Jump to content

Westfield styrstångsproblem. Behöver vara kollapsbar.


Pelleww

Recommended Posts

Pratade med min SFRO-kontakt angående styrstången på min westfield och han sade att min inte kommer bli godkänd om den inte har en kollapsdel.

Dock har jag problem med att se hur denna lösning ska se ut och var jag hittar delar. Hittade att flaming river hade en styrstång med kollapsdel.

http://www.flamingriver.com/index.php/products/c0008/s0001/FR1857-32S

Jag inte om detta räcker, måste styrleden även vara vinklad eller går det bra att den är rak om den är kollapsbar?

Sedan har jag hittat denna sidan där en kille har byggt det rejält med både vinklar och kollapsdel:

http://minwestfield.blogspot.se/2011_03_01_archive.html

Han reviderade och gjorde om den lite på denna sidan:

http://minwestfield.blogspot.se/2011/07/styrstang-20.html

Dock är jag rädd för att det inte blir tillräckligt stabilt och sen förstår jag inte hur han har delat på u-jointsen, metallen ser inhammrad ut på mina.

Bild 1. Hammrad del på U-jointen.

Bild 2. Styrstång kopplad till rattstång.

Bild 3. Hela styrstången. Lite svårt att se men den går precis ovanför där grenröret går ihop.

Bild 4. Styrstången fram.

Styrstången är 32" (813 mm) lång och 9/16" (14 mm) bred med 36 splines.

Behöver lite goda råd för att komma vidare.

Pelle

post-5167-0-68544300-1436694304_thumb.jpg

post-5167-0-16106500-1436694320_thumb.jpg

post-5167-0-10977800-1436694335_thumb.jpg

post-5167-0-20164500-1436694504_thumb.jpg

Edited by Pelleww
Link to comment
Share on other sites

En vinkel (knut) ger ju möjlighet till bättre dragning när det är tajt.

Borgeson har diverse olika knutar.

Jag satte en kollapsbar Opel Kadett styrstång närmast styrväxeln som pluggsvetsades med en dubbel D axel osv.

Kolla min tråd så finns det bilder

Jag har således typ Solution B enligt http://www.borgeson.com/Designing/collapsibility.html

Link to comment
Share on other sites

Hej Pelle,

normalt brukar vi använda sierra eller någon annan donator styrstång med kolapsbar del, ungefär som jocke gjort på sin Westfield. Man hittar dem på skroten och tar så klart med knutar och annat som man behöver för att få det att passa.

Du ser ut att ha kommit väldigt långt med bilen för att göra SFRO1. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde inte min själv men den gjordes med liknande recept som Jockes men kanske lite enklare för dig som har orginaldelen från Wesfield.

Skaffa kollapsbar del från en Opel (precis som Jocke). Kapa bort en bit från din nuvarande stång och svetsa in delen från Opeln.

Är inte rikig lika enkelt i verkligheten då det nog måste svarvas lite också.

Link to comment
Share on other sites

Grymt bra svar som jag fått. Tack allihopa! Ska till skroten imorgon. Fråga, om jag kapar min styrstång, går det att svarva den kapade delen fastän det sitter en U-joint i andra änden?

Link to comment
Share on other sites

Gick bet på att hitta något kollapsbart från Opel Kadett idag. Dock hittade jag denna. Tror att jag kan använda den och beställa resten från Borgeson. Det är från en Volvo 740.

För er andra som undrar om bilen så är jag en bit förbi SFRO1 :) så styrningen är ett litet bakslag. Lägger upp en bild på bilen också.

Pelle

post-5167-0-83733400-1436824919_thumb.jpg

post-5167-0-83542800-1436825427_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Japp, precis som Thomas skriver så sitter den i rattstången närma ratten.

Denna ser ut att vara liknande jag har:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Opel/OPEL-KADETT-E/1985_1991/Ratt-&-Axel-&-Spak-&-Pedal/Rattaxel/Alla/ID-26087670/

Lite bilder från mitt (från sida) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&p=88728

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tjena.

Jag tog en kollapsdel från volvo 740. Beställde två knutar, ett stödlager och en bit styrstång. Fick hjälp med att svetsa ett fäste till stödlagret. Det blev riktigt bra. Ska ta några bilder när jag är i garaget nästa gång och lägga upp dem.

Grejorna beställde jag från Borgeson. Hade hemma dem på mindre än en vecka. Grym kvalité.

Tack för hjälpen, hade inte fått ihop det så här bra annars.

Med vänlig hälsning, Per.

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga. Nu kläms styrstången fast med en skruv i knuten. Funderade på om jag ska borra hål i styrstången och ta en skruv som går rakt igenom så att stången verkligen sitter fast i knuten. Är detta overkill? Alternativt att man borrar ett litet hål så skruven kommer ner en bit i styrstången. Har fått för mig att jag måste göra någonting sånt här men det kanske inte alls behövs?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...