Jörgen Posted May 1, 2014 Posted May 1, 2014 Fått bekräftat att vill man emissionscertifera sitt fordon så gör volvo cars i götet detta för ca 15000:- :thumbsup:/> och vill man köra sjuan i vindtunnel så går det med men detta har jag inte fått pris på än. Så den som vill ha papper på sjuan i vindtunnel passa på :lol:/> Jörgen B Quote
Wankelsport Posted May 1, 2014 Posted May 1, 2014 Är väl egentligen bara provningen du får för det priset. Själva certifieringen får du lösa själv med myndigheter. Vill man kan man även köpa krockprovning, eller statiska hållfasthetsprov. Eller varför inte låta handbygga bildelar på concept center. Volvo Pv utför många konsultjobb åt andra kunder i branschen! Jobbar du åt Nevs Jörgen? Quote
Jörgen Posted May 1, 2014 Author Posted May 1, 2014 (edited) Hej, Visst ,man får ju bara ett papper på att man klarar dom lagar som gäller :lol:/>/> sen får man ju tampas med myndigheterna som vanligt. Väntar bara på svar ifrån kompisen så kanske jag kan köra en runda i vindtunnel med sjuan, skulle vara kul att på papper få hur aerodynamiken förehåller sig på våra bilar. jobbar inte åt Nevs...än. Edited May 1, 2014 by Jörgen Quote
cealm Posted May 2, 2014 Posted May 2, 2014 --- papper få hur aerodynamiken förehåller sig på våra bilar. --- På en tex min Sjua, CealmSeven, med öppna skärmar fram kommer förmodligen svaret bli någonting mellan en ladugårdsdörr och en 4-meters verkstadport i aerodynamik......... Quote
Jari Posted May 2, 2014 Posted May 2, 2014 Har hört siffror för den stora tunneln på PV, tror det låg på 25000kr/dag. Den lilla tunneln kan man nog inte köra den typen av prover i, den är mest för klimatprover. Sedan har du nog en lååång väntetid innan du hittar en ledig tid. Alla kammare och tunnlar är väldigt uppbokade just nu. Quote
Jörgen Posted May 3, 2014 Author Posted May 3, 2014 (edited) Calle, det här med aerodynamik är inte helt enkelt , det största problemet på våra bilar är nog att vi har rätt så mycket "drag" turbulens ,beroende mkt på våra friliggande hjul fram, men sen har vi väldigt liten tvärsnittsyta som spelar in positivt istället, så det är inte helt negativt på våra bilar speciellt inte om man inte kör 200+ Därför hade det varit intressant att få göra ett test. . Gäller att ha rätt kompisar Jari :prop:/>/> Jörgen B Edited May 3, 2014 by Jörgen Quote
Wankelsport Posted May 3, 2014 Posted May 3, 2014 Helt riktigt att Volvos vind- och klimat-tunnlarna är väldigt hårt belagda med jobb. Om man kan stå standby och vara beredd att komma med mycket kort varsel så är det troligen lättare att få en tid. Ibland ställs ju prov in av olika skäl (delar som inte levereras enligt plan) och kan man då snabbt fylla med ett annat prov så är det alltid en fördel. Vill man köra klimatprovning (inte så troligt med en locost) så kan man även höra med Nevs om de har tider ledigt. Volvo PV har en kille som jobbar med att "sälja" och planera extern provning och andra tjänster. För den som har seriöst intresse kan jag assistera i hur man får tag på honom. Quote
Jörgen Posted May 3, 2014 Author Posted May 3, 2014 (edited) Kompisen sade samma sak ,att det är mycket nu :)/>/> vi spånade bara lite över sevenformen och kom fram till att om det fanns möjligheter framöver så ringer hon mig. Göran, angående Nevs här så behöver jag nog inte dit i klimattesten för regnar det blir jag blöt, testat några gånger helt ovetenskapligt :lol:/> Jag har ju vindruta på min sjua och jag får lika mycket regn på insidan rutan på sina ställen som på utsidan, det bildas undertryck i kupen och på lite olika ställen med. Jörgen B Edited May 3, 2014 by Jörgen Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.