Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det någon som vet hur man får ut rotorn från det bakre lagret på en Mazda Miata generator

utan att skada kolen.Går kolen att demontera innan man tar ut rotorn.

Generatorn är av fabrikat Mitsubishi.

Lars

Posted

Det kan gå bra, lagret har samma diameter som kollektorn, men ofta hakar det fast. Lagret förljer med rotorn ut oftast. Lossa remskivan och ta loss främre gaveln först, så kan du vagga lite till på rotorn. Ev försök att lirka upp kolen till det lilla hålet på baksidan som du låser dom i vid monteringen med en ståltråd sedan. Men passa på att byta kolen ändå när du ändå tar isär generatorn.

Posted

Fråga: Går det inte att demontera dioderna/elektroniken+kolhållare&kol bakifrån innan man delar/tar isär generatorn?

Posted

Jag antar att hans Mitsubishigenerator är av den typen där allt sitter innanför bakre gaveln. Många Japanska generatorer har annars likriktare, kol och regulator bakom en kåpa där man även kan lossa statorlindningarna.

Mitsubishi VS Nippon Denso:

02652.jpg135012.jpg

Posted

Problemt löst, det gick att lirka ut rotor utan at bryta av kolen.

Lager rentvättade, nyfettade och återmonterade,rost bortslipat på både rotor och stator samt klarlackade.

Generator ihopmonterad och snart på plats i bilen

Lars

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...