SteQve Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 Hejsan! Skall bygga a-armar till både fram och bakhjulen, nu gäller det främst bak. Finns det bra sidor på nätet som visar lite bra byggtips? Jag vill ha så korta som möjligt, för att maximera utrymmet emellan (bagagerummet). Quote
LUPUS Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 (edited) Jag vill ha så korta som möjligt, för att maximera utrymmet emellan (bagagerummet). Tyvärr så ger ju så långa som möjligt bättre väg egenskaper :( är det verkligen last utrymme du är ute efter ?? kollat på volvo 245 ? :twisted: Nä nu var jag elak :icon_oops: det finns ett gäng med böcker som beskriver grundera sök lite här på forumet och även lite på rejsa så kan du nog få ihop lite vettiga böcker och tips annars är oxå http://rx7.se/vaghallning1.html bra i övrigt så är teorin för bakdelen samma som i fram men lite lättare då man inte behöver ta hänsyn till att hjulet skall svänga. lycka till EDIT det slog mig just nu att du förmodligen är samma "SteQve" som på rejsa (tråden om fackverkl) och då är du nog inte helt okänd för Görans bok. Den tar väl inte direkt upp hur man bygger starka a-armar men mycket mera om hur man får bra geometri. Vad bygger du ??? det verkar ju inte vara en seven :wohow: Edited August 14, 2004 by LUPUS Quote
SteQve Posted August 14, 2004 Author Posted August 14, 2004 hm...jo =) det e jag det. Vad jag bygger...det...blir...en...bil ;) nej, men efter att ha kikat på massa olika kit-cars, och insett att alla är bra...men inte sådär exakt som jag vill ha den. Och efter att ha pratat med lite företag som tillverkar kit-cars så fick jag tanken att bygga bilen helt själv. Från grunden. Min förra bil (den som blir donator) är en fiat barchetta (spyder...), och det blir en bil som utgår från dess kaross, men med en hel del förändringar. Varför jag håller till även här, är därför att bilar påminner mycket om varandra, och efter att ha läst inlägg på lazzat å zatzy, så insåg jag att om jag skall få någon gedigen hjälp (och kunna hjälpa andra!) så är det bättre att söka sig till forum för personer som bygger bilar. Så det blir en bil med ram av rostfritt stål, med en (om jag hittar en) lättvikts sexa, kaross av kolfiber och glasfiber. Så kolla på fiat barchetta, för min bil kommer likna den väldigt mycket. Quote
LUPUS Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 ok , inressant ! Tri angel länken är ju faktiskt samma för alla bilar den ser ju bara lite olika ut beronde på plats och vikt förhållande. Innebär det att du stoppar hela paketet i bak = bakhjuls drivet ( har för mig donatorn är fwd) Quote
SteQve Posted August 14, 2004 Author Posted August 14, 2004 hejsan! nej, jag behåller den framhjulsdriven, men det är väl ändå bättre att ha a-armar även bak? ger mycket mer inställnings/nya inovationsmöjligheter än det som sitter på bilen nu. Quote
LUPUS Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 hejsan!nej, jag behåller den framhjulsdriven, men det är väl ändå bättre att ha a-armar även bak? ger mycket mer inställnings/nya inovationsmöjligheter än det som sitter på bilen nu. en vanlig stel axel ( men lätt ) upphängd i en watt länk tror jag kan vara en enkel och bra kombination. (man man gör den liet justerbar i toe och camber Släng dig under en gammal saab 9000 och titta eller en Alfa GTV. de har samma sort upphägning ( mer eller mindre) Quote
Acke Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 jag har en bakvagn till en saab 9000 liggandes om du vill köpa.. ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.