Jump to content

A-armar


SteQve

Recommended Posts

Hejsan!

Skall bygga a-armar till både fram och bakhjulen, nu gäller det främst bak. Finns det bra sidor på nätet som visar lite bra byggtips?

Jag vill ha så korta som möjligt, för att maximera utrymmet emellan (bagagerummet).

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha så korta som möjligt, för att maximera utrymmet emellan (bagagerummet).

Tyvärr så ger ju så långa som möjligt bättre väg egenskaper :(

är det verkligen last utrymme du är ute efter ?? kollat på volvo 245 ? :twisted:

Nä nu var jag elak :icon_oops:

det finns ett gäng med böcker som beskriver grundera sök lite här på forumet och även lite på rejsa så kan du nog få ihop lite vettiga böcker och tips annars är

oxå

http://rx7.se/vaghallning1.html bra

i övrigt så är teorin för bakdelen samma som i fram men lite lättare då man inte behöver ta hänsyn till att hjulet skall svänga.

lycka till

EDIT det slog mig just nu att du förmodligen är samma "SteQve" som på rejsa (tråden om fackverkl) och då är du nog inte helt okänd för Görans bok.

Den tar väl inte direkt upp hur man bygger starka a-armar men mycket mera om hur man får bra geometri.

Vad bygger du ??? det verkar ju inte vara en seven :wohow:

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

hm...jo =) det e jag det. Vad jag bygger...det...blir...en...bil ;)

nej, men efter att ha kikat på massa olika kit-cars, och insett att alla är bra...men inte sådär exakt som jag vill ha den. Och efter att ha pratat med lite företag som tillverkar kit-cars så fick jag tanken att bygga bilen helt själv. Från grunden.

Min förra bil (den som blir donator) är en fiat barchetta (spyder...), och det blir en bil som utgår från dess kaross, men med en hel del förändringar.

Varför jag håller till även här, är därför att bilar påminner mycket om varandra, och efter att ha läst inlägg på lazzat å zatzy, så insåg jag att om jag skall få någon gedigen hjälp (och kunna hjälpa andra!) så är det bättre att söka sig till forum för personer som bygger bilar.

Så det blir en bil med ram av rostfritt stål, med en (om jag hittar en) lättvikts sexa, kaross av kolfiber och glasfiber.

Så kolla på fiat barchetta, för min bil kommer likna den väldigt mycket.

Link to comment
Share on other sites

ok , inressant !

Tri angel länken är ju faktiskt samma för alla bilar den ser ju bara lite olika ut beronde på plats och vikt förhållande.

Innebär det att du stoppar hela paketet i bak = bakhjuls drivet ( har för mig donatorn är fwd)

Link to comment
Share on other sites

hejsan!

nej, jag behåller den framhjulsdriven, men det är väl ändå bättre att ha a-armar även bak? ger mycket mer inställnings/nya inovationsmöjligheter än det som sitter  på bilen nu.

en vanlig stel axel ( men lätt ) upphängd i en watt länk tror jag kan vara en enkel och bra kombination. (man man gör den liet justerbar i toe och camber

Släng dig under en gammal saab 9000 och titta eller en Alfa GTV.

de har samma sort upphägning ( mer eller mindre)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...