Biiren Posted November 6, 2014 Posted November 6, 2014 Tjenare, håller på att montera ihop framvagnen nu efter målningen så undrar jag om det finns någon bra hemma metod på att ställa in toen..?? och gärna hur mycket ni har? Själv har jag ett vinkeljärn på varje hjulnav som simulerar däcken (630 i diameter) hur många mm vill man ha mindre där framme? så att det blir toe in och inte toe out Hoppas det framgår vad jag menar.. MVH Björn Quote
Christer J Posted November 6, 2014 Posted November 6, 2014 (edited) Det finns många trådar som behandlar hur man gör det hemma. Och lika många tips och åsikter. Dock har jag lärt mig på min bil att ställa den så den går bra hellre än att den står ett visst antal mm toe in eller ut, och sedan kolla för att ha ett utgångsläge. Jag började med 1 grad negativ camber och 2 mm toe-in när jag placerade min styrväxel för noll bumpsteer, men bilen blev otrevlig och bytte spår i gupp med den inställningen. Jag har i extremfall kört med upp till 4 grader camber och 2,5 mm toe ut. 2 grader negativ camber och 2mm toe ut ger bäst köregenskaper på min bil och jämnast värme på slitbanan när jag kört på bana. Men har bara 1 neg camber och1 toe ut på gatan för det sliter lite mindre på däcken. Sen beror mycket på vilken typ av däck du kör på, viktfördelning och hur du tänkt använda bilen. På bana eller på gatan. Negativ camber i kombination med toe ut ger dålig däckekonomi på gata, men funkar bäst på bana för mig, men det är en stor värld att laborera i. Själv ska jag bland mycket annat bygga om styrväxelfästet i vinter så det går att ändra bumpsteer för att på så vis kunna påverka vissa egenskaper, Edited November 6, 2014 by Christer J Quote
Pac Posted November 6, 2014 Posted November 6, 2014 Håller med Christer, ställ något halvneutralt typ 1 grad camber och 0 i toe och prova dig fram till det som är optimalt för dig när du är klar. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.