Skuggebergetgård Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Vad tror ni om mx5 som donator för å naktdelar till en Haynes Roadster Quote
Norlin Posted September 6, 2015 Posted September 6, 2015 http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12696 Quote
Fjonkalicious Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Är det så att det bara är fördelar? Jag har kikat lite på roadrunner racings sr2, som jag tycler verkar lite intressant. Finns ju lite tveksamheter kring pulver i maskinen på na/nb. Nc verkar det inte vara så många som gör kit till? Dessutom är mazdadiffen av helt annat utformning än andra, med andra fästpunkter. 1 Quote
Pac Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Det är klart att chassiet måst eanpassas till drivlinekomponenterna. Men, ett Miata-baserat bygge är ganske enkelt att bygga lätt vilketbara ger fördelar. NC är fortfarande en förhållandevis dyr donator, men det kommer säkert Kit vad det lider. Då blir det enkelt med Pulver, MZR2.0'an är egentligen en Duratec... Quote
Fjonkalicious Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Ah, ok. Tycker att jag har kollat vikterna på tex RR SR2 och dom är inte mycket mer lätta än tex westfield. Trist att det finns så få RR SR2, det verkar ingen som har jämfört chassiet mot tex en westfield. Chassiet ser ju rätt annorlunda ut. Tack för input. Quote
tpau Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 1.8l maskin på 140 hk är ju inte så klent i en locost. Sugtrimma rätt så kan du nog komma till 180... Sen gillar ju folk turbomata dessa och då är 250+ pålitligt... Med ska du bygga turbomatad dragster börja med saab istället. Andra fördelar: Det finns gott om billiga bromsar Bra delar till diffarna 5vxl Växellåderna verkar hålla minst lika bra som ford T9 och är hyfsat små Spindlarna fram är gjorda för dubbla triangellänkar med fjädern infäst mot undre leden All info om hur insprutning i dylikt funkar finns på nätet Reservdelar till drivlinan kommer att finnas kvar i årtionden Det sagt hade jag nog kört sierra ändå om jag skulle börja igen... De flesta chassie som tar miata är originalkonstruerade för sierra. Roliga spännande donatorer är ju alltid bra men man ska inte glömma KISS-regeln* som är en hörnpelare i all ingenjörskonst. Ford sierra är beprövat och har också en enorm eftermarknad. Jag hade köpt en komplett bakaxel och framspindlar på ebay Sen köpt en 2.0 mzr och en 5vxl miata NC låda, samt webcon alfa sprut. /T *keep it simple stupid Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.