mhafdell Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Satt och läste lite om olika spoindlar att använda i undre bärarmen fram och såg denna bild. Hur kan denna leden sitta kvar och inte åka ur? Och hade det inte vart bättre att svetsa fast en hylsa att pressa i leden i? och vad är det för diameter på hålet, 50mm? Mvh Morgan Hafdell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Så länge hålet har presspassning så sitter den kvar. Farsan svarvade 2 hylsor till mig. Gjorde dem 25mm höga och ca 5mm godstjocklek. KOmmer inte ihåg storleken på hålet men den ska typ gå i. Och när du har svetsat den så kommer du ha fin presspassning. Lät också få svarat pressdon så man lätt kunde trycka fast dem sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Min bild du har hittat :) Bilen hänger i spindelleden och drar den uppåt. Men den sitter ipressad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhafdell Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 hehe okej :) är det "volvo 140 övre spindelled" man ska ha? Hittade 2 på tradera som ser likadana ut. Min bild du har hittat :)/> Bilen hänger i spindelleden och drar den uppåt. Men den sitter ipressad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Nej, undre måste det väl vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhafdell Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Skrivit fel i annonsen kanske? http://www.tradera.com/item/302203/202020573/2-st-orginal-volvo-140-1966-7-68-ovre-spindelled-ej-mutter Nej, undre måste det väl vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Vågar inte svara till 100 %, men det verkar märkligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhafdell Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 (edited) La ett bud i alla fall... ser ju ut att va samma Såg nu att det inte är någon kona på dom jag beställde så det kommer nog inte att fungera... Vågar inte svara till 100 %, men det verkar märkligt. Edited February 20, 2014 by mhafdell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Konan är nog bara gömd under gummit :) Det kan ju vara så att det är samma led upp och nere. Tänkte först att det inte kan vara så eftersom konan för övre spindelled är mindre, men jag har ju 240-spindlar. Vet inte hur 140-spindlar ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Övre och undre är inte likadana. Kolla t ex Mekonomen så kommer du se att det skiljer mellan dem. Om konan skiljer kan jag inte svara på utan att gå ut och kolla dock.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 21, 2014 Share Posted February 21, 2014 Vissa 140 leder var så att säga ett spår i och måste monteras rätt för de ledar bara i en riktning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhafdell Posted February 22, 2014 Author Share Posted February 22, 2014 ni tror inte att det fungerar att använda övre spindelleden ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted February 22, 2014 Share Posted February 22, 2014 Den är inte gjord för att sitta i undre. Så risken är stor att den är klenare och kanske inte håller i längden. Nu är detta mina spekulationer men utan 100% säkerhet hade inte jag satt dem som undre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 24, 2014 Share Posted February 24, 2014 Nej, är det en övre spindelled så chansa inte. Lossnar det där så kasar du på magen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts