Pac Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Hej, jag har precis dragit igång en C20XE som stått många år och tycker att det finns lite ventilknatter. Efter lite undersökningar så kom jag fram till att det nog är de hydrauliska lyftarna och har man väl fått ur dem så verkar de inte vara så där superkomplicerade att "tvätta"/renovera: http://www.nuvision.ndo.co.uk/tappets.htm Men, hur komplicerat är det att få ur dem? Hur långt ner i motorn måste jag gå? Räcker det att riva kamkåpan och plocka ur kamaxlarna eller måste toppen av för att man skall "vara på säkra sidan"? En annan potentiell lösning är motorrengöring, har någon provat det på en knattrande C20XE? Hjälper det eller är det renovering/rengöring av lyftarna som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassen50 Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Hej Det räcker med att riva av ventilkåpan och lyfta ut kammarna för att du ska kunna plocka ut lyftarna Du måste givetvis plocka bort kamremmen också Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Jag har skrivit nåt inlägg ang rengöring av lyftare när nån skulle göra det på en saab motor. det är samma här. de är lika uppbyggda.tryck in backventilen kulan och motinera den nersänkt i nån rengöringsvätska. tänkk på att när du återmonterar allt så kan lyftarna "åka" ut och då kan ventilerna komma nära/emot kolven.jag har gjort egna inst.märken där kolvarna står en bit ner så det är fritt. Jag kör c20xe och har gjort sedan 2006. undrar du över nåt så hör av dig. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 10, 2014 Author Share Posted May 10, 2014 Tack Lasse & Thomas! Jag är väldigt tacksam att få ta del av era tankar och ideér. Jag fick ett tips av en av mekanikerna på jobbet att man kan testa vilken lyftare som man behöver åtgärda genom att känna om de "fjädrar" när man trycker på dem. De som fjädrar behöver bytas/rengöras. De som är "stumma" är OK. Känner ni igen det här? Som jag skrev i början är det jäkligt irriterande, men inget som jag bedömmer som nödvändigt för att kunna åka så jag tvekar att riva i motorn just nu. Jag vill inte hamna i situationen där ett "litet skitjobb" förstör försäsongen. Ni som uppenbarligen gjort sådana här jobb förut, om ni skulle gissa, hur lång tid skulle det ta för er? Snackar vi nertid på ett dygn med 8h arbete updelat på två/tre delar eller mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 10, 2014 Share Posted May 10, 2014 Jag rengjorde mina 16 till saabmotorn. Nu vet jag inte hur lika de är, men antagligen ganska lika. Det var jättelätt när man gjorde rätt. Ville inte banka ut kolven, men det var det som gällde. Det finns lite info i min tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 10, 2014 Share Posted May 10, 2014 Här och några inlägg framåt: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&view=findpost&p=133770 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 De är identiska , det är måtten som skiljer. konstruktionen är exakt lika och det är INA som gjort bägge till originalmotorerna. Det räcker oftast med en rengöring då det är smuts/sot el dyl. som lägger sig mellan kulan (backventilen) och dess säte. Ibland så kan det bota sig själv med en bra olja och lite aktiv körning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Tack för all input. Nu har jag att studera och fatta beslut på. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 P.S. Thomas, vad anser du är bra olja till min motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.