Kjelland28 Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Hej ! Har hängt på detta forum ett tag med planen att bygga ett McSorley 442E chassie bygge, har en B18 Sport i bruksrenoverat orginalskick M40 låda med kort spak som ska sänkas ner i chassiet. Har haft mina funderingar över vilken utväxling man skulle välja. så till slut satte jag mig och plockade ihop den här beräkningsmallen där man kan laborera med varvtal fälg och däck dimensioner. Lägger upp den här så att alla andra med samma funderingar kan ha nytta av den. den är låst för att det inte ska vara för lätt att sabba den. vill man lägga till eller ta bort växellådor så kan man göra det genom att skapa en ny kolumn skriva in växlarnas utväxlingar (använd komma inte punkt) och sen kopiera en annan växellådas hastighetsområde och klistra in i den nya kolumnen. Lås upp arket med lösenordet = locost. :rolleyes: Hastighetsberäkning baserat på motorvarv och hjuldiam .xls 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsurban Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Coolt med B18! :) Hade samma tanke själv från början, då med bakaxel och framnav från Amazon för att lättare komma åt lite schystare fälgar, både gamla americaner och nyare japaner passar. Tror även att bakaxeln är bra mycket lättare än 940-axeln jag bygger med nu, även om den kanske inte är lika stark... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Power21 Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Kan starkt rekommendera den här kalkylatorn, ritar fina grafer och ger en mycket tydlig bild: http://www.cargister.com/calculator-gear-ratio Mvh Anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 15, 2016 Author Share Posted September 15, 2016 Coolt med B18! :) Hade samma tanke själv från början, då med bakaxel och framnav från Amazon för att lättare komma åt lite schystare fälgar, både gamla americaner och nyare japaner passar. Tror även att bakaxeln är bra mycket lättare än 940-axeln jag bygger med nu, även om den kanske inte är lika stark... Tjena ! Siktar på att hålla allt så enkelt som möjligt, inget servo vare sig på broms eller styrning. Har ändrat mig vad gäller chassiet det blir nu ett 442 utan E för då passar den smalare noskonen. siktar på en gammal look med tidiga 140 eller amazon fälgar kromade kapslar och dom långa " clamshell " skärmarna. motormässigt så blir min gamla trofasta b18 med m40 låda 740 eller 940 axel siktar på en 120 kusar lite försiktig hemma portning 2 mm planing och en lämplig kam. På lördag går jag från planeringsfas till kapa och svetsa fas är planen. :-) Ha det gött / Kjell 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.