Rikard Larsson Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Har ventilerna av för byte av ventilfjädrar. Är det lönt att gnida med indianpinne och slippasta? Har hört allt från "det är inte lönt" till "annars blir det aldrig tätt". Nu stoppar jag alltså tillbaka gamla ventiler på exakt samma plats som tidigare (utom en ventil, men det är en annan historia...). Inga nya styrningar eller nyfrästa ventilsäten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Jag har alltid gjort det, när grejorna ändå är av, och har aldrig haft problem med läckande ventiler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 När du ändå har av toppen så slipa in ventilerna så du då får en fin och fräsch yta, alla ventiler roterar i sätet under arbetscyklerna och då slits det lite och även kolavlagringar särskilt på avgassidan brukar bildas och kan göra att det inte håller helt tätt med effektförluster som följd. Jörgen B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Då är det inte helt mumbo jumbo alltså :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 20, 2014 Author Share Posted February 20, 2014 Körde lite med fin pasta. Krävdes inte mycket för att få fram den fina gråa randen. Avgasventilens rand blev inte lika jämngrå som insugsventilen, men jag antar att den är hårdare. Petade i ventilerna och fyllde med t-sprit. På en timme kunde jag inte se något läckage alls :thumbsup: Och det var utan ventilfjädrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.