Frena Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 Hej, Har försökt lufta bromsarna idag, allt verkade okej tills jag skulle testa bromsa. Bromsarna tar knappt. Det går att rulla hjulen för hand. Inga läckor. Har nya 740 OK fram och bak. Micra bromsservo samt 740 huvudcylinder enligt bild. Luftade traditionellt, dvs en bromsade och en fixade med nippeln. Vad kan vara fel? De två utgångarna på sidan är pluggade. Skall dessa också luftas? Idéer? Quote
Thomas Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 (edited) Det bästa är att lufta genom att trycksätta bromsvätske tanken med ca 1 Bar. då blir det lite fart på vätskan för annars kan bubblor stå o gunga fram o tillbaka vid en böj som går uppåt/neråt. Ett fel du också kan ha är att din tryckkolv i huvudcylindern inte går tillbaka fullt till ändläget. Servons pinne kan trycka på huvudcylindern och då hämtar den inte ny vätska som den ska. :thumbsup:/> du behöver inte lufta de pluggade uttagen Edited June 5, 2014 by Thomas Quote
Frena Posted June 5, 2014 Author Posted June 5, 2014 Det bästa är att lufta genom att trycksätta bromsvätske tanken med ca 1 Bar. då blir det lite fart på vätskan för annars kan bubblor stå o gunga fram o tillbaka vid en böj som går uppåt/neråt. Ett fel du också kan ha är att din tryckkolv i huvudcylindern inte går tillbaka fullt till ändläget. Servons pinne kan trycka på huvudcylindern och då hämtar den inte ny vätska som den ska. :thumbsup:/>/> du behöver inte lufta de pluggade uttagen Hmm det med servon verkar bökigt att fixa. Just Micra o 740 skall vara en beprövad kombo om jag förstått allt rätt. Så det borde funka...... Var hittar jag ett lock med nippel så jag kan trycksätta? Kan huvudcylindern vara kass? Eller då hade det inte funkat alls? Quote
Tabac Posted June 5, 2014 Posted June 5, 2014 (edited) Var hittar jag ett lock med nippel så jag kan trycksätta ?? Skaffa ett reservlock. Borra hål och montera en nippel i locket-- Nippeln kan du även limma med Araldit. Edited June 5, 2014 by Tabac Quote
Pac Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 (edited) Var hittar jag ett lock med nippel så jag kan trycksätta? Ta ett gammal lock, gör hål och montera en däckventil. Kan huvudcylindern vara kass? Eller då hade det inte funkat alls? Det är svårt att få bort all luft bromssystem. Det kommer alltid mer luft när man luftar igen. Så det är bara till att lufta, lufta igen och igen och.... Edited June 6, 2014 by Pac Quote
Thomas Posted June 6, 2014 Posted June 6, 2014 bromsservots tryckstång brukar vara justerbar i längd Quote
Frena Posted June 6, 2014 Author Posted June 6, 2014 Fick rätt på det idag! Justerade tryckstången och luftade även de två extra nipplarna på cylindern, då funkade det! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.