family guy Posted December 26, 2015 Posted December 26, 2015 Vad bökigt allt är när man inte är så vass på bilel. Jag har en startmotor från en Sierra automat på min Zetec och anslutningarna skiljer sig något mellan den och originalstartmotorn från Mondeon. Så här ser Mondeo-startmotorn ut: Och så här ser Sierra-startmotorn ut: En M8- och en M6-anslutning, men på Sierra-startmotorn sitter dessutom ett flatstift. Har försökt bena ut det, men Haynesboken till Sierran är inte helt lätt att begripa. Som det verkar på Mondeons kopplingsschema så är M8-anslutningen matning från pluspolen på batteriet och M6-anslutningen går till startreläet. Kan det vara likadant på Sierra-startmotorn, men vad gör i så fall flatstiftanslutningen? Quote
tpau Posted December 26, 2015 Posted December 26, 2015 Solenoiden är ett stort relä. Den grova m8 kabelm är ström från battreiet. Den tunnare m6 är ström från tändningslåset som drar reläet och kopplar ihop startmotorn med batteriet. Ditt sista stift kan vara en "i" terminal Det är något man använde på system med brytarspetsar för att ge lite extra kräm till tändspolen när du startar. Denna signal är bara aktiv när startmotorn går och kopplar förbi eventuellt förkopplingsmotstånd till tändspolen, bra förklarat här: https://www.msdignition.com/forum/showthread.php?t=11728 Du kan prova i lösvikt genom att dra solenoiden i lösvikt och se om även det lilla stiftet styrs från solenoiden, dvs blir 0 ohm från m8 till stift då du lägger 12v på m6 och jordar huset. Kör inte för länge så att du eldar upp solenoiden. /T Quote
family guy Posted December 27, 2015 Author Posted December 27, 2015 Tack för ett ypperligt svar, nu skingras dimmorna. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.