daromer Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Min tanke var att göra mittenbiten av en längre stång som vi svarvar till. Tänkte då att jag sätter D-ändar som man lätt kan fräsa. Men då behöver jag byta ena knuten. Den är nämligen splinsad i båda ändarna. Vart kan man köpa knutar på "lösvikt" ? :) T ex så skulle jag kunna ta en Dubbel d-knut från en saab 9000. Sedan fräsa änden på änden jag hittade från någon volvo... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Hej Jag köpte de av GKN Drivline Service Scandinavia AB Tel 086039700 Mycket trevlig och hjälpsam personal. De korsen jag köpte har art nr 18058 15,00X40,00 kostade 113kr/st + moms Nu behöver jag bara gör en axel med DD i båda ändarna för att få ihop det. Höll på och letade kompletta kors innan jag kom på denna lösning. Länk till PDF katalog http://www.google.se...WWKjp4mvRcRINzA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Precis min tanke med. Underlättar att slippa tänka på splines och skarva. Är bara sätta upp en bit ämne i svarven och fixa till för lagerbockar och sedan i fräsen (Host*vinkelslipen*host) för att fixa d-biten :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Saab 9000 och Volvo 740 har samma styraxel. Ett annat sätt att fixa dubbel D är att spänna fast axeln i ett skruvstycke, lagom djupt för att sedan använda skruvstyckets käftar som filmall. Om man absolut inte vill lämna bort det till någon med fräs eller svarv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 9, 2014 Author Share Posted January 9, 2014 Min SFRO man godkände min lösning och kommer därför göra som så. Bilder och mer förklaring kommer så fort jag börjat. Så om nån vecka eller 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts