vedde Posted May 8, 2014 Posted May 8, 2014 Hej Måste vevhusventilationen vara sluten? Min går till en catchtank som i sin tur ventileras via filter ut i det fria. Jag sksll till SBP för kontroll besiktning om 2 v. Yamaha R1 -05 motor /Fredrik Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
Jörgen Posted May 9, 2014 Posted May 9, 2014 Ja, den måste vara sluten på bilprovningen men sedan... (förövrigt alltid sluten) Jörgen B Quote
vedde Posted May 9, 2014 Author Posted May 9, 2014 Tack, misstänkte det. Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk Quote
Tobbe Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Det är ju väldigt lätt att ansluta en slang till någonstans efter luftfiltret också så det alltid funkar så att vevhusgaser sugs ut. Det är inte bara bra ur ett miljöperspektiv. Det är faktiskt bra att få bort sådant från vevhuset, alltså mindre avgaser i vevhuset ger renare olja, mindre bensin/etanol där, renare motor på sikt. Ok, slangen på vägen in till insuget kan bli skitigt, men det är ju inte så att diametern på röret minskar så man tappar en häst :) Quote
LUPUS Posted May 15, 2014 Posted May 15, 2014 Jag evakuerar till en hemma byggd stoor pet flaska och har en liiiten ( eller just nu ingen) slang till efter luftfiltret från denna, dock har någon på motor på jobbet (saab) sagt ( dålig källa här) att man inte vill suga i sig eventuell olje dimma på en turbo på högt laddtryck då oljan ger ökad knack känslighet. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.