Frena Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Hej, Tänkte handla lite slangar i veckan. Då slog det mig, hur noga är det med innerdiametern på slangarna till t.ex. bromsservot? Mäter jag ytterdiametern på nippeln till vakuumet är den c:a 10 mm med innerdiametern då såklart är några mm mindre. Hur pass tight slang skall man köpa? 6 mm? 8 mm? Innerdiameter alltså. Det gäller även till vevhusvent och annat. Det känns som att 10 mm är för stort, då blir det inget riktigt kläm runt. Tänkte köpa "allroundslang" på Swedol och den finns i bl.a. 6, 8 och 10 mm innerdiameter. BENSIN/OLJESLANG, VÄVARMERAD Avsedd som tryckslang för transport av oljor, diesel och bensin. Utmärkt allroundslang för t. ex. vatten och tryckluft m. m. Temperaturområde -30°C till + 80°C. Arbetstryck 10 bar. Sprängtryck 30 bar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Till bromsservot måste du ha slang gjord för undertryck, eller rör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Den är armerad och borde funka till vakuum, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Svårt för oss att svara på. Du måste kolla dess specar. Får du den att suga ihop sig blir du av med all hjälpkraft från servot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Om vi antar den funkar som vakuumslang, hur viktigt är det då med diametern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Har du för smal så tar det längre tid att skapa nytt vacuum när du använt bromsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jol Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Samma som original skulle jag litat på. Jag tror inte det är armeringen som gör att den skulle tåla vakuum. Du har ju sett en ihoplindad transparent armerad tryckluftsslang, den veckar ju sig gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Stålarmerat brukar det vara. och 10mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Får åka och mäta på originalet. Swedol har en annan slang som det specifikt står att den är till vakuum. Får väl köpa den när jag väl rätt ut diameter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts