Jump to content

Presslås handbromsvajer


family guy

Recommended Posts

Nu har jag äntligen kommit fram till hur lång min handbromsvajer ska vara, packade därför ner den i väskan i morse och tog med mig bilen till jobbet för att kunna åka förbi Marinshopen på hemvägen. De är återförsäljare för Watski där man enligt en tidigare tråd kan få en vajer pressad.

Jag ringde dock och kollade innan och fick veta att det kunde de inte alls. Pratade då med Yamaha-center och några andra segelmakerier men med samma resultat.

De enda som verkar kunna göra detta i Stockholmstrakten är Benn segel & rigg i Saltsjö-Boo och de har för närvarande en veckas kö i verkstaden.

Helst skulle man ju vilja ha det som original för att vara säker på att nippeln går igenom hålet i hävarmen;

IMG_06121_zpsd4d17317.jpg

Skulle man kunna göra en egen hylsa i aluminium och be exempelvis Hydroscand att pressa den i samma maskin de gör bromsslangar i?

Eller gör jag en höna av en fjäder som tar det så #¤/ allvarligt? Funkar den hemmagjorda lösningen med mutter och skruvstäd lika bra?

Fram för förslag och dela gärna med er av era erfarenheter, hur har ni fått det att funka?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag äntligen kommit fram till hur lång min handbromsvajer ska vara, packade därför ner den i väskan i morse och tog med mig bilen till jobbet för att kunna åka förbi Marinshopen på hemvägen. De är återförsäljare för Watski där man enligt en tidigare tråd kan få en vajer pressad.

Jag ringde dock och kollade innan och fick veta att det kunde de inte alls. Pratade då med Yamaha-center och några andra segelmakerier men med samma resultat.

De enda som verkar kunna göra detta i Stockholmstrakten är Benn segel & rigg i Saltsjö-Boo och de har för närvarande en veckas kö i verkstaden.

Helst skulle man ju vilja ha det som original för att vara säker på att nippeln går igenom hålet i hävarmen;

IMG_06121_zpsd4d17317.jpg

Skulle man kunna göra en egen hylsa i aluminium och be exempelvis Hydroscand att pressa den i samma maskin de gör bromsslangar i?

Eller gör jag en höna av en fjäder som tar det så #¤/ allvarligt? Funkar den hemmagjorda lösningen med mutter och skruvstäd lika bra?

Fram för förslag och dela gärna med er av era erfarenheter, hur har ni fått det att funka?

Borra hål i någon "järnbit" eller aluminiumbit och löd dit vajern

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Har du gjort så på din bil, Kenneth?

Jag gjorde det inte utan lämnade bort det till en person som var bra att löda. Genom årens lopp så har det funnits några trådar om handbromsvajer och där har svaret blivit borra och löd. Det är så djäkla lätt att man gör saker och ting mer invecklat än vad det är. När jag lämnade in min vajer så hade jag flera veckors leveranstid till ingen nytta

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det låter klokt, jag är inte heller något vidare på att löda. Kötiden är egentligen inget större problem för mig heller, det finns mycket annat att göra på bilen ändå. Kruxet är att det är ganska långt till Benns för mig och de har ungefär samma öppettider som mina arbetstider. Går väl att skicka på posten om det kniper.

Jag avvaktar svar från en firma som heter Vajerman (tror de jobbar med vajrar...), om de inte har något vettigt att säga kanske din lödarkompis kan tänka sig ett litet extrajobb?

Link to comment
Share on other sites

Hej Ronny

Kolla dessa videofilmer från youtube.

och därefter https://www.youtube.com/watch?v=AOICBj0oeOc. Mycket informativa filmer. Nästa vecka skall jag vara barnvakt i Västertorp, jag har alla lödgrejor så jag kan ta med mig dem ner så kan vi försöka få till det, misslyckas vi så får vi ösa det på något annat sätt

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för erbjudandet Kenneth, men jag skickade iväg vajern till Vajerman i Halmstad igår. De tog inte så farligt betalt så det kändes rimligt.

Du får gärna titta förbi ändå om du har vägarna förbi, jag har en annan handbromsvajer vi kan provlöda på.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för erbjudandet Kenneth, men jag skickade iväg vajern till Vajerman i Halmstad igår. De tog inte så farligt betalt så det kändes rimligt.

Du får gärna titta förbi ändå om du har vägarna förbi, jag har en annan handbromsvajer vi kan provlöda på.

Skickar dig ett PM så kan vi utbyta telefonnummer och adress så ses vi till veckan. Det är alltid roligt med garagebesök

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...