Jump to content

rostfria bult


Biiren

Recommended Posts

Bärarmsbultar: Inte lämpligt i alla fall men det kan din SFRO besiktare ge besked om. Finessen med vanliga bultar och glödgade bärarmsrör är att om något skulle få för sig att gå av så är meningen att detta skall ske "något mjukare" än ett distinkt brott. Då är avsikten att man skall hinna reagera och få ner hastigheten och därigenom minimera sak- och personskador. Ett tvärt brott ger ingen möjlighet att hinna reagera innan det är helt försent.

Motorbultar: Tror jag inte SFRO kommer ha synpunkter på. I alla fall inte om de är de bultarna tex 4 stycken M12 eller M10 som håller dina motorfästen mot ramen. Som sagt även där så är det bäst att beskriva vilka bultar det gäller för SFRO så får du svaret. För det är ändå SFRO besiktaren som skriver sitt Ok eller Ej Ok för att du skall komma vidare i besiktningsproceduren

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så bra att blanda olika material som rostfritt och svartstål pga rost. Sen har du hållfastheten som är sämre i rostfria bult och skruv.

En vanlig 8.8 har flytgräns på 640 N/mm2, 10.9 har 900 och en 12.9 1080. En rostfri A4-70 har 450 N/mm2, A4-80 har 600 N/mm2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...