Jump to content

Hur vilka fjädrar? (storlek etc.)


Recommended Posts

Igår kom äntligen TNT med mina dämpare, wee :D

Det är GAZ justerbara dämpare, samma som hos Dampertech, fast jag köpte dem inte därifrån...

Så nu är det dags att jaga reda på lite fjädrar till dem, eller egentligen vilka längder och för vilka vikter. (vet nog redan vart jag ska köpa dem)

Jag kommer köra med SAAB 9000 cse motor, och Volvo 240 bakaxel, så vad tror ni man ska köra för fjädrar?

GTS har ju 7" bak och 8" fram, kan det funka?

Och 175lbs bak och 275 lbs fram kanske?

Mina dämpare: Kopierat från där jag köpte dem)

Four NEW GAZ adjustable coil overs. These are made to the highest standard. Fully rebuildable and with approx. 30 clicks of adjustment. They have a closed length of 10" and an open length of 14". They have 2" bump stops that can be removed if needed. They have 1 3/4" diameter bodies with 12mm rods. The bushes are 1/2" diameter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har GTS dämpare.Mitt chassie är bredare och tyngre än bokens,pintomotor sitter i.275 fram är alldeles för klent för mig.Motorn är för tung.175 bak var också för klent.Satte framfjädrarna bak(fick klämma ihop dem lite).Då gick det att ställa in körhöjd med tyngder i.Måste själv skaffa nya 8 tums ,325-350 lbs framfjädrar.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

jag gissar 325 fram 275-300 bak för med full tank o förare bör din bil väga ung.lika fram o bak? eller

sedan beror det på hur långt ut sitter de o i vilken vinkel . hur långt ut på bärarm m.m. t.ex. kör du med eller utan krängningshämmare.

Link to comment
Share on other sites

Kör åxå med GAZ-dämpare. Individuell bakvagn och 175 lbs fjädrar funkar bra, vill inte / behöver inte ha hårdare! Fram har jag 275 lbs vilket är i klenaste laget. Skulle tro att 350- 375 lbs är lagom.

Var kan man köpa fjädrar till vettigt pris? Jag har 1,9" innerdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Finns ett ställe i UK som säljer dem för £10 st. och då får man välja längd/vikt... kommer inte ihåg adressen, men jag ska lägga in den när jag sitter vid rätt dator... Ska förmodligen beställa lite grejer från UK och skicka till min moster..

Nej det är inte Lolocost ;)

Förresten, vad fick ni ge för era dämpare?

Själv la jag £100 + £20 i frakt till Sverige, fast så måste jag köpa fjädrar då också... men ändå rätt hyfsat pris tycker jag :)

Edited by Henrik Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Låter superbilligt för 4 stycken.

Normalt kostar GAZ 50-80£ st, utan fjäder.

Var har du köpt dom, misstänkter att det är många som vill veta :)

Själv gav jag 300£ inkl fjädrar. Men då är det aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Låter superbilligt för 4 stycken.

Normalt kostar GAZ 50-80£ st, utan fjäder.

Var har du köpt dom, misstänkter att det är många som vill veta :)

Själv gav jag 300£ inkl fjädrar. Men då är det aluminium.

Står på paketet:

Contact person: Warren Gazzard

Som bekant så heter ägarna/grundarna till GAZ Gazzard i efternamn ;)

Inköpsstället: http://stores.ebay.co.uk/Monster-Performan...genameZl2QQtZkm

Ebay, dämparna dyker upp där lite då och då... Egentligen är han inte så pigg på att skicka till Sverige, men vi stötte på så mycket problem när jag skulle skicka till min polare... så det blev direkt till mig :)

Edit: Fjädrarna: http://www.icondevs.co.uk/index.htm

Edited by Henrik Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Hej!Om det är någon som skall köpa fjädrar,och hittat något bra och billigt ställe,så är jag intresserad att hänga på.Om inte annat så kanske frakten blir billigare.

Samma här!

PS/ Snackade med Anders på Dala7 i somras. Han planerade att hålla ett litet lager med fjädrar så att man kan åka dit och prova ut vilka som blir bäst. Vet inte hur det har gått med det här, men de kan i alla fall ta hem fjädrar till den som vill. /DS

Link to comment
Share on other sites

Hej!Om det är någon som skall köpa fjädrar,och hittat något bra och billigt ställe,så är jag intresserad att hänga på.Om inte annat så kanske frakten blir billigare.

Samma här!

PS/ Snackade med Anders på Dala7 i somras. Han planerade att hålla ett litet lager med fjädrar så att man kan åka dit och prova ut vilka som blir bäst. Vet inte hur det har gått med det här, men de kan i alla fall ta hem fjädrar till den som vill. /DS

Vi köpte fjädrar genom Dala7 :thumbup: Funkade perfekt. Kan rekommenderas. Snabb leverans bra fjädrar.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Låter trevligt det där med Dala7, ni har ingen prisinfo? får väll maila dem annars.

Sedan var det ju vilken längd man ska ha på fjädrarna, 7" fram och 9" bak kanske funkar? 325 lbs resp. 175 lbs.

Link to comment
Share on other sites

Står på paketet:

Contact person: Warren Gazzard

Som bekant så heter ägarna/grundarna till GAZ Gazzard i efternamn

Inköpsstället: http://stores.ebay.co.uk/Monster-Performan...genameZl2QQtZkm

Ebay, dämparna dyker upp där lite då och då... Egentligen är han inte så pigg på att skicka till Sverige, men vi stötte på så mycket problem när jag skulle skicka till min polare... så det blev direkt till mig

Edit: Fjädrarna: http://www.icondevs.co.uk/index.htm

Som info: Jag har kontaktat icon och begärt priser och information om deras dämpare och fjädrar. Lägger in svaret här så fort det kommer.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Står på paketet:

Contact person: Warren Gazzard

Som bekant så heter ägarna/grundarna till GAZ Gazzard i efternamn

Inköpsstället: http://stores.ebay.co.uk/Monster-Performan...genameZl2QQtZkm

Ebay, dämparna dyker upp där lite då och då... Egentligen är han inte så pigg på att skicka till Sverige, men vi stötte på så mycket problem när jag skulle skicka till min polare... så det blev direkt till mig

Edit: Fjädrarna: http://www.icondevs.co.uk/index.htm 

Som info: Jag har kontaktat icon och begärt priser och information om deras dämpare och fjädrar. Lägger in svaret här så fort det kommer.

Svar från Icon:

Peter (reply to sales@icondevs.co.uk)

Thank you for your enquiry regarding my shocks and springs

The shocks are machined from solid billet aluminium anodised finish

they have a knurled adjustable damping control knob and threaded adjustable preload platform.

They are manufactured to order so any length can be specified and you can have rubber bushed eyes, nylon bush, or spherical bearing.

i can also do stud type ends.

the shocks are also available for 2.25'' springs.

as an example of price:- std shock with rubber bush eyes to suit 1.9'' spring would be £65 each

springs would be £28 each

regards

andy smith

www.icondevs.co.uk

Unit U3

Ditchling Common Ind Est

Hassocks

West Sussex

reply to sales@icondevs.co.uk

01273 835473

Inte så mycket att gå på. Ungefär samma priser som Demon Tweeks.

Vad kostar fjädrarna från Dala7?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...