Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur skall/måste man kunna manövrera sina lysen?

* Behövs helljus tuta? (Jag har tolkat det som nej)

* Hur förhåller sig positionsljus till halvljus? Går det att ha separat manövrering (så att det är möjligt att båda lamporna är tända) eller skall det var som med helljus att man bryter den som inte används? Om man får ha halvljus och positionsljus på samtidigt, får man även ha helljus och positionsljus samtidigt?

* Positionsljus bak skall alltid vara tänt oberoende av framljus antar jag?

Posted

Hej Martin, tja vad är du ute efter, är det vad lagen säger eller vad som är möjligt att göra?
Allt är möjligt att koppla och i vilka kombinationer som du önskar. Sen finns det lite olika avvikelser beroende på årsmodell, bilmodell och ursprung, man kan också vara begränsad pga lyktornas utformning, placering, etc.

Generellt så används positionsjuset samtidigt som halvjluset eftersom bakljusen oftast är kopplade I samma system som positionsljusen fram. Positionsljusen tänds ju oftast "i första läget" och halv/helljus i "andra", men de är inte direkt elektrist ihopkopplade där, huvudljuset och positionsljuset lever alltså skilda liv. Man bryter därmed normalt inte positionssjuset när man kör med hel-/halv-ljus.

Positionssljus bak är bakljus och det är lite olika regler kring vad som är lagligt. Används DRL som på nyare bilar så används inte bakljusen alls. Men på äldre bilar är det (eller har varit) lagkrav på att bakljuset är tänt i samband med varselljus fram, alltså lite olika beroende på år och modell.

Så åter igen, vad är du ute efter? Vilken bil gäller det?

Mvh Anders

Posted

Gäller en sjua och gäller lagkrav (så den går igenom registrering).

I princip är jag ute efter hur många switchar jag behöver på instrumentbrädan. Kommer bara ha vippbrytare (ett estetiskt val) så är begränsad där.

Har försökt läsa regelverket och ser inget om att posljus måste kunna manövreras separat men däremot måste det finnas.

Kan man då alltid ha posljus permanent kopplad mot halvljus? Dvs jag behöver två brytare en som slår på halvljus (plus posljus) och en som switchar mellan hel och halvljus.

Posted (edited)

Först ska jag försöka svara på din allra första fråga, tja ljustutan behövs.. kanske, hmm.. Dvs om ditt signalhorn är kopplat på tändningen "15" så behövs ljustutan. Är signalhornet kopplat på batterispänning "30" så behöver du inte ljustutan. Jag vet inte om detta är lagkrav längre, men det brukar vara kopplat på det sättet, alltså antingen eller eftersom du ska kunna varna på något sätt även utan att fordonet är igång.

Positionsljuset är samma som parkeringsljus och det behöver du ju kunna slå på när bilen står parkerad, eller hur? Det behövs alltså en strömställare till parkeringsljuset och den slår då på ljuset bade bak och fram samtidigt, denna strömställare skall alltså matas med direkt spänning från batteriet "30".. via säkringar förstås.
Position/Parkeringsljuset är alltså inte något som du måste ha för att köra bilen, det används när den star parkerad. Men eftersom bakljuset av enkel anledning är kopplat på just parkeringsljus så bör just parkeringsljuset ändå vara igång samtidigt som halv/helljuset. På "vanliga" bilar brukar man lösa detta med en tre-läges brytare: I läge 0 är allt avstängt, i läge 1 (mellanläget) lyser enbart parkeringsljuset, i läge 2 lyser hel/halvljus men också parkeringsljuset eftersom läge 1 fortfarande är aktivt, men eftersom du vill ha vippströmställare så kanske du inte hittar en lämplig med dessa funktionerna, eller?

Nu till huvudljuset (hel- och halv-ljuset). Om du vill kan du ha huvudljuset på en egen vippströmställare, enkelt men då har du totalt två switchar.

Om du vill kan du också koppla huvudljuset automatiskt när du har tändningen "15" påslagen eller ännu bättre på laddström "61" så lyser de när du kör och stängs av när du stänger av bilen. i detta fallet bör man även starta positionsljuset via samma styrsignal som huvudljuset (för att inte glömma bakljusen), men du måste fortfarande ha switch för parkeringsljus i fallet när bilen star parkerad i mörker.

Om du vill kunna köra utan något lyse så kopplar du inte lyset på "15" eller "61" utan endast på egna brytare.

Man kan också som ett annat alternativ (så hade jag gjort) ha endast en enda vippbrytare till alltihop (det står om detta i en annan tråd), koppla då som jag skrev allra först, alltså om parkeringsljuset men ta då därifrån också ut en styrsignal till att starta halvljuset,i det fallet behöver du ha matningen till halvljusreläet kopplad på tändningen "15".

Hoppas att jag inte krånglat till det för dig nu. Fråga på bara om du undrar mer och glom inte säkringar.

Mvh Anders

Edited by Handy
Posted

Någon ljustuta behövs inte enligt TS text vad jag kunde hitta och inte heller man kunna slå på parkerings/positionsljuset när man står still utan tändningen på.

Jörgen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...