Jonas Posted March 23, 2016 Share Posted March 23, 2016 Jag har problem med att hitta en bra placering för tändspolarna (Yamaha R1 -02) och skulle behöva längre tändkablarna. Kablarna verkar vara limmade/fastgjutna i tändspolarna och jag vågar inte dra loss dom med våld för att se om dom har en "skruv" så att man bara kan skruva/limma dit en längre kabel. Funderar på att förlänga dom istället... Antingen med: https://www.autoexperten.se/produkt/tandkabel-skarv/ Eller löda ihop dom och isolera med ett par lager krympslang (så många lager som krävs för att få samma isolertjocklek. Någon som gjort något liknande? Blir det pålitligt? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 23, 2016 Share Posted March 23, 2016 Om de ser ut som på min -99:a så har jag för mig att det är något slags plastclips som går in i spolen vid anslutningen. Dessa tar man bort (förstör totalt) och därefter går kabeln att dra ur. Jag skaffade ny kabel och den limmade jag in med epoxy. Har funkat sedan 2012. Tror jag hittade denna lösning via en sökning på locostbuilders.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 23, 2016 Author Share Posted March 23, 2016 Ahh, perfekt! Läste också om det på locostbuilders men vågade inte riktigt lita på informationen där. Det där med clipsen känner jag igen, var på dom igår men det kändes inte som dom gick att få bort hela. Mina ser ut så här: Om dina är likadana så gör jag ett försök att byta dom till längre. Sitter det en skruv nere i hålet på tändspolen så man skruvar dit kabeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 23, 2016 Share Posted March 23, 2016 Japp, så ser mina ut med! Nej, ingen skruv eller dylikt. Bara instuckna och fasthållna med hjälp av clipsen. Jag stack in kablarna, och "hällde" i epoxy efteråt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 "Epoxy potting", klassiskt racing-trick! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted March 30, 2016 Author Share Posted March 30, 2016 Det blev bra, tack för supporten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted March 31, 2016 Share Posted March 31, 2016 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts