gka Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Hallå Jag har hittat ett ställe som säljer rattstång i många olika längder, och med 9/16 36 splines i ändarna. De har även universalknutar som passar, men jag tvekar att köpa universalknutarna de har. De sätts fast med "grub screw". Man ska göra en markering med ett borr i rattstången där skruven hamnar. Hur stabilt sitter det jämfört med universalknutar som liksom kläms ihop? http://www.popbrowns.co.uk/mailorder.html#CATALOGUE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 De finns på sidan 64 i katalogen. Jag tyckte bilden av den såg lite skum ut så jag mailade och frågade om dem: "The PBW 0220 has grub screws. Once the final position is decided Borgeson suggest you mark the shaft with a drill." Här är alternativet jag tänkte mig annars: http://www.cbsonline.co.uk/product/Steering_Universal_Joint_Forged_UJF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Spontant tycker jag att dessa: Här är alternativet jag tänkte mig annars: http://www.cbsonline.co.uk/product/Steering_Universal_Joint_Forged_UJF tillsammans med dessa: http://www.cbsonline.co.uk/product/Double_Ended_Splined_Shaft_SPLINED400 känns säkrare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Problemet jag har med CBS styrstänger är att de finns bara i 250 eller 400 mm längd, plus att de är 15 mm tjocka. Jag har inte hittat något ledlager eller liknande som är 15 mm. Pop Browns är 16 mm och de har korta ledlager som man kan använda som upphängning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 Min rattstång var också 1 mm tunnare än hålet i lagret. Ett varv 0,5 mm plåt löste det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 (edited) Jag har Borgeson's knutar och axlar med "grub screw". Har inte märkt några konstigheter. Har även lagt lite gänglåsning på skruvarna. Finns bilder i min tråd http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&view=findpost&p=88728 Edited September 5, 2013 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted September 5, 2013 Share Posted September 5, 2013 (edited) Fast du kör väl med DD Jocke? Antar, kanske felaktigt?, att Göran menar rund axel. Iofs finns det ju ingen anledning att inte köra DD annat än priset på knutarna. edit: insåg nu att det var splined som avsågs, Känns ju helt ok kan man tycka. Edited September 5, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 5, 2013 Author Share Posted September 5, 2013 Jocke, de ser smäckra och fina ut! De kantiga från Cbs ser ut att behöva mer plats. Om du använder dem med bra resultat så vågar väl jag också. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 7, 2013 Share Posted September 7, 2013 Fast du kör väl med DD Jocke? Antar, kanske felaktigt?, att Göran menar rund axel. Iofs finns det ju ingen anledning att inte köra DD annat än priset på knutarna. edit: insåg nu att det var splined som avsågs, Känns ju helt ok kan man tycka. Japp, jag har DD men DD eller splines är ju bara olika konstruktioner för att den inte skall riskera att snurra i knuten. Grub screw'n har ju samma funktion i båda konstruktionerna dvs att låsa axeln i knuten så den inte kan glida ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.