john koskela Posted February 10, 2018 Share Posted February 10, 2018 Har mitt Dags Rush Seven projekt så gott som färdigt för en första provtur(totalrenovering av ett engelskt bygge från 01). Ska dra bränslerör, sen blir det provtur. Har börjat forska lite i första SFRO bes. De vill ha intyg på material i bärarmar och ram, och det har jag inte. Vart får jag tag i intyg på detta? Både ram och bärarmar är köpta från DJ Sportscars i England, en firma som numera upphört. Någon som byggt ett sådant kit och som har intyg kvar? Materialet i ramen kan kollas med ett "förstörande" prov på en ursågad bit ur ramen, så det intyget är inte superviktigt, men bärarmarna vill jag ju inte förstöra.....så där känns ett intyg värdefullt. Tar gärna emot tips i ämnet. John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Kan inte hjälpa dig med intyg, däremot intresserad av projektet i sig. Det är alltså en importerad färdigbyggd bil som du renoverat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Hej Kolla med Autofab i Bjuv. De sålde Dax rush ett tag. Annars kan du kolla med andra som byggt rush i Sverige om de har sina intyg kvar. Finns ju ett flertal reggade i Sverige så det går nog att hitta! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john koskela Posted February 11, 2018 Author Share Posted February 11, 2018 Kollade med Autofab, och de kunde tyvärr inte hjälpa mig. Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra Rush byggare för att ev få ta del av intyg. Är de registrerade i något "speciellt" forum? Någon som vet om någon bil/ägare/reg nummer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Kolla med Arne Nyman här på forumet (osäker på om han heter så här) som byggt/kör en svart rush R1. Tror han bor på Vargön. Han kanske kan hjälpa dig. Annars finns det några som byggt dax på forumet rejsa.nu, kolla in där! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 17 timmar sedan, john koskela sade: Kollade med Autofab, och de kunde tyvärr inte hjälpa mig. Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra Rush byggare för att ev få ta del av intyg. Är de registrerade i något "speciellt" forum? Någon som vet om någon bil/ägare/reg nummer? http://www.cobra.nu/html/dax_rush.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paeemedae Posted November 20, 2019 Share Posted November 20, 2019 (edited) Hur gick det för dig, sitter lite i samma sits och har köpt en färdig och komplett bil från Uk utan plåtar och drömmen är ju att få ut den på vägen oxå...🙈😊 Edited November 20, 2019 by Paeemedae Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john koskela Posted December 28, 2019 Author Share Posted December 28, 2019 Jodå...det gick bra. Var inga större problem alls med vare sig SFRO eller bes organet(OPUS). Fick ut den på vägen hösten 2018. Körde med öppna kort med SFRO. Sa att det var en engelsk import som rivits i minsta detalj och byggts om till vänsterstyrning samt förstärkts. Visade kort på den renblästrade ramen med alla förstärkningar. SFRO gjorde ett test på en rambit, tror det hette Brinell prov. Det visade sig att ramen var av godkänd materialkvalite. Bärarmarna byggde jag nya med de gamla som mall. Köpte rätt sorts rör av ett företag här i Säffle. Fick intyg på stålkvaltén då också. Jag tyckte ramen såg vek ut i mittsektionen(fanns ingen som helst kardantunnelram) så jag byggde egen i 20*20*1,5mm som extra förstärkning. La till några krysstag i övriga ramen också. Sen svetsade jag 0,8mm bottenplåt samt sidor på insidan av sidoväggarna. Gjorde väldigt mycket för vridstyvheten, men la ju på bra många kilo i vikt tyvärr. Eftersom den redan blivit så tung så passade jag på att galva hela ramen och allt annat som gick att galva. Känns gott att veta att den aldrig rostar upp från insidan rören som det ju kan göra om man bara målar. Färdig bil vägde in på 740kg. Rörde på sig rätt bra med volvo B5252 140hk motorn. Bytte våren 2019 till en B5254 170hk så nu går den ännu bättre. Det enda jag ska ändra på är att försöka få tag på hårdare fjädrar bak, för den slår igenom nu, med mig som förare. Men jag är åt helvete för tung. Hoppas denna info hjälpte dig något. John Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.