma undan billigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 19, 2018 Share Posted June 19, 2018 Verkar vara en flexibel tingest. Jag vill påstå att i princip alla ABS-givare är av typen hallgivare (blandade ihop det med VR-sensor i posten ovan) och borde fungera. Oscillatorgivare har jag aldrig hört 🙂 Passiv induktionsgivare skulle iofs kunna vara en VR-sensor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john koskela Posted June 19, 2018 Author Share Posted June 19, 2018 Bet i det sura äpplet och beställde en VDO givare! Prutade rätt bra på den. Skulle ju inte vara så roligt att lägga ner en massa jobb på fäste till ABS givaren och sedan få göra om alltihop om det inte skulle fungera. Hoppas mätaren är lätt att kalibrera, för sånt gillar jag inte. Tack för hjälpen i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 20, 2018 Share Posted June 20, 2018 Skönt att veta att allt är rätt så det ska fungera optimalt. Tror du har rätt i att ett fäste för ABS-sensor inte hade varit det lättaste. De måste väl sitta väldigt nära det som ska kännas av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts