Jump to content

Hur många växlar?


rickepumpen

Recommended Posts

Om man inte har råd att köpa en drevsats för att få en tätstegad låda, vad är då vettigt att satsa på?

Jag har tittat lite på Getrag 6-växlade som har kommit ner ordentligt i pris begagnade men tycker utväxlingarna är helt fel. Vad finns det för mening med att ha en etta man inte kan använda för att den är för kort? Trevligt med fler växlar att välja på men då ska man kunna använda alla och då faller Getragen bort. Mercedes motsvarighet lider av samma sak, runt 4.0:1 på ettan och typ 0,65:1 på sexan. Inte vidare tätt! Känns som att det är bättre att titta på 5-växlade lådor eller rent av 4-växlat för att få någorlunda tätt mellan växlarna. Syftat med bilen är bankörning så överväxel för landsvägskörning är inte aktuellt. Vad har ni själva använt i era bilar?

Har två lådor liggande som är tänkbara att använda, en Ford typ5 från en Granada 2.8i med 3.16:1 på ettan och fyran 1:1. Den andra är en BW T50 dogleg femväxlad där ettan duger till depå och resten är hyfsat täta så att med 4.11:1 i bakaxeln gör bilen ändå 225km/h vid 7000 varv och fortare än så tror jag inte att den kan gå om jag inte sätter turbo på..

Båda lådorna är antika med allt vad det innebär om/när de går sönder eller behöver renoveras så det kanske är vettigare att hitta modernare alternativ men vad?

Richard

Link to comment
Share on other sites

Honda S2000; hastigheter med varvstopp på 7000 rpm:

	Växel	Utväxling	Topphastighet		Växlingsvarvtal
1:	3.133		62 km/h		
2:	2.045		95 km/h (+33 / +54%)	4569
3:	1.481		130 km/h (+35 / +37%)	5069
4:	1.161		167 km/h (+37 / +28%)	5488
5:	0.970		201 km/h (+34 / +20%)	5848
6:	0.810		240 km/h (+39 / +20%)	5845
R:	2.800		70 km/h

Observera att generation två med 2.2-liters motor inte är lika tätstegad! Gen 2 2.0 är dock samma; kör med en sådan numera.

Link to comment
Share on other sites

Honda S2000 ser ju inte helt fel ut med utväxlingarna och jag tog en snabb titt på bildelsbasen och det finns några stycken till salu.

Lite spridning på priserna ( mellan 8500 och 13500 ) men det ser ändå ut som att det går att hitta nånting modernare än en 40 år gammal chevalåda..

Men som sagt ni som har era bilar till bankörning tycker att Hondan är bästa alternativet?

Richard

Link to comment
Share on other sites

Honda S2000 ser ju inte helt fel ut med utväxlingarna och jag tog en snabb titt på bildelsbasen och det finns några stycken till salu.

Lite spridning på priserna ( mellan 8500 och 13500 ) men det ser ändå ut som att det går att hitta nånting modernare än en 40 år gammal chevalåda..

Men som sagt ni som har era bilar till bankörning tycker att Hondan är bästa alternativet?

Richard

Det är inte en fråga för mig men nog tycker jag att du skall titta på en "Ford 4-Växlad" låda, den minsta växellådan du kan få tag på och där du för en "ringa penning" kan få de utväxlingar du vill. Den väger 5 eller 10 kilogram mindre än "typ9-lådan". Har för mig att jag har läst på locostbuilders forum att det viktigast när man bygger en seven är att utgå ifrån växellådan. Fords lådor är minst och ger mest sittutrymme. Du kan också i efterhand välja den utväxling du vill ha. Väljer du någon annan växellåda så kommer du troligen att få problem om du vill ändra utväxlingen.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Honda S2000 ser ju inte helt fel ut med utväxlingarna och jag tog en snabb titt på bildelsbasen och det finns några stycken till salu.

Lite spridning på priserna ( mellan 8500 och 13500 ) men det ser ändå ut som att det går att hitta nånting modernare än en 40 år gammal chevalåda..

Men som sagt ni som har era bilar till bankörning tycker att Hondan är bästa alternativet?

Richard

Det är inte en fråga för mig men nog tycker jag att du skall titta på en "Ford 4-Växlad" låda, den minsta växellådan du kan få tag på och där du för en "ringa penning" kan få de utväxlingar du vill. Den väger 5 eller 10 kilogram mindre än "typ9-lådan". Har för mig att jag har läst på locostbuilders forum att det viktigast när man bygger en seven är att utgå ifrån växellådan. Fords lådor är minst och ger mest sittutrymme. Du kan också i efterhand välja den utväxling du vill ha. Väljer du någon annan växellåda så kommer du troligen att få problem om du vill ändra utväxlingen.

kenneth

Ps tror att du kan välja växellådshus i aluminium och på det sättet spara ytterligare 5 kg ds

Link to comment
Share on other sites

Honda S2000 ser ju inte helt fel ut med utväxlingarna och jag tog en snabb titt på bildelsbasen och det finns några stycken till salu.

Lite spridning på priserna ( mellan 8500 och 13500 ) men det ser ändå ut som att det går att hitta nånting modernare än en 40 år gammal chevalåda..

Men som sagt ni som har era bilar till bankörning tycker att Hondan är bästa alternativet?

Richard

Det är inte en fråga för mig men nog tycker jag att du skall titta på en "Ford 4-Växlad" låda, den minsta växellådan du kan få tag på och där du för en "ringa penning" kan få de utväxlingar du vill. Den väger 5 eller 10 kilogram mindre än "typ9-lådan". Har för mig att jag har läst på locostbuilders forum att det viktigast när man bygger en seven är att utgå ifrån växellådan. Fords lådor är minst och ger mest sittutrymme. Du kan också i efterhand välja den utväxling du vill ha. Väljer du någon annan växellåda så kommer du troligen att få problem om du vill ändra utväxlingen.

kenneth

Ps tror att du kan välja växellådshus i aluminium och på det sättet spara ytterligare 5 kg ds

Link to comment
Share on other sites

Om Honda-lådan är bäst kan jag egentligen inte uttala mig om, eftersom jag inte kört något annat i denna bilen, men jämför jag känslan och snabbheten med "vanliga" gatbilslådor (t ex den i BMW 530i E61) så tror jag dock det är svårt att hitta något som går att jämföra med S2000-lådan, om man inte går på en race-låda eller ombyggd låda.

Även tveksam till om man kan hitta något mer tätstegat i någon gatbil. Det är klart man kan få det ännu bättre om man byter drev eller går på en ren racelåda - men då blir det helt andra pengar. För min del är det ändå snarast onödig lyx, eftersom jag kör med en 3-liters sexa med hyfsat med effekt och brett register. Jag går aldrig lägre än 3:an på de banor jag kört hittills eftersom greppet inte ens räcker rakt fram på 2:an. Dessutom är det fortfarande ren nöjeskörning för min del, och jag föredrar känslan med H-spak och häl-tå-växlingar så länge det är en gångbart. Paddlar och sådant trams får det bli om/när jag kör slicks och över 400 hästar! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte en fråga för mig men nog tycker jag att du skall titta på en "Ford 4-Växlad" låda, den minsta växellådan du kan få tag på och där du för en "ringa penning" kan få de utväxlingar du vill. Den väger 5 eller 10 kilogram mindre än "typ9-lådan". Har för mig att jag har läst på locostbuilders forum att det viktigast när man bygger en seven är att utgå ifrån växellådan. Fords lådor är minst och ger mest sittutrymme. Du kan också i efterhand välja den utväxling du vill ha. Väljer du någon annan växellåda så kommer du troligen att få problem om du vill ändra utväxlingen.

kenneth

Ps tror att du kan välja växellådshus i aluminium och på det sättet spara ytterligare 5 kg ds

Fords Typ 5 som jag har är 2000E:s storebror och anständigt tät. Rocket som typ 9 bygger på är klenare men fortfarande hållbar. Typ 5 satt bakom alla Essex V6 och Köln 2,8 innan den fick 5 växlar. Ska jag fortsätta med fyrväxlat är det den lådan som sitter kvar i bilen. Effektmässigt spelar det inte så stor roll för jag har ändå bara 160 hk och 190 Nm vrid så nästan vilken låda som helst pallar med.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Fords Typ 5 som jag har är 2000E:s storebror och anständigt tät. Rocket som typ 9 bygger på är klenare men fortfarande hållbar. Typ 5 satt bakom alla Essex V6 och Köln 2,8 innan den fick 5 växlar. Ska jag fortsätta med fyrväxlat är det den lådan som sitter kvar i bilen. Effektmässigt spelar det inte så stor roll för jag har ändå bara 160 hk och 190 Nm vrid så nästan vilken låda som helst pallar med.

Richard

Jag tycker mig ha läst på många forum att vi lägger ner för mycket energi och jaga hästkrafter istället för att titta på vilka utväxlingar vi har. Effekt är visserligen bra att ha men vad hjälper det om vi har fel utväxling. Tror att det är växellådan som man skall utgå ifrån, effekt går alltid att plocka ur motorerna.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mig ha läst på många forum att vi lägger ner för mycket energi och jaga hästkrafter istället för att titta på vilka utväxlingar vi har. Effekt är visserligen bra att ha men vad hjälper det om vi har fel utväxling. Tror att det är växellådan som man skall utgå ifrån, effekt går alltid att plocka ur motorerna.

kenneth

Jag håller med dig Kenneth!

Rätt växlar är viktigare än ren effekt. Vad hjälper hög effekt när du tappar varvet i kurvorna för att det är för långt mellan växlarna?

Om min tanke nu är att bilen ska gå i modsport och jag inte ska bli sist varje gång måste jag ju planera för att försöka hänga med mittfältet i alla fall. Ska ju ändå försöka skaffa så bra hjul och fjädring som kassan räcker till och som sagt motorn kommer sist på listan för den fungerar bra som den är utan en massa trimbehov och annat dyrt.

Richard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...