Jump to content

Lutning Saab 2.0t med omega låda


daromer

Recommended Posts

Hur har ni gjort? Och varför?

Dvs hur man gör så kommer det ena eller andra luta. Tänkte se lite vad för tankar ni har?

I mitt fall har jag vinklat upp motorn rakare mest för det estetiska. Kan inte se några direkta nackdelar som det är nu. Det skulle varit att växellådan kommer på kiunken och att man får det lite besvärligare att montera spaken.

Sedan vilken höjd har ni motorn på? Jag gick på 8cm ovanför ramkanten så att växellådan går helt fri under. Som jag fattar det har några kört 8cm underkant av ram till blockets nederkant. I mitt fall blir det då nästan 10 i detta fallet.

Det som isåfall är lite besvärligt är att kadanen kommer lite högre upp om man köra motorpaketet horisontelt. Det kommer helt enkelt bli en liten Z-knyck från växelåda till bakaxel. Men enligt SFRO boken ska detta vara ok.

Link to comment
Share on other sites

Hur har ni gjort? Och varför?

Dvs hur man gör så kommer det ena eller andra luta. Tänkte se lite vad för tankar ni har?

I mitt fall har jag vinklat upp motorn rakare mest för det estetiska. Kan inte se några direkta nackdelar som det är nu. Det skulle varit att växellådan kommer på kiunken och att man får det lite besvärligare att montera spaken.

Sedan vilken höjd har ni motorn på? Jag gick på 8cm ovanför ramkanten så att växellådan går helt fri under. Som jag fattar det har några kört 8cm underkant av ram till blockets nederkant. I mitt fall blir det då nästan 10 i detta fallet.

Det som isåfall är lite besvärligt är att kadanen kommer lite högre upp om man köra motorpaketet horisontellt. Det kommer helt enkelt bli en liten Z-knyck från växellåda till bakaxel. Men enligt SFRO boken ska detta vara ok.

Lutnings mässigt luta jag motorn lite typ klockan 11.00 ( 5 grader ?? ) för då är lådan smalast i tunneln (mer fot plats ) många har väl dock satt motorn rakt då huven då blir lägst.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte så noga om man har stel axel i alla fall. Jag har satt min motor rakt för att det ser bäst ut och för att få låg huv. Mitt chassi är McSorley 400 och 10 cm bredare än boken, så det är relativt gott om plats till kardantunnel och fötter. Lägsta delen på växellådan sticker ner 40 mm under ramen. Har hasplåt under.

Kardanens vinkel har jag inte brytt mig om direkt. Har stel axel så kardanen rör sig hela tiden ändå :)

Link to comment
Share on other sites

Oj! 40mm under är mycket smile.gif Ville skippa hasplåt och enligt boken får inga vitala delar sticka under ramen så jag satte motorn högt. I värsta fall får jag sänka ner den en bit men det får tiden utvisa. Just nu känns det som om min sitter högt. jämfört med dig hela 40mm högre smile.gif

Kan tillägga att jag har 442E ramen så jag har mer på höjden också :)

Edited by daromer
Link to comment
Share on other sites

Ungefär så här ser det ut under min växellåda. Kapat röret som går under och flyttat det 50 mm ner.

Hasplåten sitter skruvad i understa röret.

Det gråa är växellådan. Den kanske inte sitter riktigt så lågt som 40 mm under, men 30 i alla fall.

Växellåda och oljetråg räknas inte som vitala delar. Du får skylla dig själv om du kör sönder ditt oljetråg enligt min besiktningsman :)

Men det är tack vare honom jag har hasplåt, och den har testats...

Bromssystem och styrning däremot måste sitta över.

vaxelladehojd.JPG

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

min motor sitter plant, vinner man några cm på, lådan sticker ner ca 30mm och oljetråget är parallelt med lådan sen

så sitter dett en 5mm alu hasplåt under hela tråget och lådan, funkar fint.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...