Jump to content

Placering släckare?


Martin

Recommended Posts

Antar att det är pulversläckare som gäller?

Var placerar man den? Hade först tänkt ha den framför passagerarsätet men känns som att det är onödigt elakt mot en passagerare som skall i och ur. Mellan sätena (bak i bilen ovanför tunneln) är ju ett alternativ men det känns som att det är en inbjudan till någon idiot som får för sig att ha roligt på fyllan.

Finns det andra alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Bakre utrymmet? Så som i "bagaget"? Jag kommer ju ha låst lucka på min så känns som att när man väl brutit sig in till släckaren så har bilen brunnit upp....

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Det är exakt det som är finessen. Först ut ur bilen, =rädda liv, sedan eventuellt släcka skulle bilen brinna upp, bygg en ny. Fråga räddningstjänsten och du kommer upptäcka samma svar som mitt oavsett sevenbil eller vanlig bil.

En annan detalj är de normalt usla fästen som släckarna har. Krockar man så flyger en projektil iväg i form av en 2 eller 6 kg släckare och slår sönder det mesta i sin väg. Men det är en annan fråga.

Link to comment
Share on other sites

Mellan sätena (bak i bilen ovanför tunneln) är ju ett alternativ men det känns som att det är en inbjudan till någon idiot som får för sig att ha roligt på fyllan.

Jag har min mellan stolarna av anledningen att den skall vara lätt tillgänglig. Om man sitter kvar i bilen och släcker så får man nog anse sig som cool med stålmannen-kostym....jag tror de allra flesta instinktivt ser till att komma ur själva och sen släcka branden oavsett var släckaren sitter

Link to comment
Share on other sites

Det är exakt det som är finessen. Först ut ur bilen, =rädda liv, sedan eventuellt släcka skulle bilen brinna upp, bygg en ny. Fråga räddningstjänsten och du kommer upptäcka samma svar som mitt oavsett sevenbil eller vanlig bil.

En annan detalj är de normalt usla fästen som släckarna har. Krockar man så flyger en projektil iväg i form av en 2 eller 6 kg släckare och slår sönder det mesta i sin väg. Men det är en annan fråga.

Absolut!

Men om släckaren finns på en plats där man inte hinner komma åt den innan bilen är övertänd så gör den inte heller någon nytta. Jag ser nog inte heller en släckare som något som kan rädda bilen. Däremot kan den om olyckan händer på fel ställe hindra en spridning och det är nog främst det jag är ute efter.

Slog mig att ett möjligt alternativ kanske skulle kunna vara utmed tunneln på passagerarsidan. Tror den är mindre i vägen då. Kanske... eventuellt...

Link to comment
Share on other sites

Absolut!

Men om släckaren finns på en plats där man inte hinner komma åt den innan bilen är övertänd så gör den inte heller någon nytta. Jag ser nog inte heller en släckare som något som kan rädda bilen. Däremot kan den om olyckan händer på fel ställe hindra en spridning och det är nog främst det jag är ute efter.

Slog mig att ett möjligt alternativ kanske skulle kunna vara utmed tunneln på passagerarsidan. Tror den är mindre i vägen då. Kanske... eventuellt...

Sätt släckaren mellan stolarna på ryggplattan - djävligt uppkäftigt tycker jag

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Sätt släckaren mellan stolarna på ryggplattan - djävligt uppkäftigt tycker jag

kenneth

Kanske är onödigt paranoid men oroar mig för att den skall fresta någon att sno den när man är parkerad på stan. Den blir ju väldigt synlig där. Annars håller jag med om att det är ett ypperligt ställe. Lätt åtkomligt.

Link to comment
Share on other sites

Kände att jag blev lite velig nu. Lutar just nu åt att jag skippar helt och hållet.

Börjar det brinna så är det troligt under huven. För att släcka behöver man i så fall öppna och det kan vara väl så farligt i denna situation beroende på hur huven sitter fast så det bör man kanske inte göra. Att släcka när huven redan brinner (glasfiber) kräver nog en större släckare än man vill/kan ha med sig och man kommer troligen ändå inte åt brandhärden.

Link to comment
Share on other sites

Tog en bättre koll på mina säten och det går nog att i princip ha släckaren nästan helt "under" framkant på passagerarsätet. Dvs inte ivägen.

Långt kvar inann jag är där men frågan dök upp i ett annat sammanhang så jag ville få luftat en lite. Känner nu att jag har ett antal lösningar som alla kan fungera och minst en blir bra.

Link to comment
Share on other sites

Tog en bättre koll på mina säten och det går nog att i princip ha släckaren nästan helt "under" framkant på passagerarsätet. Dvs inte ivägen.

Långt kvar inann jag är där men frågan dök upp i ett annat sammanhang så jag ville få luftat en lite. Känner nu att jag har ett antal lösningar som alla kan fungera och minst en blir bra.

Jag har brandsläckaren på corvetten monterad framför passagerarstolen på golvet. Hustrun är inte nöjd med placeringen, det ligger alltid en kudde på den när vi är ute och åker - den är "kall"

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...