Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter att jag tittat på flera byggen här på forumet, så har jag upptäckt att en del kör med broms-servo, och en del utan.

Hur svårt är det att få stopp på 700 kg bil utan servo ??

Den sista bil jag körde utan broms-servo var en gammal pickup som vägde knappt 2 ton, å det var INTE kul.

Så vad skall man ha (eller inte ha)

Posted

Jag fick inte plats med servot så det blir utan... :whistling:

Jag har skivor runt om så vi får se hur det går...

Posted (edited)

Jag har inte heller nåt bromsservo...vi får väl se hur hur det blir, återkommer senare i veckan då första turen planeras :D

[tillägg]

Jag har inte heller nån plats för det

[/tillägg]

Edited by Jonte
Posted

Jag har inget servo.

Har skivor fram o trummor bak.

Funkar kanon , visst krävs det mer tryck men det är nog mer en vanesak , förutsatt att utväxlings förhållandet på pedalen är ok.

Låser fram om jag vill (R-däck).

Posted

jag ahr ingen bromsservo och det går jättebra... :) ( väger ca: 655 me halv tank utan förare, 748 med förare :icon_oops: :( )

Posted (edited)

Nu väger inte jag 93 pannor som Acke men....

Skivor fram och trummor bak och jag har inga som helst problem att få stopp på den. Men man måste vara beredd på att ta i när man bromsar. Eftersom mitt pedalställ är trångt så föredrar jag att ha det så istället för en lätttrampad broms som tar bara man nuddar den.

Hård koppling och hård broms=Bilsport. :)

På min Mustang var servot trasigt ett tag så det blev helt "digitalt": :blink:

Broms? Av eller På?

Det räckte att man nuddade det så låste sig hjulen, ytterst obehagligt.

Nu med fungerande servo men trimmad maskin så tappar jag ibland servotrycket och får då bromsa manuellt 1700 kilo och inte heller det är något problem.

Du spar vikt också.....

Edited by Superswift
Posted

Det är ju en fråga om hur man ska använda bilen i första hand tycker jag....

Ska man köra mycket på bana så är det en bromsvåg som gäller och utan servo.

Då tror jag helt klart att det är enklast att få bra känsla i pedalen.

ska man köra mest på allmän väg så tror jag att det funkar bäst med servo och bara en huvudcylinder samt en bromstrycksreducerare enkelt justerbar med vred för att fördela bromskraften fram / bak.

Jag har själv valt det senare alternativet med en wilwood regulator och det funkar bra hittills.

Posted

Jag kör utan servo på min, och det var för mig väldigt ovant i början, då jag är van vid Citroens bromsventil-högtryckservo, i nästa bil blir det nog en sån lösning :twisted:

Men det fungerar ganska bra när man vant sig att man måste använda lite kraft för att få bromsverkan.

Posted

Tack för ala svar.

Det verkar som det blir utan servo.

Det borde inte vara så himla svårt att få stopp på 700 kg bil iaf.

följdfråga på detta område:

Har sett en del som kör med 2st huvudcylindrar, vad är fördelen med det jämfört med en bromsvåg ??

Posted

En sådan här kanske kan vara något:

"Wilwood bromsjustering med ratt. Med en sådan här justering kan man finjustera bromsfördelningen. Man sänker trycket bak (eller fram) tills man har bra balans. Kan sänka trycket ända ner till 57%. Väger bara 230gram.

Art# Beskrivning Pris

260-2220 Bromsjustering med ratt 1.095 :-"

längst ner på denna sida:

http://www.dalhems.se/safetyequip/bromstillbeh.html

Posted

har en wilwood bromsjusterare , fungerar bra.

Tyvärr tvingade SBP mig att skära bort justerratten den "får inte vara justerbar med fingerkraft utan måste justeras med verkyg" hummmm

Kan tilläggas att den är placerad i motorrummet , går ej att nå under färd.

Posted
En sådan här kanske kan vara något:

Det är precis den jag nämner i mitt inlägg ovan....

och för den som inte vill ge Dalhems 1095:- så kan det vara en tanke att köpa den på

ett annat ställe än där. jag har gett 295:- för min (39,99$)

De kostar dock numera 44,99$ så de har gått upp lite.

OCH JA, DET ÄR EXAKT SAMMA WILWOOD REGULATOR

DALHEMS :whip:

Posted
och för den som inte vill ge Dalhems 1095:- så kan det vara en tanke att köpa den på

ett annat ställe än där. jag har gett 295:- för min (39,99$)

De kostar dock numera 44,99$ så de har gått upp lite.

OCH JA, DET ÄR EXAKT SAMMA WILWOOD REGULATOR

Vart hittar man dom för det priset ??

Posted (edited)

Vi provar också utan servo med lite modifiering ( utväxlingen från pedalen ) för att motverka en del av förlusten av bromsservo!

En bekant till mig gjorde det samma på sin rallybil och det blev bra.

DSC00401.JPG

Edited by Tommy
Posted

Ang.servo eller inte så har det också med utväxlingen på pedalen,kolvarea på calipprar o huvudcylinder att göra . förr körde man betydligt tyngre bilar utan servo . det tänker jag göra.

jag köpte min bromsreducerare från SUMMIT i USA samt crommolly uniballs(de ska jag ev sälja) en kompis till mig bor där sedan 1981 och hade de med sig när han besökte sverige i somras.

mitt pris på reduceraren motsvara JIGS

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...