Thomas Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ikväll var det ett trevligt reportage om Caterhams snabba turbobil och deras 80hk bil på Top gear. på kanal9 Det finns på kanal 9 play i 7 dagar efter sändningen. väl värt att se :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 (edited) Kapten slow har dock lite konstiga slutsatser Edited March 19, 2014 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jag kan faktiskt förstå Kapten slows resonemang. Det verkar gå lite i linje med principerna i denna film som postades på rejsa.nu för ett tag sedan (mycket sevärd btw) http://www.youtube.com/watch/?v=m9kQrbPEXKU&hd=1 En extrem bil kräver ofta en extrem förare. En hardcore bil med väldigt små marginaler nära gränsen gör ju att en normalbegåvad förare får kämpa hårt med att hålla den i styr och kommer efter ett pass på bana vara skräckslagen och/eller helt utmattad. I en "nedtrimmad" bil kan föraren med betydligt mindre ansträngning ligga på gränsen av vad bilen klarar av och känna glädje över att hela tiden ha kontroll över situationen. Man kan ha roligt utan att åka fort och man kan åka fort utan att ha roligt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Det Är väl ett av skälen till att miatan är så populär. Den har inte 1000hk utan ganska lagom så att man kan piska den utan att komma upp i för farliga hastigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Vem har översatt programmet? Sist jag kollade så betydde "Super charged" inte turbomatat utan kompressormatat. R620 har inte turbo, utan just kompressor. Skulle vara kul att se The Stig köra den på torr bana. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Tycker det i princip alltid är taskig textning av bilprogram. Det verkar inte finnas många bilintresserade översättare utan man sätter vilka nötter som helst på att göra textningen. Kikade på denna video och för mig är saken klar. Skulle aldrig välja versionen med trecylindrig suzukimotor före denna. Vilket ljud! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Skiljer iofs ett par kronor i pris :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Vilken tur för hushållskassan att jag redan har en sjua i garaget då :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wankelsport Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Vem har översatt programmet? Sist jag kollade så betydde "Super charged" inte turbomatat utan kompressormatat. R620 har inte turbo, utan just kompressor. Ska man vara petig så motsvarar det väl snarare "överladdad". Vilket ju kan vara vilket som av kompressor eller turbo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Med tanke på avgasljudet som påminner om en sugmotor med bra potential så är den säkerligen kompressormatad och med det menar jag att den är utan Turbo (Avgasdriven kompressor) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts