Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det kan man inte säga så här på rak arm...på just din bil så måste du väga bilen fram och bak, ofjädrat som man säger.

Ska försöka förklara...

1. Se till att bilen står i den rideheight som den ska ha fram och bak

2 fjädrarna ska vara lösa eller borttagna och du har en våg under fram resp bakvagnen (inte under bakaxel om du har det ) och väger dessa.

Kan vara lite krångligt bak att väga då en axel kan vara i vägen, det är chassiet du väger men lösningar finns.

Utifrån den vikten du har fram resp bak kan du räkna ut vilka fjädrar du vill ha.

En vanlig frekvens (Hz) på en gatsportbil/ trackday kan vara : 1,8 Hz fram och 2,0 Hz bak.( min egen sjua)

På min saab 9000 bil så är det ca 1,1 fram och 1,3 bak . likamed mjuka fjädrar för komfort

och således finns det krängare för kurvhjälp.

Söker du på nätet så hittar du hur du räknar ut detta, inte speciellt svårt men om du inte gör detta så

kommer du garanterat hamna fel i fjäderstyvhet och du får hålla på att byta för att komma rätt.

Generellt sagt så är det alltid bättre med mjukare fjädrar än hårdare då du kan till viss del kompensera

mjuka fjädrar med att ställa på lite mer "stötdämpning", en för hård fjäder kan du inte göra nåt åt och både

komfort och väghållning blir lidande.

Jörgen

Edited by Jörgen
Posted

"Bara" att mäta. Fjädrarna specas i lbs/in. Alltså pounds per inch. Så belasta fjädern med en känd vikt och mät hur mycket den trycks ihop.

Eller ställ en fjäder på en våg och tryck ihop med en press om du har.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...