Stimpy Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 hejsan söker information för mitt bygge och vad det är för krav på en svensk motorbana, Är nära på att bli klar med min bil och undrar lite över vad jag har kvar att göra, har planer på att köra på falkenbergs motorbana om den nu är öppen för "trackdays", Katalysator är det ett krav? Störbåge eller bur? vad är det som gäller där bälten stolar måste allt vara fia godkänt? Och till er som kört i Falkenberg finns där dagar man får köra utan att rejsa? ex släpper iväg en bil med nån minut i mellan. jag är helt ny inom motorsport och ja jag vet att det finns regler på nätet :D, men är lat och vill gärna ha direkta svar på vad som är ett måste, Bilen jag byggt är en modifierad ron champion, som gjorts om för att få plats med en ford v6 efi och en 1.85 lång tjockis :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 (edited) Jag har varit och kört på Falkenberg med Sportvagnsklubben Göteborg några gånger och de krav som ställs då finns att läsa här http://svkg.se/uploads/dokument/SVKG%20Falkenberg%20H%C3%B6strusket%202013%20Inbjudan.pdf Bilarna besiktas på plats och då är det fastsättning av batteri, körriktningsvisare, bromljus, allmän koll i motorrum efter läckage m.m. och att det inte finns lösa saker i kupé eller bagageutrymmen. Alltså att det allmänna skicket är ok. Körningen brukar vara uppdelad i tre grupper grupper där det kanske inte främst är farten utan mer ambitionsnivån som skiljer. En del åker duktigt fort i långsamt-gruppen men det är lite större marginaler till kringvarande som gäller. Vad jag vet så har inte Falkenberg inte "öppet hus" för bilar på samma sätt som man har för hojarna utan det är körning med någon klubb som gäller. Sportvagnsklubben (SVKG) brukar anordna ca fyra körningar per år ( Rudskogen, Vårruset (Falkenberg), Bankalaset med föregående racingskola om man vill (Kinnekulle) samt Höstrusket (Falkneberg). Sedan är arangören Nikls Falk även engagerad i MX5-racing club så det brukar gå bra att vara med på deras körning på Kinnekulle med. Vill man inte vara med SVKG så anordnar andra klubbar också körningar runtom så tillfällen till körning finns det många. Glöm inte heller att det finns bullerkrav och mätning sker under hela körningen. Bullrar man för mycket är det bara att åtgärda eller åka hem. Edited February 15, 2014 by fege Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stimpy Posted February 15, 2014 Author Share Posted February 15, 2014 men bälten stolar och båge behöver då inte vara fia godkända inom den lugna/långsamma gruppen? får man göra bågen själv? det är bara så jag vet helt hundra, har håligt på med bilen i 2-3 år nu å vill verkligen få den på banan utan krångel :) tackar för svar, och hoppas vi ses på racingbanan :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 15, 2014 Share Posted February 15, 2014 Nej, inga krav på FIA-godkända stolar eller bälten och bågen behöver inte vara certifierad. Hoppas vi ses på banan framöver. Nästa tillfälle med SVKG på Falkenberg är vårruset 24/4. Kanske vi ses där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.