Jump to content

köpes/Bytes


Jörgen

Recommended Posts

Behöver byta min utväxling i bakaxeln så är det någon som vet med sig ha en liggande och vill byta eller sälja så hör av er.

Jag kör med en atlas axel ifrån en Taunus 2,0 1981 modell.

jag gick igenom den vid inköpet och kollade spelet i kronhjul/pinjong och kuggbilden och allt låg inom dom värden som det ska och den ser mkt bra ut på kuggar och inget oljud vid körning.

Vid lite forskning både i england och i sverige så verkar jag ha en kanske lite ovanlig utvxl på den 3,89 .sitter en liten plåtbricka med utvxl i den, vilket verkar vara eftertraktat vid bankörning,men för vanlig gatkörning så varvar det lite för mycket för min bil.ca 3000rpm vid 100kmh.

Motor i sjuan är en saab turbo 2,0 på ca 225hk och 280Nm i vrid och det som jag nu är ute efter är att byta min utväxling till 3,09 eller 3,22 i bra skick

för min är det.

Finns det någon som kan tänkas ha en sådan utväxling liggande tro?

Diffen är en orginal öppen historia utan diffspärr och jag känner att jag inte behöver nån ,men finns det någon liggande så kan jag vara intresserad av detta med

enligt info som jag hittat i england så passar alla sk atlas axlars utväxlingar sinsemmellan.

Transitens sk atlas kan tydligen vara lite knepig så den är inte intressant.

Den utvxl som jag vill ha sitter i Capri.

3,09 v6 capri

3,22 Mk1 3L capri

Taunusens utvxl ( v6 3,44 )har inte det som jag behöver.annars så sitter det atlas axlar i:

Mk 3/4/5 2L , 2.3L och herrgårdsvagnen.

bra info på denna sidan

http://www.fostek.co.uk/index.html

Mvh Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...