Pelleww Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 (edited) Pratade med min SFRO-kontakt angående styrstången på min westfield och han sade att min inte kommer bli godkänd om den inte har en kollapsdel. Dock har jag problem med att se hur denna lösning ska se ut och var jag hittar delar. Hittade att flaming river hade en styrstång med kollapsdel. http://www.flamingriver.com/index.php/products/c0008/s0001/FR1857-32S Jag inte om detta räcker, måste styrleden även vara vinklad eller går det bra att den är rak om den är kollapsbar? Sedan har jag hittat denna sidan där en kille har byggt det rejält med både vinklar och kollapsdel: http://minwestfield.blogspot.se/2011_03_01_archive.html Han reviderade och gjorde om den lite på denna sidan: http://minwestfield.blogspot.se/2011/07/styrstang-20.html Dock är jag rädd för att det inte blir tillräckligt stabilt och sen förstår jag inte hur han har delat på u-jointsen, metallen ser inhammrad ut på mina. Bild 1. Hammrad del på U-jointen. Bild 2. Styrstång kopplad till rattstång. Bild 3. Hela styrstången. Lite svårt att se men den går precis ovanför där grenröret går ihop. Bild 4. Styrstången fram. Styrstången är 32" (813 mm) lång och 9/16" (14 mm) bred med 36 splines. Behöver lite goda råd för att komma vidare. Pelle Edited July 12, 2015 by Pelleww Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 En vinkel (knut) ger ju möjlighet till bättre dragning när det är tajt. Borgeson har diverse olika knutar. Jag satte en kollapsbar Opel Kadett styrstång närmast styrväxeln som pluggsvetsades med en dubbel D axel osv. Kolla min tråd så finns det bilder Jag har således typ Solution B enligt http://www.borgeson.com/Designing/collapsibility.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Hej Pelle, normalt brukar vi använda sierra eller någon annan donator styrstång med kolapsbar del, ungefär som jocke gjort på sin Westfield. Man hittar dem på skroten och tar så klart med knutar och annat som man behöver för att få det att passa. Du ser ut att ha kommit väldigt långt med bilen för att göra SFRO1. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted July 12, 2015 Share Posted July 12, 2015 Jag gjorde inte min själv men den gjordes med liknande recept som Jockes men kanske lite enklare för dig som har orginaldelen från Wesfield. Skaffa kollapsbar del från en Opel (precis som Jocke). Kapa bort en bit från din nuvarande stång och svetsa in delen från Opeln. Är inte rikig lika enkelt i verkligheten då det nog måste svarvas lite också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelleww Posted July 12, 2015 Author Share Posted July 12, 2015 Grymt bra svar som jag fått. Tack allihopa! Ska till skroten imorgon. Fråga, om jag kapar min styrstång, går det att svarva den kapade delen fastän det sitter en U-joint i andra änden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Jag tog från en Audi100http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6422&p=67038 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noshest Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Min är från en Opel Vectra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 13, 2015 Share Posted July 13, 2015 Kadett E har jag och vinklar. Ascona o Manta bl .a. har D knutar original. Volvo 740 med tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelleww Posted July 13, 2015 Author Share Posted July 13, 2015 Gick bet på att hitta något kollapsbart från Opel Kadett idag. Dock hittade jag denna. Tror att jag kan använda den och beställa resten från Borgeson. Det är från en Volvo 740. För er andra som undrar om bilen så är jag en bit förbi SFRO1 :) så styrningen är ett litet bakslag. Lägger upp en bild på bilen också. Pelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Kadettens sitter inbyggd i den delen nära ratten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 14, 2015 Share Posted July 14, 2015 Japp, precis som Thomas skriver så sitter den i rattstången närma ratten. Denna ser ut att vara liknande jag har: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Opel/OPEL-KADETT-E/1985_1991/Ratt-&-Axel-&-Spak-&-Pedal/Rattaxel/Alla/ID-26087670/ Lite bilder från mitt (från sida) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&p=88728 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelleww Posted August 9, 2015 Author Share Posted August 9, 2015 Tjena. Jag tog en kollapsdel från volvo 740. Beställde två knutar, ett stödlager och en bit styrstång. Fick hjälp med att svetsa ett fäste till stödlagret. Det blev riktigt bra. Ska ta några bilder när jag är i garaget nästa gång och lägga upp dem. Grejorna beställde jag från Borgeson. Hade hemma dem på mindre än en vecka. Grym kvalité. Tack för hjälpen, hade inte fått ihop det så här bra annars. Med vänlig hälsning, Per. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelleww Posted August 15, 2015 Author Share Posted August 15, 2015 Följdfråga. Nu kläms styrstången fast med en skruv i knuten. Funderade på om jag ska borra hål i styrstången och ta en skruv som går rakt igenom så att stången verkligen sitter fast i knuten. Är detta overkill? Alternativt att man borrar ett litet hål så skruven kommer ner en bit i styrstången. Har fått för mig att jag måste göra någonting sånt här men det kanske inte alls behövs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.