Uttis Posted August 15, 2004 Share Posted August 15, 2004 hur är reglerna kring styrstång, delen man förlänger med måste den också vara kollapsbar eller kan man bara ta ett spett? vill minnas att det fanns en tråd med massa bilder för inte så länge sen men kan inte hitta den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted August 15, 2004 Share Posted August 15, 2004 Jag förlängde min med ett likadan stång som där satt slipad axel 14mm men fick på fingrarna av besiktningsmannen :icon_oops: Jag trodde det var ok att stumsvetsa om man bara gjorde ordentliga fasningar... hmm Det ska sättas en hylsa runt om och nitas med stålpinnar genom hylsan och stången samt att hylsan ska svetsas mot stången. Mit tips är : Skaffa ett rör (tjockväggigt) som passar precis utanpå stången, nita och svetsa så blir det godkänt, om du är osäker ring din besiktningsman och kolla.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted August 15, 2004 Author Share Posted August 15, 2004 oj nu blev det krånligt vad har nitarna för funktion om du svetsar hylsan och röret? som jag har det idag har jag bara en stång som sitter med orginal klämmkoppling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 16, 2004 Share Posted August 16, 2004 Hej Vi är lite skeptiska till svetsfogar i styrstången eftersom man inte alltid vet vilka material man svetsar i. Risken är att fogen försvagar materialet så att det senare utmattas. Därför är det bäst att bulta ihop förlängningar. Antingen med hylsa eller genom att använda "kardanknutar" och splines/"klämkopplingar". /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted August 16, 2004 Author Share Posted August 16, 2004 ok jag lurade ut det lite efter att jag hade skrivit så det räcker med att ta en axel från en bil som har en kollapsbar del och bara förlänga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 16, 2004 Share Posted August 16, 2004 HejVi är lite skeptiska till svetsfogar i styrstången eftersom man inte alltid vet vilka material man svetsar i. Risken är att fogen försvagar materialet så att det senare utmattas. Därför är det bäst att bulta ihop förlängningar. Antingen med hylsa eller genom att använda "kardanknutar" och splines/"klämkopplingar". /Gustaf min besiktnings man sa att man hellre skulle plugg svetsa är att bulta. ( om man inte visste materialet alltså ) Vilket innebar skaffa en hylsa över , gärna presspassning , borra hål i hylsan (endast ett litet i varje radiellt snitt ) och svetsa ordentliga "plugg" svetsar in i detta på mer än 3 -4 ställe. enligt honom så kunde det finnas risk (nu pratar vi om att vara riiiiiktigt säker) att man fick materialet att gå av om man gjorde en "rund" svets i ett okänt material. Genom att bara plugga på ett ställe på materialet kan man svetsa i stort sett i vilket material som helst ocfh vara säker på att åtminstone halva materialet var oförändrat. Låter vettigt enligt mig men kanske lite överdrivet säkert . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted August 16, 2004 Share Posted August 16, 2004 Hej,jag har också fått rådet av min bes.man att pluggsvetsa. Skall man förlänga så skarvar man med rör,och de delar som skarvas får inte ligga ihop,utan det måste vara en glipa emellan. Innanför röret alltså. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 Hejsan! Det var lite olika bud om hur bl.a pluggsvetsningen skall gå till? Mellanrum mellan stång och hylsa vs ingent mellanrum samt det andra att nita stång och hylsa :icon_blink: Är det olika bedömning mellan besikningsmännen? Skall man kolla själv med närmaste besiktningsman! Det verka som om det den ena godkänner, underkänner eventuellt en annan eller har jag missförstått något :icon_blink: Har ännu inte tillverkat min förlängning! Är nu ännu mer osäker hur jag skall göra detta. m :) h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 17, 2004 Share Posted August 17, 2004 Inte för att vara sån, men vad säger Bygghandboken? Jag är rätt säker på att det står i den (och jag skulle gärna kollat upp det om jag haft den här just nu, men tyvärr). Det känns annars vettigt med hylsa runt om och mellanrum mellan axeländarna. Inget mellanrum så kan det ju bli spänningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 18, 2004 Share Posted August 18, 2004 Hej Bygghandboken säger en hel del om skarvning av kritiska detaljer - jag tänker inte citera eftersom jag inte kan den utantill men hylsa med mellanrum är en metod som nämns. Att olika besiktningsmän bedömer på lite olika sätt är egentligen inget konstigt. Jag är till exempel mer van och kunnig när det gäller att bedöma bultförband, än svetsade förband. Därför rekommenderar jag bultförband (för att slippa kräva röntgade svetsfogar av byggarna, till exempel). En besiktningsman som är mer hemma på komplicerade svetsfogar kan göra en annan bedömning. Att svara på en fråga på nätet eller telefon görs alltid med förbehållet "ur min bedömning" och "såvitt jag förstår av din beskrivning". Det går inte att besikta per telefon eller mail ;-) När det är dags för besiktning kollas allt upp och är det osäkerheter gör vi vad vi kan för att lösa det på bästa sätt. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.