LUPUS Posted January 8, 2018 Posted January 8, 2018 (edited) Hej, hittar inte min gamla SFRO bok och funderar på det där med konstruktion av broms pedal. I mitt fall blir det en helt hängande broms pedal med broms våg i mitten. MEN.... just känslan för exact var och hur pedalen kommer sitta är lite oklar , krökning mm , kanske kommer behövas några test setuper (i princip ett kraftigt plattjärn modell gammal bil kommer användas) Något som då vore enkelt är att bara svetsa på första delen id vågen och sedan kunna tillverka nya pedaler vid behov. ( blir ganska lång pedal totalt 350mm ) Men hela iden tar emot lite då man absolut inte vill ha ett problem just där ........ men i slutändan är det ju hur det är konstruerat som gäller och det går ju att köra "sticka" in i varandra principen för bättre hållbarhet klarar jag av . Någon som vet vad reglerna säger ? Exempel på bockningar mm https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwikipuJycjYAhWUhqYKHWkoCAAQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fwww.classicmuscle.com%2F64-66-clutch-brake-pedal-assembly&psig=AOvVaw2kt5VAvjB5RCxuEs6zq7wf&ust=1515507807885369 Edited January 8, 2018 by LUPUS Quote
therealpinto Posted January 8, 2018 Posted January 8, 2018 Det finns inga formella regler mer än att hela systemet ska klara ett pedaltryck på 980 N. SFRO tycker generellt sett att man ska undvika att svetsa pedalen (bättre att bygga ett stycke) och ska man klara 980 N kan den inte vara bockad hur som helst heller. Jag kan tänka mig konstruktioner med en delad pedal och bultförband som blir tillräckligt stabilt men samtidigt kanske jag också kan tänka att när man hittat rätt form, så kanske det är lika bra att bygga en ny, fast pedal i ett stycke? Man kan ju prova ut formen med en bultad lösning först. Gustaf Quote
LUPUS Posted January 9, 2018 Author Posted January 9, 2018 14 timmar sedan, therealpinto sade: Det finns inga formella regler mer än att hela systemet ska klara ett pedaltryck på 980 N. SFRO tycker generellt sett att man ska undvika att svetsa pedalen (bättre att bygga ett stycke) och ska man klara 980 N kan den inte vara bockad hur som helst heller. Jag kan tänka mig konstruktioner med en delad pedal och bultförband som blir tillräckligt stabilt men samtidigt kanske jag också kan tänka att när man hittat rätt form, så kanske det är lika bra att bygga en ny, fast pedal i ett stycke? Man kan ju prova ut formen med en bultad lösning först. Gustaf Då gäller som vanligt sunt förnuft. Svetsad blir den oavsett , dock är det ordentligt med material och stora radier att svetsa mot 35-40mm så 980N är absolut inga problem. Lagret från en saab 9000 och vågen är lite pyssel att tillverka i större volymer så visst när man är helt säker på ergonomin kanske det blir en ny Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.