Jump to content

Hållfasthet kolfiber


Rikard Larsson

Recommended Posts

Vet att vi har lite kolfiberexpertis här inne :)

Mina skärmstag är idag tillverkade av 5x50 mm plattjärn. Fungerar väldigt bra, men är ganska tungt.

Tänkte gjuta nya skärmar och helst även skärmstag i kolfiber och epoxi.

Om man handlägger ett laminat som är 5x50 mm med 4/4 twill, hur blir det jämförelsevis?

Gissar att det blir styvare än stål.

Är det ens lämpligt material i skärmstag?

Link to comment
Share on other sites

Du måste bagga för att inte få massa luftbubblor. 4/4 twill är inte rolig att lägga som torr väv om du inte går upp över 400g. De syns direkt i väven när den skevat.

Skulle tippa på att de håller fint men som enkelt plattjärns kontruktion ska du nog undvika. En vinkelprofil är mycket bättre och flexar inte så mycket annars är risken för microsprickor överhängade.

Link to comment
Share on other sites

Ska du bara ha styrkan på ett håll? Ingen vridstyrka? Nej du behöver inte lägga alla lager direkt men de rekommenderas som att minimera delaminering.

*EDIT*... Är ovän med tgbordet...

Edited by AcidSheep
Link to comment
Share on other sites

I större ytor så som skärmarna... Men stagen kan du göra i 4/4... Men ska du göra skärmarna också så är 2/2 bättre... 4/4 betyder inte att de är lättare att lägga för de beror på hur hårt vävd den är. Finns olika typer där också men generellt är de lättare att lägga twill än plain och ännu mer univäv.

Link to comment
Share on other sites

Rätt uppfattat att jag ska göra skärmarna i samma material. Ska även göra instrumentpanel och bagagelucka, men de är mer eller mindre plana.

Är det svårare eller lättare med tjock väv?

Till t.ex. skärmarna, vad är lättast att lägga, 240, 420 eller 600 grams 2/2 twill?

Link to comment
Share on other sites

Lättast är att lägga tjock väv. Mindre risk för fingeravtryck i väven samt man kan misshandla den mer. Jag hade kört med 420g 2/2 twill x2 lager. När jag gjuter lägger jag till gatbilar 450g x2. Då blir de lagom tjockt. Men när jag vakuum trycker de lägger jag 2x600g ... Man brukar ha beräknad laminattjocklek i databladen.

Link to comment
Share on other sites

Att bygga tjocklek med väv är inte effektivt, det är betydligt bättre att skapa tjocklek genom geometri. Någom slags u-profil är betydligt bättre. Om du inte gjort kraftanalys av laminatet så bör du inte använda riktad väv.

Styrkan i 2x420 twill är säkert tillräckligt för skärmen men det kommer att bli "instabilt"/flexigt på de raka ytorna pga att det blir tunnt. Om du istället lägger "1x420+5mm distansmatrial+1x420" får du något som är betydligt starkare utan att du ökar vikten nämnvärt. Eftersom su jobbar med kolfiber och inte glasfiber och är ute efter styrka bör du anvämda distansmatrial som är framtaget för kolfiber, om inte så är det risk att distansmatrialet delaminerar när du börjar sätta krafter på din konstruktion.

Link to comment
Share on other sites

Styrkan i 2x420 twill är säkert tillräckligt för skärmen men det kommer att bli "instabilt"/flexigt på de raka ytorna pga att det blir tunnt. Om du istället lägger "1x420+5mm distansmatrial+1x420" får du något som är betydligt starkare utan att du ökar vikten nämnvärt. Eftersom su jobbar med kolfiber och inte glasfiber och är ute efter styrka bör du anvämda distansmatrial som är framtaget för kolfiber, om inte så är det risk att distansmatrialet delaminerar när du börjar sätta krafter på din konstruktion.

Det stämmer inte... Alla mina skärmar med huggen matta är gjort med 2x300g eller 2x450g matta med väldigt bra styrka. Dessa är dessutom gjorda i polyester vilket är mycket flexiblare och "mjukare" än epoxi som är väldigt mycket hårdare... I detta fallet är inte kolfiber starkare än glasfiber. Då måste man leka med UD väv och ett bodypanel system för att de ska vara starkare så man märker... Jag vakuuminjecerade med 2x400g med ett extra kantlager på 200g kolfiber i en av mina csr formar... Har haft många kunder som försökt att pressa ihop den och vrida sönder den men de går inte... Man har distansmaterial på större delar än 1m2. Inte ens noskonen har distans material utan ren väv...

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer inte... Alla mina skärmar med huggen matta är gjort med 2x300g eller 2x450g matta med väldigt bra styrka. Dessa är dessutom gjorda i polyester vilket är mycket flexiblare och "mjukare" än epoxi som är väldigt mycket hårdare... I detta fallet är inte kolfiber starkare än glasfiber. Då måste man leka med UD väv och ett bodypanel system för att de ska vara starkare så man märker... Jag vakuuminjecerade med 2x400g med ett extra kantlager på 200g kolfiber i en av mina csr formar... Har haft många kunder som försökt att pressa ihop den och vrida sönder den men de går inte... Man har distansmaterial på större delar än 1m2. Inte ens noskonen har distans material utan ren väv...

Acidsheep, jag trodde att vi snackade högprestanda laminat? Du gör säkert dugliga laminat, men det finns laminat med betydligt högre kraft/vikt förhållande än de du beskriver.

Vidare angående distansmatrial, så finns det inga tumregler typ: "Man har distansmaterial på större delar än 1m2". Man använder distansmatrial då man vill ha starka och lätta laminat. Om ytorna är små så gäller det att hitta eller tillverka rätt distansmatrial alternativt hitta andra lösningar för att skapa geometrier där man tar flyttar de kraftbärande ytorna så långt ifrån varandra som man kan..

Jag trodde faktiskt att det var högpresterande laminat vi pratade om när man benämner en tråd "Hållfasthet kolfiber", men efter din kommentar verkar det som att jag misstagit mig. Om så är fallet så checkar jag ut. Polyesterslabb har jag inget intresse för, det får tillverkarna hålla på med medan jag leker med roligare saker. :)/>

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Om du är ute efter styrka och låg vikt kan du kolla på mina skärmstag. De är gjorda av tunna stålrör och är extremt stabila, men ändå lätta.

Intressant Peter. Vilken typ av rör har du använt och vad väger härligheten?
Link to comment
Share on other sites

Acidsheep, jag trodde att vi snackade högprestanda laminat? Du gör säkert dugliga laminat, men det finns laminat med betydligt högre kraft/vikt förhållande än de du beskriver.

Vidare angående distansmatrial, så finns det inga tumregler typ: "Man har distansmaterial på större delar än 1m2". Man använder distansmatrial då man vill ha starka och lätta laminat. Om ytorna är små så gäller det att hitta eller tillverka rätt distansmatrial alternativt hitta andra lösningar för att skapa geometrier där man tar flyttar de kraftbärande ytorna så långt ifrån varandra som man kan..

Jag trodde faktiskt att det var högpresterande laminat vi pratade om när man benämner en tråd "Hållfasthet kolfiber", men efter din kommentar verkar det som att jag misstagit mig. Om så är fallet så checkar jag ut. Polyesterslabb har jag inget intresse för, det får tillverkarna hålla på med medan jag leker med roligare saker. :)/>/>

Klart de finns de om man håller på med flyg, rymd eller f1. Men jag trodde detta var ett locost forum där hemma pulare som ville prova själv. Där man saknar både autoklav och vakuumpump. Har man tillgång till de så fine och grattis. Lika många metoder de finns så finns lika många skolor. Tyvärr kändes de lite overkill :S

Men du får gärna dela med dig vad du vet och hur du hade gjort. Vilket typ av fiber hade du kört ihop med vilket distans material.

Link to comment
Share on other sites

Intressant Peter. Vilken typ av rör har du använt och vad väger härligheten?

Jag modifierade originalstagen så dimensionen har jag ingen koll på. De är tunna, lätta och stabila.

Har inte vägt dem. De kändes i alla fall tillräckligt lätta för att platsa på mitt lättviktsbygge. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Är de tillräckligt lätta för Peter M är de lätta :)

Kolfibern jag ska göra är enklast möjliga. Handlagd i form. Är väl mest ute efter utseendet kan jag erkänna.

Mina nuvarande skärmar har jag gjort av 3x300 grams biltema glasfiber och de är tillräckligt styva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...