Jump to content

Göra egna lätta rör (insug etc)


Martin

Recommended Posts

Smart!

Frågan är bara vad sån där tejp kostar. Allt som har med medicin att göra brukar vara sjukt dyrt. 3M säljer nån liknande tejp här i Sverige, men jag har inte hittat nåt pris än.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag lurar lite på att göra rör från turbo till kylare och vidare till insug på detta sätt. Har lite besvärlig dragning (har min kylare mellan motor och scuttle) så känns lite jobbigt att pussla ihop med alurör och silikonkrökar.

Har dock bara hittat ett "billigt" ställe på ebay (länken ovan) och de skeppar inte utanför UK. Någon som vet om man hittar detta till vettiga priser på annat ställe? Vad kan det heta på tyska så man kan leta där?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju himla smidigt och okladdigt. Men det är inte jättemycket svårare med vanlig tunn glasfiberväv: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfiberremsa-36081/

Man måste ju ändå kladda på något för att få tejpen tät.

Jag gjorde ett rör i kolfiber, i och för sig rakt, men det är egentligen bara mallen som är lättare då :)

Göt ett 2,5" kolfiberrör som ska vara mellan IC och insug. Lindade ett varv aluminiumfolie runt ett avgasrör. Blötte ner kolfibern på en bit papper, lyfte upp den och lindade utanpå aluminiumfolien.

När det hade härdat i morse gick det relativt lätt att dra av och ytan blev riktigt bra! Lite klarlack på så blir det kanon. 4 lager 300-gramsväv. Blir eventuellt 1 cm stålrör i varje ände som förstärkning så man inte imploderar röret med slangklämmorna.

kolfiberror01_640.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tricket är att min plan är att "bygga det på plats" och då är det nog än väldigt stor vinst att det inte kladdar. Kladdet får man ta sedan när man skall täta det hela.

Kommer ha ett rätt krokigt rör och det "enklaste" blir nog att bygga det på plats i etapper.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Hmm, den sistnämnda är ju helt klart värt att prova. Troligt dock att du inte kan "fixera" den i en form så man kan inte göra en dragning från a till b med roliga krökar och sedan ta bort den för att bygga sitt rör.

Min plan vara att använda en "pool noodle" och göra en krök i taget men med biltemas pryl kan man nog göra hela röret på en gång under förutsättning att man gör det på plats så att "krökarna" stannar kvar under arbetet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...