Defence Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Tjena alla! Är nära att köpa mig en busbil och sitter och funderar på motorval! R1 eller liknande är ju fräckt med sekventiell låda och nog det billigaste alternativet Är där någon som har en honda type R motor i sin eller vet något om det och om det passar med deras 6 petade låda? Tänkte från en civic eller accord då dom är halva priset mot en S2000 motor! Tacksam för svar eller länkar till ett sådant bygge Det kommer att bli en MNR Vortx som det ser ut nu. :) Sent from my iPad using Tapatalk Quote
Pac Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Honda Type R är en riktig rökare till motor/drivlina. En Civic-maskin med en S2000-låda är en "önske"-drivlina för många. Men, den har några år på nacken så den är inte det mest effektstarka/vikt-alternativet längre. Även om man importerar den från England blir det en hel del pengar som skall läggas på bordet. Du har inte funderat på en 2 liters Duratec med en Miata(Mk3/NC)-låda? Det är en drivlina som går att utveckla väldigt långt om man vill det. Lägg till torsendiffen från en Miata-sport(NC) och du har en drivlina som är ruskigt kompetent i ett lätt chassie. :) P.S. Jag ser att Lupus är inne och läser tråden nu när jag skriver. Han kan väldigt mycket om SAAB-drivlinorna så om du vill ha Turbo, snacka med honom. :) Quote
Defence Posted July 9, 2014 Author Posted July 9, 2014 Tänkte mest på att slippa att göra så mycket med motorn för att ha en driftsäker pjäs i den som har tillräckligt med effekt original, en sån type r motor måste ju ligga runt 200 kusar om jag inte har helt fel för mig! Ligger några på bildelsbasen runt 25 loppor! Körde en polares westfield för ett tag sedan och tycker att typ 9 lådan e så tung att jobba med så e lite ute efter något "annat" :) Turbo är tyvärr inget allternativ för mig, det har man i dieselbilar.... Haha Sent from my iPad using Tapatalk Quote
Pac Posted July 9, 2014 Posted July 9, 2014 Turbo är tyvärr inget allternativ för mig, det har man i dieselbilar.... Haha :D Quote
Defence Posted July 9, 2014 Author Posted July 9, 2014 Och där hittade vi S2000 låda...;) Sent from my iPad using Tapatalk Quote
Kghaas Posted July 23, 2014 Posted July 23, 2014 +1 for Duratec. Orginal innmat henger med til 200hk For 25.000 så får du ferdig motor med sprut, innsug og klar til å kjøres. Girkasse fra MX5 kjenner jeg ikke. Er det bolt on? Civic motoren er det 1.6 eller 2.0? Har du allerede sattset på denne? Quote
Pac Posted July 24, 2014 Posted July 24, 2014 Girkasse fra MX5 kjenner jeg ikke. Er det bolt on? MX5 NC(mk3) är bolt on(både 5 och sex växlade) och det finns mängder med kopplingar/svänghjul på eftermarknaden. :) En 5-växlad går på ca £150 i GB. http://www.ebay.co.uk/itm/Mazda-MX5-Mk3-5-Speed-Gearbox-/271536456923?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f38d584db Jag vet tyvärr inte hur mycket den väger. Quote
Defence Posted September 21, 2014 Author Posted September 21, 2014 Blir det en civic motor så är det 2.0 som gäller ..... Tror jag :) Sent from my iPad using Tapatalk Quote
Jörgen Posted September 21, 2014 Posted September 21, 2014 Saab 9000 turbo motor 1994-98 2,0 eller 2,3 liters med opel omegalåda är nog det absolut billigaste du kan få tag på och med helt orginal motor och turbo så kan du ta ut ca 260 hk och ett helt otroligt vrid till en kostnad för 1000-3000:- komplett med motorstyr. Jörgen B Quote
Rikard Larsson Posted September 22, 2014 Posted September 22, 2014 Mappningsbart motorstyr dessutom :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.