Biiren Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Tjenare. är det strängt förbjudet att använda rostfria bult att hålla motorn och typ länkarmarna??? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 14, 2014 Share Posted October 14, 2014 Bärarmsbultar: Inte lämpligt i alla fall men det kan din SFRO besiktare ge besked om. Finessen med vanliga bultar och glödgade bärarmsrör är att om något skulle få för sig att gå av så är meningen att detta skall ske "något mjukare" än ett distinkt brott. Då är avsikten att man skall hinna reagera och få ner hastigheten och därigenom minimera sak- och personskador. Ett tvärt brott ger ingen möjlighet att hinna reagera innan det är helt försent. Motorbultar: Tror jag inte SFRO kommer ha synpunkter på. I alla fall inte om de är de bultarna tex 4 stycken M12 eller M10 som håller dina motorfästen mot ramen. Som sagt även där så är det bäst att beskriva vilka bultar det gäller för SFRO så får du svaret. För det är ändå SFRO besiktaren som skriver sitt Ok eller Ej Ok för att du skall komma vidare i besiktningsproceduren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 15, 2014 Share Posted October 15, 2014 Det är inte så bra att blanda olika material som rostfritt och svartstål pga rost. Sen har du hållfastheten som är sämre i rostfria bult och skruv. En vanlig 8.8 har flytgräns på 640 N/mm2, 10.9 har 900 och en 12.9 1080. En rostfri A4-70 har 450 N/mm2, A4-80 har 600 N/mm2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biiren Posted October 16, 2014 Author Share Posted October 16, 2014 Tackar bröder.. får ringa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.